• CrazyChristina

Köpa ut!?

Vad hade du gjort om din son/dotter 15-19år hade velat att du skulle köpa alkohol till honom/henne?

Jag tänker som så att köper man ut så vet man vad dom dricker gör man det inte så får dom tag på något ändå och då vet man inte vad.

Finns endast alternativen JA och NEJ då man sällan kan hindra att dom går på fest.
    Är de olika beroende på ålder tex köper du inte till en som är 15 men till någon som är över 18 men inte fyllt 20?

♥Erik 2010-06-09♥--♥Wilhelm 2012-04-17♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köpa ut!?
  • Susanne 977

Jag skulle inte köpa ut. Oavsett om man köper ut eller inte så får barnet tag på alkohol. Men barn som får alkohol hemmifrån dricker mera än andra.

• Smulan 89

Skulle inte köpa ut till någon under 18, men sen tycker jag att det är okej. Vid 18 får de ju dricka på krogen. Mina föräldrar köpte ut till mig när jag var 18 och även någon månad före, då jag och kompisen som fyller lite före mig ville ha lite fest. Jag anser att jag kan hantera alkohol. Dricker någon gång om året och har aldrig gjort något jag ångrar. För mig har det fungerat att föräldrarna köpte ut och jag kan ha kul med alkohol utan att det blir för mycket. Skulle dock inte köpa ut till någon under 18 för de ska ju inte dricka alls egentligen.

• annca

Nej. Nej nej nej. Och nej igen.
    Inte köpa ut. Någonsin. Inte handla åt barnen innan de själva får handla, (och då menar jag inte på krogen utan på bolaget.)
    Bjuda när de fyllt 18 när man är ute på krogen eller till midagen hemma, javisst, men inte köpa ut. Rent principiellt.
    (Hoppas i min enfald att barnen ska få samma uppfattning som båda föräldrarna hade på sin tid vad gäller drickande...)

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Lillys

Jag hade köpt ut måttliga mängder till en som är 18 år. Då är personen myndig och får dricka på krogen.

• CrazyChristina
    Susanne 977 skrev 2012-06-05 09:00:57 följande:
    Jag skulle inte köpa ut. Oavsett om man köper ut eller inte så får barnet tag på alkohol. Men barn som får alkohol hemmifrån dricker mera än andra.
    Hur kan du säga så? Finns de någon undersökning som visar de?
    För de som jag vet fått hemifrån som jag känner är dom som festat minst och dessutom inte blivit för fulla.
  • lovegivespower
    CrazyChristina skrev 2012-06-05 09:24:26 följande:
    För de som jag vet fått hemifrån som jag känner är dom som festat minst och dessutom inte blivit för fulla.
    Hej ja det finns faktiskt forskning på det Glad
  • Susanne 977
    CrazyChristina skrev 2012-06-05 09:24:26 följande:
    www.accentmagasin.se/2010/06/%E2%80%99%E2%80%99barn-som-far-dricka-med-sina-foraldrar-dricker-mer-alkohol-sjalva%E2%80%99%E2%80%99/

www.systembolagetkampanj.se/tonarsparloren/

osv osv osv.

Under min uppväxt var det stor skillnad mellan de som fått hemifrån och de som lyckats köpa lite grann (till överpris så man har inte råd att bli superfull)
  • Nathalie8908

Jag har också fått alkohol av mina föräldrar (inga stora mängder, och vi hittade annat också får att få mer) men jag har blivit föör full och gjort bort mej ordentligt en gång, på min 18 års dag.. Så nej, jag tror inte att de som får alkohol hemma dricker mer eller oftare.. Jag tror det är tvärtom.. Så ja, jag skulle köpa ut.. Inte till min 15 åring kanske, men 17-19.. Det där att man vet vad de dricker då, känns lite naivt.. Har inga bra argument, jag skulle bara göra det.. :)

• CrazyChristina
    lovegivespower skrev 2012-06-05 09:28:15 följande:
    Hej ja det finns faktiskt forskning på det Glad
    Ok..underligt..så såg de iaf inte ut på vår gymnasieskola så beror kanske på vart man bor då..
    Vi hade som projektarbete att kolla alkoholanvändningen och här visade de tvärtom och att dom som fick de utköpt av andra tex äldre vänner eller ett syskon drack mer och oftare än dom som fick av sina föräldrar.
  • lovegivespower
    Vi kan ju inte dra en slutsats på grunden av våra egna erfarenheter. Exempel, jag fick hemma och jag drack inte mer för det. Samtidigt som någon kan säga att jag fick och jag drack mycket. Det finns ju faktiskt forskning på att barn som får alkohol i hemmet dricker även mer utanför, peace!
Svar på tråden Köpa ut!?