Inlägg från: KimPossible |Visa alla inlägg
  • KimPossible

Köpa ut!?

Absolut inte nu när han är sexton, däremot kan han få smutta, lukta och smaka på vårt vin om han vill. Fast det vill han inte.

När han är arton anser jag att han är vuxen och myndig, och eftersom han då både får gå på krogen och dricka alkohol i hemmiljö, kan jag nog tänka mig att köpa ut. Vansinne att en myndig människa inte får köpa alkohol. 

• KimPossible
    skogsvitter skrev 2012-06-05 19:36:06 följande:
    Jag tycker faktiskt inte det är särskilt vansinnigt. På krogen är det under kontrollerade former, att köpa folköl på affären innebär också i ärlighetens namn rätt kontrollerade former. Att köpa starksprit på systembolaget i valfria mängder och få dricka detta var som helst är däremot inte under några kontrollerade former alls och kräver därmed större mognad och ett betydligt större ansvar. Ett större ansvar än vad en 18-åring generellt sett klarar av, eftersom deras hjärna fortfarande inte utvecklat dessa sista men ack så viktiga egenskaper ännu.
    Med tanke på att det är fritt fram att gifta sig och även skaffa barn när man är 18, något som kan ge betydligt mer långtgående konsekvenser än en fylla, inte bara för en själv, känns det rätt udda att man valt att ha en 20-årsgräns för just alkohol.

Då borde man i rimlighetens namn höja myndighetsåldern till 20 istället. Jättebra när jag tänker efter, framför allt om man inte bara förbjuder giftemål innan dess, utan även förbjuder småungar att skaffa barn.

Nåja, det sista var lite ironiskt menat, men jag anser att man bör ha _en_ myndighetsgräns och inte _två_.
  • KimPossible
    skogsvitter skrev 2012-06-05 20:27:20 följande:
    Fast nu bortser du visserligen från att alkohol faktiskt är skadligt. Det är ju ett gift, som skadar vår hälsa. Att höja myndighetsåldern är en annan diskussion, kanske inte helt orimligt. Å andra sidan är det är ju olika åldrar för allt möjligt. Vid 15 är de straffmyndiga, byxmyndiga och får ta körkort till tex moped. Så vi ju egentligen flera myndighetsåldrar.
    Nej, jag bortsåg inte från att alkohol _kan_ vara skadligt, jag anser bara inte att den är så farlig att en myndig individ inte ska få chans att lära sig hantera den.

Ja, det är olika åldersgränser för olika saker, dock är ju myndighetsbegreppet konstant. Då får du göra vad du vill (inom lagens råmärken), ja utom då att köpa alkohol.

Men visst, höj myndighetsgränsen som sagt. Då kanske vi slipper dessa tonårsbrudar som hoppar av skolan för att börja avla barn vid 16, bli hemmafru och så gifta sig när de är 18. Hade jag haft döttrar, hade jag hellre sett att de tog sig en snedfylla eller två än sett dem förstöra sina liv på det sättet.
    Rocket Mania skrev 2012-06-05 20:35:38 följande:
    Ett körkort för föräldrar hade ju varit önskvärt. Helt OT 
    Inte utan att det känns motiverat ibland. Flört
Svar på tråden Köpa ut!?