• CrazyChristina

Köpa ut!?

Vad hade du gjort om din son/dotter 15-19år hade velat att du skulle köpa alkohol till honom/henne?

Jag tänker som så att köper man ut så vet man vad dom dricker gör man det inte så får dom tag på något ändå och då vet man inte vad.

Finns endast alternativen JA och NEJ då man sällan kan hindra att dom går på fest.
    Är de olika beroende på ålder tex köper du inte till en som är 15 men till någon som är över 18 men inte fyllt 20?

♥Erik 2010-06-09♥--♥Wilhelm 2012-04-17♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köpa ut!?
  • Susanne 977
    misplacedname skrev 2012-06-05 10:07:11 följande:
    Jag bor i Småland och det säger väl sig självt att hälften är frireligiösa av något slag. Under min uppväxt hade jag praktiskt taget fri tillgång på alkohol (pappa är dansk och uppvuxen på ett helt annorlunda sätt mot vad vi svenskar är van vid). Ändå var det inte jag som låg redlös i ett hörn och spydde!

Likadant för min sambo och hans syskon, de fick också smaka hemma. De som däckade var oftast prästens barn och andra med väldigt religiösa föräldrar eller såna som enbart förbjöd allting.

Idag dricker jag typ aldrig. Bor på landet och någon måste alltid köra och istället för att pina i mig 3 cider som jag inte gillar dricker jag vatten och kör.
    Kanske du inte av redlös för att du klarade av att hålla spriten pga dina alkoholvanor?
    Alltså du tålde mera.
    En som aldrig dricker dricker ju ofta för mycket och ligger kanske däckad och det kommer man ju förstås ihåg. Inte minns man när alla bara gick hem utan det är ju när Sofia låg nedkissad och nedspydd i buskarna som har etsas sig fast i minnesbanken.
  • Jennie med ie

Skulle väl möjligen kunna tänka mig att köpa alkohohaltig dricka till sonens 20-årsfest om han hade den helgen nnan han fyllde eller så... men annars har jag tänkt att neka. Även när han är över 18 men under 20 då. Att servera honom i hemmet eller så är en sak, efter 18... men att köpa och ge honom - nej. Jag inser ändå att han troligen lär dricka alkohol ändå, räknar med att han gör det även före 18 års ålder (blir förvånad om han inte gör det) och lär inte helt gå i taket för det så länge ingen far illa eller så. Men jag vill visa respekt för lagstiftningen och de regler som finns.

• misplacedname
    Susanne 977 skrev 2012-06-05 11:22:45 följande:
    Kanske du inte av redlös för att du klarade av att hålla spriten pga dina alkoholvanor?
    Alltså du tålde mera.
    En som aldrig dricker dricker ju ofta för mycket och ligger kanske däckad och det kommer man ju förstås ihåg. Inte minns man när alla bara gick hem utan det är ju när Sofia låg nedkissad och nedspydd i buskarna som har etsas sig fast i minnesbanken.
    Bara för att jag hade "fri tillgång" på sprit hemma betyder inte det att jag drack. Jag smakade inte ens. Första gången jag var "full" (lite lullig) var 1 månad innan min 16-årsdag. Vi spelade fia med hutt på martini på nyår (fest med kompisar, inga föräldrar). Andra gången var vi fyra stycken som delade på en sjuttis vodka (någon importerad skit, inte hemifrån) och det var framåt mars-april. Detta var allt jag drack på en hel kväll, likaså mina kompisar som jag delade med.

Idag blir jag full på 3 cider just för att jag aldrig dricker. Drickande för mig har aldrig varit något spännande och förbjudet som jag måste prova i smyg för mina föräldrar. Alkohol är enligt mig äckligt och jag pinar ibland i mig det just med syftet att bli full då jag i vanliga fall har svårt att släppa kontrollen på samma sätt. Ibland är max en gång om året om någon vill anmärka på varför jag dricker något jag inte gillar.
  • EEBZ

Absolut inte!!!! 1. Det är förenat med livsfara 2. Sjukt oansvarigt o alla som gör det borde sitta bakom galler 3. Olagligt ( av en anledning)

• CeeJay

Nej, jag kommer aldrig "köpa ut" till mina barn. Däremot kan jag tänka mig att dom får smaka, hemma, under kontrollerade former när dom är 18 år. Men allt beror ju på hur dom är som personer, det är svårt att svara på nu när dom är 8 resp 6, 5år.

Kan ju bli så att dom aldrig får smaka hemma förrän dom är 37 eller om dom är "skötsamma" och pålitliga kanske dom får smaka en sipp cider när dom är 17,5 år.

Men min generella regel är alltid att jag inte kommer köpa nått som dom senare tar med sig till fest.   

• Ajkje

Nej jag köper inte ut åt mina barn.

• La Lola

Jag kommer säga nej. Såklart.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Rocket Mania
    Madame Mom skrev 2012-06-05 09:54:39 följande:
    Det är rätt intressant det där...  Så fort detta med att köpa ut diskuteras så kommer det argumentet upp..  Barn som får alkohol hemifrån dricker mer än andra...  och ändå så vittnar alla om att det inte alls stämmer. Jag håller med om att det inte stämmer..  Min mamma köpte ut till mig och jag dricker nästintill ingenting i dag...   Kanske ett par cider en varm sommarkväll..  Jag har gjort samma för min son och han har ALDRIG varit redlös..  Nu är han 20 och dricker kanske ett par öl i månaden..  Andra jag känner som kört samma stil vittnar om exakt samma sak. Sen vet jag de som aldrig skulle köpa ut till sina barn och som får sitt livs chock när det visar sig att det är just deras ungar som super värst på festerna. Finns mer än en förälder (som vägrar köpa ut och är övertygad om att deras unge är nykter jämt) som fått hemkört sin dyngfulla 14-åring av polisen..

Det där första påståendet måste vara någon form av skrämselpropaganda..
    Anledningen till att det argumentet kommer upp är för att det är sant. LÄNK
Svar på tråden Köpa ut!?