• CrazyChristina

Köpa ut!?

Vad hade du gjort om din son/dotter 15-19år hade velat att du skulle köpa alkohol till honom/henne?

Jag tänker som så att köper man ut så vet man vad dom dricker gör man det inte så får dom tag på något ändå och då vet man inte vad.

Finns endast alternativen JA och NEJ då man sällan kan hindra att dom går på fest.
    Är de olika beroende på ålder tex köper du inte till en som är 15 men till någon som är över 18 men inte fyllt 20?

♥Erik 2010-06-09♥--♥Wilhelm 2012-04-17♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köpa ut!?
  • Majsan70

Jag har aldrig köpt ut och kommer aldrig att göra. Mina barn serveras inte heller alkoholhaltiga drycker hemma innan de har rätt ålder inne.
    Mina barn vet  min inställning och varför jag anser det vara så viktigt att följa lagen. Ingen av dem har valt att gå emot  min önskan. Sonen drack sina första öl när han fyllt 18 och det gjorde han på krogen. Nu har han fyllt 20 o får köpa själv.  Dottern är 17 och har helt valt bort alkohol.

• KimPossible
    skogsvitter skrev 2012-06-05 19:36:06 följande:
    Jag tycker faktiskt inte det är särskilt vansinnigt. På krogen är det under kontrollerade former, att köpa folköl på affären innebär också i ärlighetens namn rätt kontrollerade former. Att köpa starksprit på systembolaget i valfria mängder och få dricka detta var som helst är däremot inte under några kontrollerade former alls och kräver därmed större mognad och ett betydligt större ansvar. Ett större ansvar än vad en 18-åring generellt sett klarar av, eftersom deras hjärna fortfarande inte utvecklat dessa sista men ack så viktiga egenskaper ännu.
    Med tanke på att det är fritt fram att gifta sig och även skaffa barn när man är 18, något som kan ge betydligt mer långtgående konsekvenser än en fylla, inte bara för en själv, känns det rätt udda att man valt att ha en 20-årsgräns för just alkohol.

Då borde man i rimlighetens namn höja myndighetsåldern till 20 istället. Jättebra när jag tänker efter, framför allt om man inte bara förbjuder giftemål innan dess, utan även förbjuder småungar att skaffa barn.

Nåja, det sista var lite ironiskt menat, men jag anser att man bör ha _en_ myndighetsgräns och inte _två_.
  • evelinaeee

nu har inte jag barn (är 17 år gammal), men vi kan låtsas att jag är äldre och har det. jag skulle aldrig få för mig att köpa ut då jag är av åsikten att alkohol är väldigt onödigt, finns ingen anledning att dricka det (jag dricker inte själv och kommer aldrig att göra det)...

• Maturo

Nej jag hade inte köpt ut, men ev bjudit en 18-20 åring på något hemma dock!

• Tom Araya

Nu har inte jag egna barn med hade bjudit/köpt ut i måttliga mängder om de fyllt 18 och dricker hemma. Bättre än att de går på krogen vilket de faktiskt har åldern inne för. Lite tidigare kan de få smaka men inte mer och fortfarande hemma.

• skogsvitter
    KimPossible skrev 2012-06-05 20:00:37 följande:
    Med tanke på att det är fritt fram att gifta sig och även skaffa barn när man är 18, något som kan ge betydligt mer långtgående konsekvenser än en fylla, inte bara för en själv, känns det rätt udda att man valt att ha en 20-årsgräns för just alkohol.

Då borde man i rimlighetens namn höja myndighetsåldern till 20 istället. Jättebra när jag tänker efter, framför allt om man inte bara förbjuder giftemål innan dess, utan även förbjuder småungar att skaffa barn.

Nåja, det sista var lite ironiskt menat, men jag anser att man bör ha _en_ myndighetsgräns och inte _två_.
    Fast nu bortser du visserligen från att alkohol faktiskt är skadligt. Det är ju ett gift, som skadar vår hälsa. Att höja myndighetsåldern är en annan diskussion, kanske inte helt orimligt. Å andra sidan är det är ju olika åldrar för allt möjligt. Vid 15 är de straffmyndiga, byxmyndiga och får ta körkort till tex moped. Så vi ju egentligen flera myndighetsåldrar.
  • Rocket Mania
    KimPossible skrev 2012-06-05 20:00:37 följande:

Ett körkort för föräldrar hade ju varit önskvärt. Helt OT 
  • skogsvitter
    Rocket Mania skrev 2012-06-05 20:35:38 följande:
    Haha så sant
  • Alisa
    skogsvitter skrev 2012-06-05 19:31:53 följande:
    Självklart nej. De som ens funderar på något annat alternativ behöver lära sig lite moral.

Att ens försöka försvara det med att man själv minsann hade fri tillgång och inte alls blev sådär redlös som alla andra är bara löjligt. Det finns tydlig statistik som visar att verkligheten är precis motsatsen, de vars föräldrar köper och bjuder på alkohol har större risk att få problem själva när de blir vuxna. Det säger naturligtvis sig självt.

Jag är själv uppvuxen i ett hem där spriten flödade. Jag är glad att jag blivit så pass insiktsfull och mogen att jag numera inser hur fel och dysfunktionellt det är.
  • tjej87
    KimPossible skrev 2012-06-05 18:57:06 följande:
    Absolut inte nu när han är sexton, däremot kan han få smutta, lukta och smaka på vårt vin om han vill. Fast det vill han inte.

När han är arton anser jag att han är vuxen och myndig, och eftersom han då både får gå på krogen och dricka alkohol i hemmiljö, kan jag nog tänka mig att köpa ut. Vansinne att en myndig människa inte får köpa alkohol. 
    Jag håller med! Att köpa ut till någon som är över 18 ser jag inget problem med... Så är jag och mina syskon uppvuxna och det funkade jättebra för oss. Föräldrarna köpte inga mängder men 3-4 cider eller öl när det var fest och vi hade fyllt 18, då hade man så det räckte till förfesten :) Innan dess fick vi bara smutta lite hemma till middagen om vi ville smaka.
  • KimPossible
    skogsvitter skrev 2012-06-05 20:27:20 följande:
    Fast nu bortser du visserligen från att alkohol faktiskt är skadligt. Det är ju ett gift, som skadar vår hälsa. Att höja myndighetsåldern är en annan diskussion, kanske inte helt orimligt. Å andra sidan är det är ju olika åldrar för allt möjligt. Vid 15 är de straffmyndiga, byxmyndiga och får ta körkort till tex moped. Så vi ju egentligen flera myndighetsåldrar.
    Nej, jag bortsåg inte från att alkohol _kan_ vara skadligt, jag anser bara inte att den är så farlig att en myndig individ inte ska få chans att lära sig hantera den.

Ja, det är olika åldersgränser för olika saker, dock är ju myndighetsbegreppet konstant. Då får du göra vad du vill (inom lagens råmärken), ja utom då att köpa alkohol.

Men visst, höj myndighetsgränsen som sagt. Då kanske vi slipper dessa tonårsbrudar som hoppar av skolan för att börja avla barn vid 16, bli hemmafru och så gifta sig när de är 18. Hade jag haft döttrar, hade jag hellre sett att de tog sig en snedfylla eller två än sett dem förstöra sina liv på det sättet.
    Rocket Mania skrev 2012-06-05 20:35:38 följande:
    Inte utan att det känns motiverat ibland. Flört
  • vitlöksbröd

Jag tror inte riktigt på totalförbud av alkohol, sålänge som det finns en suparkultur i landet. Vuxna dricker jämt, vilket gör att unga också vill kunna dricka.
    Jag tror, att om man då låter sin ungdom prova på alkohol, så blir det ingen spännande sak man måste hetsa med när föräldrarna inte kan hålla tillbaka en längre. Jag vet flera exempel på personer som passar precis in i den teorin, men då gäller det ju också att föräldrarna håller ett extra öga på ungdomen i fråga och lär ut vad som är okej mängd, och när det är dags att sluta dricka. Och framför allt, inte fokusera på att "JAG MÅSTE BLI FULL". 

• asp76

Jag tycker att argumentet "om man köper ut så vet man vad dom dricker" är så himla korkat. Dels så är det lätt för dem att dricka annat ändå, och det som dricks i dagens läge är väl mest billig smuggelsprit/vin/öl, och inte hemkört som nog var vanligare förr. Alltså är det samma slags produkter de dricker om de skaffar själva eller om du som förälder köper. Och jag tror ingen förälder vill ha på sitt samvete att något hänt deras barn under påverkan av alkohol som de som förälder har försett barnet med. Och forskning visar att barn som får alkohol hemma dricker mer än de som inte får det.

När mina barn blir tillräckligt stora så kommer jag ha en tydlig ståndpunkt - ingen alkohol innan de har åldern inne. Om de ändå väljer att dricka, så är det deras eget val men inget jag kommer bidra till. De ska dock aldrig behöva vara rädda för att ringa hem/ komma hem, utan vi ska kunna prata öppet om sådant som hänt. 

Svar på tråden Köpa ut!?