• scrapparlotta

Rika "knösar" som kan ha häst?

Vi skulle så gärna vilja köpa häst om nåt år.....dels tycker jag om dom jättemycket, men sen har vi fått en helt hästgalen tjej åxå. Hon är 7 år nu och fått hästar på hjärnar Och hon tjatar och tjatar på att vi ska köpa häst. Men när man kollar vad allt kostar med att ha häst inser jag att vi ALDRIG kommer att kunna köpa häst. Läste i nån tråd här att man får räkna med mellan 3000 och 5000 kr i månaden....Finns inte en chans att vi kan fixa det. Ändå ser man och hör hur många det är som har hästar. Hur fasiken har folk råd? Är det bara rika som kan skaffa hästar? 

Känns riktigt tråkigt att inse att vår dröm inte kommer bli verklighet.....  

• Svar på tråden Rika "knösar" som kan ha häst?
  • Majsan70

Vår dotter fick en ponny i somras. Kostnaderna tickar på vill jag lova. Maken säger på skoj härhemma att häst kan man ha om man har på tok fär mycket pengar och inget att lägga dem på.

Stallhyra 1000:-/ månad.
    Hösilage 280:-/ månad i nuläget.
    Ponnyfoder ca 280:-/ månad.
    Mineraler 290:-/ 3 månad ungefär.
    Aloevera kosttillskott samt deras krämer och spray kanske 700/månad i nuläget. ( Solexem som behandlas samt bärrandsröta)
    Hovslagare, verkning 500:-/ 7 veckor
    Hovslagare, skoning 500:-/ paret per 7 veckor. ( Hade tänkt ha henne barfota men det gick inte så nu är hon skodd fram för stunden.
    Försäkring 259:-/ månad

Sen tillkommer ju vissa andra saker som nåt täcke här o glansspray där o vaccinationer o annat. Ridlärare har jag inte ens kollat upp kostnaden för ännu.

Å andra sidan förenar detta familjen. Vi har detta som gemensam hobby och tillbringar massor med tid tillsammans. Vi kommer ut o motionerar då vi joggar med dottern under ridturerna och vi får massor av frisk luft.  Känns som att det helt klart är värt pengarna. =)

• lindalinaa

Har inte läst hela tråden men till en sju åring behövs väl ingen stor häst? :) en b ponny med stallplats och allt där jag bor skulle nog kosta mig absolut Max 2000 i månaden! Och då räknar jag med dyr stallplats...

• Majsan70
    lindalinaa skrev 2012-08-29 14:06:44 följande:
    Har inte läst hela tråden men till en sju åring behövs väl ingen stor häst? :) en b ponny med stallplats och allt där jag bor skulle nog kosta mig absolut Max 2000 i månaden! Och då räknar jag med dyr stallplats...

Allt beror ju på vart man bor o på vilken häst man får har jag sett nu.
    Vårt Gotlandsruss är ju en B ponny med sina 125 cm i mankhöjd. Och nog kostar det en hel del.
  • scrapparlotta

Jag är jättetacksam för era svar. Men vi inser nog att vi just nu inte har råd med nån häst. Får hoppas att hon kanske får hjälpa till i nåt stall i närheten och kanske på så sätt få rida lite sen åxå.....

• lindalinaa

Ja självklart är de så! Här hade jag nog fått betala Max 1000 med hösilaget inräknat och en sån sak som aloe Vera produkter behöver ju inte alla ponnyer så de kanske man inte behöver räkna med...

• Pallas

Avlivning och destruktion av kroppen på jourtid: 13 000 kr. Inte så trevligt att tänka på, kanske, men det är en verklighet man måste ha med i bilden när man skaffar sig ansvar för ett djur.

• Majsan70
    lindalinaa skrev 2012-08-29 20:32:39 följande:
    Ja självklart är de så! Här hade jag nog fått betala Max 1000 med hösilaget inräknat och en sån sak som aloe Vera produkter behöver ju inte alla ponnyer så de kanske man inte behöver räkna med...

I mitt fall är det för att slippa betala veterinär vilket hade blivit annars. ( med aloen då)

Men alltså här går hösilaget på 3 kr/kilot så bara där är i vart fall vi uppe i 279 kronor på en månad. Sen kraftfoder av något slag, hovslagare, försäkring, strö till box eller ligghall och du är genast uppe i en hel del pengar oavsett stallhyra.

Å andra sidan så ser jag det ju som en livskvalitets grej. Vi röker inte, festar inte utan lägger våra pengar på djuren o barnen istället.
  • lindalinaa

Ja jag menade bara att alla har inte såna utgifter! Sen handlar de precis som du säger om prioriteringar, jag har hellre min häst än å shoppar äter på kafé om dagarna och festar osv... Och har man ett barn med detta intresset får man lära barnet att prioritera, varken tid eller pengar kanske inte finns till sju andra fritidsaktiviteter..

• Majsan70
    lindalinaa skrev 2012-08-29 22:19:11 följande:
    Ja jag menade bara att alla har inte såna utgifter! Sen handlar de precis som du säger om prioriteringar, jag har hellre min häst än å shoppar äter på kafé om dagarna och festar osv... Och har man ett barn med detta intresset får man lära barnet att prioritera, varken tid eller pengar kanske inte finns till sju andra fritidsaktiviteter..

Nja..mer än två aktiviteter får man inte ha hemma hos oss ändå. Men visst  handlar det om prioritering. Jag har aldrig kunnat ge min stora dotter något sådant eftersom jag inte klarat det ekonomiskt på egen hand.
  • Miss Idan

Här där jag bor kostar en plats på lösdrift i en stor flock med stora marker inkl hösilage 700:- / månad då finns stall och paddock vid behov. Det som tillkommer är verkning 350:- / 6-8 vecka. Samt vaccination och avmaskningsmedel vid behov. Samt veterinärkostnader vid behov! Lösdrift är perfekt för ponnyer och även stora hästar som inte ligger i hårdträning.

Svar på tråden Rika "knösar" som kan ha häst?