• CrazyChristina

Köpa ut!?

Vad hade du gjort om din son/dotter 15-19år hade velat att du skulle köpa alkohol till honom/henne?

Jag tänker som så att köper man ut så vet man vad dom dricker gör man det inte så får dom tag på något ändå och då vet man inte vad.

Finns endast alternativen JA och NEJ då man sällan kan hindra att dom går på fest.
    Är de olika beroende på ålder tex köper du inte till en som är 15 men till någon som är över 18 men inte fyllt 20?

♥Erik 2010-06-09♥--♥Wilhelm 2012-04-17♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köpa ut!?
  • CrazyChristina
    Rocket Mania skrev 2012-06-05 14:32:43 följande:
    Ni som köper ut, instruerar ni era barn att ljuga för polisen om de blir kollade?
    Säger man sanningen så gör polisen inget mer än ber en att slänga drickan.. gjorde dom med mig när jag var 14..
  • Rocket Mania
    CrazyChristina skrev 2012-06-05 16:06:12 följande:
    Säger man sanningen så gör polisen inget mer än ber en att slänga drickan.. gjorde dom med mig när jag var 14..
    Säger man sanningen åker den som langat dit och får dagsböter. 
  • CrazyChristina
    Rocket Mania skrev 2012-06-05 17:20:03 följande:
    Säger man sanningen åker den som langat dit och får dagsböter. 
    inte här.. dom frågade inte vem som köpt ut ens..
  • Rocket Mania
    CrazyChristina skrev 2012-06-05 18:39:17 följande:
    På vilket sätt sa du då sanningen?
  • Rocket Mania
    CrazyChristina skrev 2012-06-05 18:39:17 följande:
    Här frågar dom i alla fall vem som köpt ut och den personen åker dit på dagsböter. Vilket jag tycker är rätt.
  • KimPossible

Absolut inte nu när han är sexton, däremot kan han få smutta, lukta och smaka på vårt vin om han vill. Fast det vill han inte.

När han är arton anser jag att han är vuxen och myndig, och eftersom han då både får gå på krogen och dricka alkohol i hemmiljö, kan jag nog tänka mig att köpa ut. Vansinne att en myndig människa inte får köpa alkohol. 

• skogsvitter

Självklart nej. De som ens funderar på något annat alternativ behöver lära sig lite moral.

Att ens försöka försvara det med att man själv minsann hade fri tillgång och inte alls blev sådär redlös som alla andra är bara löjligt. Det finns tydlig statistik som visar att verkligheten är precis motsatsen, de vars föräldrar köper och bjuder på alkohol har större risk att få problem själva när de blir vuxna. Det säger naturligtvis sig självt.

Jag är själv uppvuxen i ett hem där spriten flödade. Jag är glad att jag blivit så pass insiktsfull och mogen att jag numera inser hur fel och dysfunktionellt det är.

• skogsvitter
    KimPossible skrev 2012-06-05 18:57:06 följande:
    Absolut inte nu när han är sexton, däremot kan han få smutta, lukta och smaka på vårt vin om han vill. Fast det vill han inte.

När han är arton anser jag att han är vuxen och myndig, och eftersom han då både får gå på krogen och dricka alkohol i hemmiljö, kan jag nog tänka mig att köpa ut. Vansinne att en myndig människa inte får köpa alkohol. 
    Jag tycker faktiskt inte det är särskilt vansinnigt. På krogen är det under kontrollerade former, att köpa folköl på affären innebär också i ärlighetens namn rätt kontrollerade former. Att köpa starksprit på systembolaget i valfria mängder och få dricka detta var som helst är däremot inte under några kontrollerade former alls och kräver därmed större mognad och ett betydligt större ansvar. Ett större ansvar än vad en 18-åring generellt sett klarar av, eftersom deras hjärna fortfarande inte utvecklat dessa sista men ack så viktiga egenskaper ännu.
Svar på tråden Köpa ut!?