• Anonym (Osäker)

Hur var du som barn och hur är din sexuella läggning idag?

Jag har de senaste 10 åren funderat väldigt mycket på min sexuella läggning. Det senaste året har nog mest handlat om att försöka acceptera att jag nog inte är heterosexuell. Men jag har ännu inte nått hela vägen fram till min sexuella identitet.

Många säger att tecknen på homosexualitet finns tidigt i barndomen, men att samhällets normer och omgivningen får en att anpassa sig och förneka homosexuella känslor.

Jag var pojkflicka som barn. Gillade typiska pojkaktiviteter, klättra i träd, fiska, bygga, meka med bilen. När jag lekte med andra barn ville jag alltid ha mansrollen. Hatade att sitta inne och rita eller leka med dockor.
    Jag hade mest tjejkompisar och ställde ofta upp på deras lekar även fast jag hellre lekt annat.

Så hur var du som barn och vilken sexuell läggning har du idag?

• Svar på tråden Hur var du som barn och hur är din sexuella läggning idag?
  • Anonym (a)
    En glad tjej skrev 2012-05-28 11:05:35 följande:
    En liten fråga till alla som läser och orkar svara. Tror ni att en sexåring känner vilken sexuell läggning han/hon har? Min dotter på sex år är stensäker på att hon bara gilla killar, vi har pratat om det flera gånger och hon svarar alltid att hon bara killar killar. Kan man vara så säker på det redan när man är så liten?
    Jag tror att en sexåring oftast vet vem eller vilka hon gillar! Däremot är det säkert mycket svårare att erkänna för sig själv, och för andra, om man har känslor som går emot normen i det umgänge man har. Såg också att någon skrev att den sexuella läggningen kan ändras över tid, så då kanske inte känslorna idag stämmer med dem imorgon....vem vet:)
    Själv har jag varit killtokig från tre års ålder och har aldrig vacklat det minsta i att jag är heterosexuell.
  • Anonym (Lebb!)

Jag var väldigt självständig, inte direkt en pojk-flicka men ifrågasatte allt som hade med könsnormer att göra. Jag gjorde det jag ville, lekte med det jag ville och sa det jag ville. Gick runt med strumpbyxor på huvudet och fotbollsskor till vardags. Läste mycket, var tack vare det tvåspråkig redan när jag var 6 trots att min familj är "helsvensk". Var rätt dominant, tyckte om att bestämma när jag lekte med jämnåriga. Förstod inte alls fantasilekar. Var vän med både pojkar och flickor. Har alltid varit väldigt sportig och duktig på allt fysiskt, har hållit på med balett, hockey, fotboll, friidrott, gymnastik osv. You name it!

Blev kär i min dagisfröken när jag var 4-5, dagiskompisen Maria när jag var 5 och på den vägen har det gått Har alltid vetat att jag är lesbisk, fick ett namn för det först när jag var runt 10.

Jag kan förstås se om en man är snygg och jag har inga problem med att erkänna det/berätta det för mannen i fråga, men jag är aldrig attraherad av män och jag blir inte kär i män. Skulle kunna ligga med en man om det var någon jag kände väl och tyckte om som vän, bara för att testa! Men det skulle bara vara "för skojs skull" (och det skulle förstås mannen i fråga behöva vara medveten om också).

• Anonym (Osäker)

Tänk vad fördomar kan ställa till det. Som jag skrev innan så verkar det inte gå att "se" på ett barn om han/hon är homosexuell. Ändå fortsätter vi att förutsätta att pojkar som gillar rosa och klär ut sig i klänning automatiskt ska bli gay, och samma med tjejer som är mer pojkaktiga som barn.
    Fördomarna tycks finnas överallt. Min terapeut säger att jag inte kan vara homosexuell eftersom jag ser så kvinnlig ut och för att jag inte kom på det som barn. Men ändå har jag haft de tankarna sen tonåren, men jag har gjort mitt bästa för att anpassa mig i detta heteronormativa samhälle.

Jag är upp över öronen förälskad i en kvinna, gift med en man och totalförvirrad. Terapeuten säger att mina känslor för kvinnan är vänskapskänslor som jag förväxlat med en förälskelse, men frågan är om hon gjort samma analys om det varit en man som jag kärat ner mig i.
    Hon som jag är kär i har fått mig att känna känslor som jag inte trodde var möjliga, hon är min första riktiga förälskelse.

• toccata
    En glad tjej skrev 2012-05-28 11:18:29 följande:
    Min syster lever med en annan kvinna, det är därför min dotter och jag har pratat om detta. Hon frågade mig om moster gillar killar. Ja sa att nej, det tror jag inte. Hon svarade att men jag gillar bara killar för de är så söta! Trodde kanske man redan som liten vet vilken läggning man har. Tiden får utvisa helt enkelt =)

Men då har ju din dotter verkligen alla kort presenterade. Vad skönt. Det är faktiskt inte fel att vara hetro heller Glad.

Har själv känt olika former av attraktioner men idag förstår jag bättre varför så många stod någonstans mitt i mellan, tuffa korthåriga tjejer med självförtroende, senare fylldes det på även med killar som inte var så macho. Just då visste jag inte vad det stod för, om det bara var någon sorts nyfikenhet eller vad. Med tiden har det utvecklats. Om jag ska prata stereotypiskt så kan jag falla för kvinnliga kvinnor och machomän, liksom för allt därmellan.

Lite uttjatat kanske men faller för människor och för mig är inte den biologiska paketeringen så viktig.

Ser mig själv som bi idag.   
  • Anonym (Lebb!)
    Anonym (Osäker) skrev 2012-06-01 10:05:48 följande:
    Tänk vad fördomar kan ställa till det. Som jag skrev innan så verkar det inte gå att "se" på ett barn om han/hon är homosexuell. Ändå fortsätter vi att förutsätta att pojkar som gillar rosa och klär ut sig i klänning automatiskt ska bli gay, och samma med tjejer som är mer pojkaktiga som barn.
    Fördomarna tycks finnas överallt. Min terapeut säger att jag inte kan vara homosexuell eftersom jag ser så kvinnlig ut och för att jag inte kom på det som barn. Men ändå har jag haft de tankarna sen tonåren, men jag har gjort mitt bästa för att anpassa mig i detta heteronormativa samhälle.

Jag är upp över öronen förälskad i en kvinna, gift med en man och totalförvirrad. Terapeuten säger att mina känslor för kvinnan är vänskapskänslor som jag förväxlat med en förälskelse, men frågan är om hon gjort samma analys om det varit en man som jag kärat ner mig i.
    Hon som jag är kär i har fått mig att känna känslor som jag inte trodde var möjliga, hon är min första riktiga förälskelse.
    Din terapeut är ett jävla pucko.

1. Man kan se ut precis hur som helst. Det är det som är det fina, man ser (oftast) inte om en person är straight eller gay. Jag har långt hår, använder smink, klär mig kvinnligt, har fått höra att jag "ser straight ut" (Eeeh, jaha?!).

2. Finns både kvinnor och män som levt i ett heteroförhållande i 20+ år som plötsligt blir förälskade i en av samma kön och helt byter liv.

3. Om man verkligen tänker efter så är det ganska enkelt att skilja på vänskaps- och kärlekskänslor. Man brukar ju inte vilja ha sex med sin vän bara så där, till exempel.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (Lebb!) skrev 2012-06-01 20:14:53 följande:

1. Man kan se ut precis hur som helst. Det är det som är det fina, man ser (oftast) inte om en person är straight eller gay. Jag har långt hår, använder smink, klär mig kvinnligt, har fått höra att jag "ser straight ut" (Eeeh, jaha?!).

2. Finns både kvinnor och män som levt i ett heteroförhållande i 20+ år som plötsligt blir förälskade i en av samma kön och helt byter liv.

3. Om man verkligen tänker efter så är det ganska enkelt att skilja på vänskaps- och kärlekskänslor. Man brukar ju inte vilja ha sex med sin vän bara så där, till exempel.
    Jag tyckte också att min terapeut var knäpp när hon sa att jag nog bara vill vara vän med den här tjejen, jag har ju aldrig tidigare haft sådana här känslor för vänner. Som du säger så har jag aldrig velat att ha sex med mina vänner, vare sig de varit män eller kvinnor.

• Anonym (hela spektrat)

Jag var en blandning av pojkflicka och prinsesstjej. Precis som jag är idag. Jag gillar både att ha klänning och figurnära kläder/klackar och sen till vardags ha jeans och sneakers. Jag klättrade i träd och lekte med killar som liten, höll även på med drag (som king) utan att jag visste vad det var. Bara älskade att leka med könsroller och klä ut mig till kille. Men jag lekte även prinsessa och hade på mig jättefina klänningar och prinsesskrona ;)
    Ungefär som idag med andra ord ;)

• Anonym (hela spektrat)
    Anonym (Lebb!) skrev 2012-06-01 20:14:53 följande:

Verkligen. Sluta gå till terapeuten omedelbart! Hen ska inte använda sin makt till att sitta och låtsas förmedla "sanningar" som inte stämmer. Är bi men helt inställd på tjejer och jag är väldigt kvinnlig.
  • Anonym (Osäker)
    Anonym (hela spektrat) skrev 2012-08-11 18:29:22 följande:
    Verkligen. Sluta gå till terapeuten omedelbart! Hen ska inte använda sin makt till att sitta och låtsas förmedla "sanningar" som inte stämmer. Är bi men helt inställd på tjejer och jag är väldigt kvinnlig.
    Tack för ditt inlägg!
    Jag börjar förstå att det finns alltför mycket förutfattade meningar om homo-/bisexuella. Men jag hade inte kunnat föreställa mig att bildade människor som arbetar med förvirrade människor trodde på dessa.
  • Anonym (bi28)

Anonym (hela spektrat) skrev 2012-08-11 18:29:22 följande:

Här är en till bisexuell (men homoemotionell) tjej som säger SLUTA GÅ TILL DEN TERAPEUTEN. En person du ska anförtro dig åt får inte komma med såna fördomar och felaktiga påståenden.

Jag var tex kär i grannkillen som barn, lekte mycket med dockor etc (men även vilda lekar) och hade en typisk rosa-kjol-prinsessor-period. Gillade dock att bestämma och har aldrig vart så bra på det "feminina" sociala spelet. Har i efterhand insett att jag hade några förälskelser i tjejer i tidiga tonåren, men insåg inte att jag kunde vara bi/lesbisk förrän jag var ca 16 och träffade en tjej. Gillar idag att klä mig på alla möjliga sätt, men passerar oftast som en ganska typisk feminin tjej, speciellt då jag har långt hår.

Svar på tråden Hur var du som barn och hur är din sexuella läggning idag?