Inlägg från: FlitigaLis |Visa alla inlägg
  • FlitigaLis

Köper du eller lagar du barnmaten själv?

Innan jag fick barn var jag så himla ambitiös, tänkte att jag skulle minsan laga allt själv men nu när grabben börjat med mat är ju den där färdiga burkarna så himla smidigt. Skulle göra palsternackspuré här om dagen, tog en halvtimme att trycka puréen genom en trådsil ändå blev det bara två teskedar. Känns som nästan sliter ihjäl sig.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köper du eller lagar du barnmaten själv?
  • FlitigaLis
    Gurkan skrev 2012-06-06 12:32:11 följande:
    Jag gjorde i stort sett allt själv. Med en stavmixer gick det väldigt fort!
    De första smakportionerna mosade jag bara med en gaffel, det måste inte vara helt slätt. Lite mosad potatis, en klick smör.

Sen hade jag en väninna som gav sitt barn burkmat så jag fick hennes tomma burkar som jag använde och frös ner min hemgjorda mat i. Hur smidigt som helst, skulle vi någonstans tog jag med en frusen burk som brukade hunnit tina men inte bli varm lagom till lunch. 
    Min pojk får sånna kväljningar om det inte är tryckt genom en sil, minsta lilla bit så sitter han och hulkar.
    emelielj skrev 2012-06-06 11:55:18 följande:
    Jag tänkte laga maten själv för kostnadens skull men det var inte mig grej. Han tyckte inte om min mat och det tog mycket tid och planering, så nu får han burkmat.
    Tyvärr går det inte jättebra med mat i allmänhet för honom utan fortfarande bara snakisar och vill äta sig mätt på flaskan. Han är 10 månader.

När det går bättre med maten snart så får han börja äta vanlig mat successivt!
    Här är det exakt tvärt om, han vill inte alls ha flaskan och skulle kunna äta hur mycket gröt eller puré som helst och han är bara 4,5 månad..
  • FlitigaLis
    Lena skrev 2012-06-06 17:56:47 följande:
    Mixa först och trycka genom sil sen? Det borde gå snabbare med samma resultat.
    mixern har dött men vi ska köpa en ny vid nästa lön.
    Lärka skrev 2012-06-06 14:50:54 följande:
    Vid den åldern har ju inte förmågan att svälja utvecklats ännu, det kommer sedan vid 6 mån plus då det är dags att börja smaka mat, så han är inte alls konstig för det =) Nöj dig med att doppa fingret i lite mos och annat för att låta honom pröva smaksensationerna, om han vill, så behöver du inte passera mat redan nu för de kryddmåttstora smakisar man ger i den åldern.
    Det va ju väldigt konstigt eftersom han äter som bara den, han har precis ätit en smakportion gröt och sen äter han puréer så mycket han får. Och han sväljer allt, det rinner inte ut nått alls. Skulle jag bara doppa fingret skulle han bli tokig.
  • FlitigaLis

Jag känner så också.. Innan han föddes kände jag mig så peppad att laga alla barnmat, nu känns det bara överambitiöst. Vi blandar lite efter ork. Nu håller jag på att koka morötter som ska bli puré.

Svar på tråden Köper du eller lagar du barnmaten själv?