Avbrutet samlag är säkrare än kondom
Jag googlade runt efter statistik på att ha sex med avbrutet samlag på "säkra perioder" och snubblade över denna länk.
http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-anvanda-lakemedel/Sjukdom-och-behandling/Behandlingsrekommendationer---listan/Preventivmetoder-for-att-undvika-graviditet-antikonception-/
Då kan inte kondom vara särskilt säkert om 15 kvinnor av 100 blir gravida/år. Valet av preventiv medel för mig är mellan kondom och säkra perioder. Jag känner min kropp väldigt bra, och jag hatar kondom. Så valet för mig är enkelt.
Jag tog mig även friheten att lägga in bild på tabellen. Det gäller alltså 100 kvinnor.
"Risken för att bli gravid vid ett enstaka oskyddat samlag beräknas totalt sett till cirka 6–7 procent. Det är dock viktigt att komma ihåg att risken varierar mycket under menstruationscykeln. Allra högst är risken vid tidpunkten för ägglossningen, i genomsnitt 20 procent (och betydligt högre hos yngre kvinnor). Tabellen nedan sammanfattar den ungefärliga effektiviteten hos olika preventivmetoder. I tabellen tas även hänsyn till risken för ”metodfel” (att metoden inte fungerar som den ska – t.ex. att kondomen spricker eller p-pillret inte ger avsedd effekt) och ”användarfel” (att metoden används på fel sätt – t.ex. att kondomen inte används under hela samlaget, eller att kvinnan glömmer att ta sina p-piller).
Hur effektiv en preventivmetod är beror till stor del på kvinnans ålder, eftersom fertiliteten (förmågan att bli gravid) avtar med stigande ålder.
Preventivmetodernas effektivitet mäts med Pearl Index (PI) – ett mått som anger hur många graviditeter som inträffar per 100 kvinnoår vid användning av preventivmetoden.
Till exempel: Om 100 kvinnor använder kondom under ett års tid uppstår enligt tabellen 2–15 graviditeter bland dessa kvinnor."