Inlägg från: stickkontakt |Visa alla inlägg
  • stickkontakt

Köper du eller lagar du barnmaten själv?

Jag har lagat allt. Köpte ett par burkar en gång, men de såg ut som snor, smakade illa och dottern vägrade äta så jag har inte gjort om det. De få gånger hon äter gröt får hon havregrynsgröt som jag gör själv. Välling dricker hon ibland, och det köper vi men det är allt. I början puréade jag men det gillades inte så sen hon var 8-9 har hon fått äta i princip samma som jag äter. Väldigt smidigt.

Angående palsternackspurén som nämns i TS misstänker jag att du inte kokat länge nog. Om du vill puréa, köp en stavmixer. Då slipper du pressa genom en sil hela tiden. 

• stickkontakt
    tahira skrev 2012-06-07 11:38:09 följande:
    Gjorde själv. Superenkelt att bara mixa grönsaker m.m. i början och sedan mosa vår mat med gaffel när han blev äldre.

Har aldrig förstått varför små barn skulle ha "egen" mat när de kan äta av oss? Det är bara att ta det lite lugnt med saltet ju. 
    Ja, jag vill inte äta äcklig mat på burk, så varför skulle bebisen vilja det? Dessutom är det ju mycket enklare att bara köpa och laga en sorts mat istället för att komma ihåg att köpa en massa burkar och värma separat.

Dock kan jag förstå att det är smidigt att köpa en burk om man är på språng. Och om barnet vägrar all annan mat har man ju inte så mycket val men det är inte så vanligt ändå.
Svar på tråden Köper du eller lagar du barnmaten själv?