skogsvitter skrev 2012-06-05 20:27:20 följande:
Fast nu bortser du visserligen från att alkohol faktiskt är skadligt. Det är ju ett gift, som skadar vår hälsa. Att höja myndighetsåldern är en annan diskussion, kanske inte helt orimligt. Å andra sidan är det är ju olika åldrar för allt möjligt. Vid 15 är de straffmyndiga, byxmyndiga och får ta körkort till tex moped. Så vi ju egentligen flera myndighetsåldrar.
Nej, jag bortsåg inte från att alkohol _kan_ vara skadligt, jag anser bara inte att den är så farlig att en myndig individ inte ska få chans att lära sig hantera den.
Ja, det är olika åldersgränser för olika saker, dock är ju myndighetsbegreppet konstant. Då får du göra vad du vill (inom lagens råmärken), ja utom då att köpa alkohol.
Men visst, höj myndighetsgränsen som sagt. Då kanske vi slipper dessa tonårsbrudar som hoppar av skolan för att börja avla barn vid 16, bli hemmafru och så gifta sig när de är 18. Hade jag haft döttrar, hade jag hellre sett att de tog sig en snedfylla eller två än sett dem förstöra sina liv på det sättet.
Rocket Mania skrev 2012-06-05 20:35:38 följande:
Ett körkort för föräldrar hade ju varit önskvärt. Helt OT
Inte utan att det känns motiverat ibland.