• FlitigaLis

Köper du eller lagar du barnmaten själv?

Innan jag fick barn var jag så himla ambitiös, tänkte att jag skulle minsan laga allt själv men nu när grabben börjat med mat är ju den där färdiga burkarna så himla smidigt. Skulle göra palsternackspuré här om dagen, tog en halvtimme att trycka puréen genom en trådsil ändå blev det bara två teskedar. Känns som nästan sliter ihjäl sig.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köper du eller lagar du barnmaten själv?
  • skogsvitter
    emelielj skrev 2012-06-06 14:51:58 följande:
    Ja väldigt olika är det. Han kräks också av minsta bitarna och sätter i halsen direkt. Säkert därför som han helst vill ha flaskan.
    Det gjorde vår äldsta dotter också och vi hade ett himla sjå att lära henne äta bitar, inte så underligt egentligen inser jag ju i efterhand eftersom det i själva verket är helt onaturligt att introducera mat på det sättet. Det är extremt vanligt att bebisar som vänjer sig med puré får svårt att lära sig äta bitar senare, därför är det ju bara dumt att öht vänja bebisar vid slät puré till att börja med. Hade de varit 3 månader när man började med mat så ok, men nu är de ju mycket större och klarar mycket väl av bitar och behöver inte vattnig puré.
  • Lena
    FlitigaLis skrev 2012-06-06 14:24:13 följande:
    Min pojk får sånna kväljningar om det inte är tryckt genom en sil, minsta lilla bit så sitter han och hulkar.

Här är det exakt tvärt om, han vill inte alls ha flaskan och skulle kunna äta hur mycket gröt eller puré som helst och han är bara 4,5 månad..
    Mixa först och trycka genom sil sen? Det borde gå snabbare med samma resultat.
  • stickkontakt

Jag har lagat allt. Köpte ett par burkar en gång, men de såg ut som snor, smakade illa och dottern vägrade äta så jag har inte gjort om det. De få gånger hon äter gröt får hon havregrynsgröt som jag gör själv. Välling dricker hon ibland, och det köper vi men det är allt. I början puréade jag men det gillades inte så sen hon var 8-9 har hon fått äta i princip samma som jag äter. Väldigt smidigt.

Angående palsternackspurén som nämns i TS misstänker jag att du inte kokat länge nog. Om du vill puréa, köp en stavmixer. Då slipper du pressa genom en sil hela tiden. 

• Fru Bult

Jag blandar friskt. Han får burkmat, mat jag gör själv som bara är för honom, samt bitar av mat från våra tallrikar spetsad på en gaffel (annars äter han den inte). Frukt och bröd och sånt äter han själv. Han äter inte välling och får både barngröt och vanlig gröt. Det är lättare att variera mat man gör själv eftersom min son vägrar äta ris, majs och ärter och det finns ju i nästan all färdig barnmat...

• Dr Mupp

Annat, bebisarna har ätit det vi äter  och vad av maten bebisarna fått har berott på hur långt i ätandet det kommit. 

Skulle aldrig trycka palternacka genom trådsilar eller köpa palternackapure, här serverade palsternackan kokt i stavar, perfekt för småbebishänder att hålla i. 

Bebisar som är mogna för fast föda behöver inte halvrinnade pure utan kan mycket väl äta mjuka bitar som de själva plocka i sig med händerna.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • naggista

lagar allt själv. kokar i tryckkokare. kokar morötter, ris, linser, potatis på 5 min. jag skojar inte!

• FlitigaLis
    Lena skrev 2012-06-06 17:56:47 följande:
    Mixa först och trycka genom sil sen? Det borde gå snabbare med samma resultat.
    mixern har dött men vi ska köpa en ny vid nästa lön.
    Lärka skrev 2012-06-06 14:50:54 följande:
    Vid den åldern har ju inte förmågan att svälja utvecklats ännu, det kommer sedan vid 6 mån plus då det är dags att börja smaka mat, så han är inte alls konstig för det =) Nöj dig med att doppa fingret i lite mos och annat för att låta honom pröva smaksensationerna, om han vill, så behöver du inte passera mat redan nu för de kryddmåttstora smakisar man ger i den åldern.
    Det va ju väldigt konstigt eftersom han äter som bara den, han har precis ätit en smakportion gröt och sen äter han puréer så mycket han får. Och han sväljer allt, det rinner inte ut nått alls. Skulle jag bara doppa fingret skulle han bli tokig.
  • annca

Köpte så gott som allt. Iaf till första barnet. Dottern vägrade äta något som var hemlagat..., spelade ingen roll vem som lagat det, tills dess att hon var närmare två. (Maten på förskolan slank dock ner, men den var ju storkökslagad... :/ )

Tvåan, sonen åt en del hemlagat, men föredrog färdigt. Han åt hellre farmors hemlagade än mitt... Men det hsatt inte i lika länge som hos dottern, så vid sisådär 15mån åt han *allt*

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Butterscotch

Mina knasiga barn ville inte äta hemgjorda puréer, så det fick bli burkmat under de få månader puréad mat var aktuellt.

• tahira

Gjorde själv. Superenkelt att bara mixa grönsaker m.m. i början och sedan mosa vår mat med gaffel när han blev äldre.

Har aldrig förstått varför små barn skulle ha "egen" mat när de kan äta av oss? Det är bara att ta det lite lugnt med saltet ju. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • stickkontakt
    tahira skrev 2012-06-07 11:38:09 följande:
    Gjorde själv. Superenkelt att bara mixa grönsaker m.m. i början och sedan mosa vår mat med gaffel när han blev äldre.

Har aldrig förstått varför små barn skulle ha "egen" mat när de kan äta av oss? Det är bara att ta det lite lugnt med saltet ju. 
    Ja, jag vill inte äta äcklig mat på burk, så varför skulle bebisen vilja det? Dessutom är det ju mycket enklare att bara köpa och laga en sorts mat istället för att komma ihåg att köpa en massa burkar och värma separat.

Dock kan jag förstå att det är smidigt att köpa en burk om man är på språng. Och om barnet vägrar all annan mat har man ju inte så mycket val men det är inte så vanligt ändå.
  • Drake M

Vi blandar. Min man lagar all maten och dottern äter det vi äter, och har gjort i princip hela tiden. Vi tar bort hennes mat innan vi saltar, men i övrigt äter hon samma kryddning också. För oss är det enklast och billigast att göra så.

När vi har ätit ute kvällen innan så kan hon få burkmat, men vi är ganska petiga med barnmaten. Den ska smaka som riktig mat och inte vara så vattnig. Hon äter kanske 4 burkar i månaden.

• April barn

Vi har kört med både och, ofta har han fått av vår mat men vi har alltid några burka hemma som han får ibland. Dock enbart hipps ekologiska!

? MA v.18 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011? Bf 5 Februari 2013 ♥
  • RosaBabyfilt

För några månader sedan prövade jag ett par veckor att göra egen barnmat men efter ett tag tröttnade jag och återgick till att bara köpa maten. Visst kan man tycka att är man föräldraledig kan man lägga tid på att göra egen mat och spara pengar också, men det är tråkigt att stå i köket och maten blir ändå inte lika god som barnmaten man köper ;)

• FlitigaLis

Jag känner så också.. Innan han föddes kände jag mig så peppad att laga alla barnmat, nu känns det bara överambitiöst. Vi blandar lite efter ork. Nu håller jag på att koka morötter som ska bli puré.

• The past is now

Övervägade själv, hon äter det vi äter. Är jag ute en hel dag så köper jag en burk. Så jag röstade både och.

• Thursday

Kan bara upprepa: BLW! Vi började lite blandat med bitar och mos, men det där med mos gick aldrig hem så runt 9 månader la vi ner det helt och lade för ungrackarn av vår mat istället. Igår åt hon sig mätt på hämtpizza. (11,5 månad).

I reject your reality and substitute my own.
Svar på tråden Köper du eller lagar du barnmaten själv?