• FlitigaLis

Köper du eller lagar du barnmaten själv?

Innan jag fick barn var jag så himla ambitiös, tänkte att jag skulle minsan laga allt själv men nu när grabben börjat med mat är ju den där färdiga burkarna så himla smidigt. Skulle göra palsternackspuré här om dagen, tog en halvtimme att trycka puréen genom en trådsil ändå blev det bara två teskedar. Känns som nästan sliter ihjäl sig.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köper du eller lagar du barnmaten själv?
  • Natulcien

Jag gjorde allt själv. Tyckte att det var skitkul, faktiskt. Och enkelt. Fast gröt köpte jag industritillverkad, för enkelhetens skull...

• MissNewIdentity

Jag lagar allt själv, undantaget när vi varit på besök hemma i Sverige eller i Skottland, då har det blivit burkmat för att inte slösa dyrbar tid med nära och kära på att laga mat.

Jag tycker det är kanon att burkmaten finns som alternativ, både för att det är smidigt t.ex när man reser, och framförallt för att det finns massor med människor som inte har en aning om hur man lagar en näringsriktig och bra måltid.

Gör om, gör rätt.
  • FlitigaLis
    Gurkan skrev 2012-06-06 12:32:11 följande:
    Jag gjorde i stort sett allt själv. Med en stavmixer gick det väldigt fort!
    De första smakportionerna mosade jag bara med en gaffel, det måste inte vara helt slätt. Lite mosad potatis, en klick smör.

Sen hade jag en väninna som gav sitt barn burkmat så jag fick hennes tomma burkar som jag använde och frös ner min hemgjorda mat i. Hur smidigt som helst, skulle vi någonstans tog jag med en frusen burk som brukade hunnit tina men inte bli varm lagom till lunch. 
    Min pojk får sånna kväljningar om det inte är tryckt genom en sil, minsta lilla bit så sitter han och hulkar.
    emelielj skrev 2012-06-06 11:55:18 följande:
    Jag tänkte laga maten själv för kostnadens skull men det var inte mig grej. Han tyckte inte om min mat och det tog mycket tid och planering, så nu får han burkmat.
    Tyvärr går det inte jättebra med mat i allmänhet för honom utan fortfarande bara snakisar och vill äta sig mätt på flaskan. Han är 10 månader.

När det går bättre med maten snart så får han börja äta vanlig mat successivt!
    Här är det exakt tvärt om, han vill inte alls ha flaskan och skulle kunna äta hur mycket gröt eller puré som helst och han är bara 4,5 månad..
  • Lärka
    FlitigaLis skrev 2012-06-06 14:24:13 följande:
    Min pojk får sånna kväljningar om det inte är tryckt genom en sil, minsta lilla bit så sitter han och hulkar.

Här är det exakt tvärt om, han vill inte alls ha flaskan och skulle kunna äta hur mycket gröt eller puré som helst och han är bara 4,5 månad..
    Vid den åldern har ju inte förmågan att svälja utvecklats ännu, det kommer sedan vid 6 mån plus då det är dags att börja smaka mat, så han är inte alls konstig för det =) Nöj dig med att doppa fingret i lite mos och annat för att låta honom pröva smaksensationerna, om han vill, så behöver du inte passera mat redan nu för de kryddmåttstora smakisar man ger i den åldern.
  • emelielj

Ja väldigt olika är det. Han kräks också av minsta bitarna och sätter i halsen direkt. Säkert därför som han helst vill ha flaskan.

• emelielj

Min är 10 månader och sätter fortfarande i halsen av varenda bit/klump. Men stressar inte, han blir nog redo snart. Maten från sex månader är oftast utan klumpar och den älskar han!

• MalinEddie

Vi gav mat enligt BLW. Första barnet fick dock smaka på både burkmat och hemlagad mosad mat innan vi insåg att det inte passade henne. Med andra barnet var BLW en självklarhet.

• Rödnäbba

lagar. mosa en potatis är inte så svårt

• skogsvitter

Jag förstår ärligt talat inte varför folk krånglar till det. BLW är så sjukt smidigt och behändigt att det är ett fullkomligt mysterium att folk öht orkar hålla på att göra puréer av precis allt eller köpa svindyra burkar. Dock är det ju inte särskilt svårt att mosa en potatis som sagt, men ännu enklare är det ju att bara skära en potatis man redan har på sin egen tallrik i en lagom stor stav och ge bebisen.

Svar på tråden Köper du eller lagar du barnmaten själv?