• Anonym (Osäker)

Hur var du som barn och hur är din sexuella läggning idag?

Jag har de senaste 10 åren funderat väldigt mycket på min sexuella läggning. Det senaste året har nog mest handlat om att försöka acceptera att jag nog inte är heterosexuell. Men jag har ännu inte nått hela vägen fram till min sexuella identitet.

Många säger att tecknen på homosexualitet finns tidigt i barndomen, men att samhällets normer och omgivningen får en att anpassa sig och förneka homosexuella känslor.

Jag var pojkflicka som barn. Gillade typiska pojkaktiviteter, klättra i träd, fiska, bygga, meka med bilen. När jag lekte med andra barn ville jag alltid ha mansrollen. Hatade att sitta inne och rita eller leka med dockor.
    Jag hade mest tjejkompisar och ställde ofta upp på deras lekar även fast jag hellre lekt annat.

Så hur var du som barn och vilken sexuell läggning har du idag?

• Svar på tråden Hur var du som barn och hur är din sexuella läggning idag?
  • En glad tjej

En liten fråga till alla som läser och orkar svara. Tror ni att en sexåring känner vilken sexuell läggning han/hon har? Min dotter på sex år är stensäker på att hon bara gilla killar, vi har pratat om det flera gånger och hon svarar alltid att hon bara killar killar. Kan man vara så säker på det redan när man är så liten?

• Binary
    En glad tjej skrev 2012-05-28 11:05:35 följande:
    En liten fråga till alla som läser och orkar svara. Tror ni att en sexåring känner vilken sexuell läggning han/hon har? Min dotter på sex år är stensäker på att hon bara gilla killar, vi har pratat om det flera gånger och hon svarar alltid att hon bara killar killar. Kan man vara så säker på det redan när man är så liten?
    Nej, i allafall inte om man tittar på andra erfarenheter. Bror min "gillade också bara tjejer" men har registrerat partnerskap med en man.
    sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Anonym (Osäker)

I andra forum har jag läst att sexualiteten kan variera genom hela livet. Vissa har ibland varit hetero, ibland homo och sen bisexuella. Andra är säkra på att de enbart och alltid kommer vara det ena.

När jag var sex år och fram till 25 års ålder var jag också bensäker på att jag bara gillar killar. I mellanstadiet började jag tycka att vissa tjejer var speciellt fina eller hade fina former. På högstadiet och gymnasiet började jag bli attraherad av vissa tjejer, men förstod inte riktigt varför jag inte kunde sluta titta på dem. Under högskoletiden blev jag allt oftare attraherad av tjejer och började ha sexuella fantasier om dem. Nu är jag tokkär i en kvinna.
    Men jag har alltid bara varit med män och trott att jag varit kär i dem. Men när jag träffade den här kvinnan förstod jag att jag aldrig tidigare varit kär. 
    Så vad vet jag, är jag gay, bi eller nyfiken hetero?

• En glad tjej
    Binary skrev 2012-05-28 11:15:55 följande:
    Nej, i allafall inte om man tittar på andra erfarenheter. Bror min "gillade också bara tjejer" men har registrerat partnerskap med en man.
    Min syster lever med en annan kvinna, det är därför min dotter och jag har pratat om detta. Hon frågade mig om moster gillar killar. Ja sa att nej, det tror jag inte. Hon svarade att men jag gillar bara killar för de är så söta! Trodde kanske man redan som liten vet vilken läggning man har. Tiden får utvisa helt enkelt =)
  • Binary
    Anonym (Osäker) skrev 2012-05-28 11:17:38 följande:
    I andra forum har jag läst att sexualiteten kan variera genom hela livet. Vissa har ibland varit hetero, ibland homo och sen bisexuella. Andra är säkra på att de enbart och alltid kommer vara det ena.

När jag var sex år och fram till 25 års ålder var jag också bensäker på att jag bara gillar killar. I mellanstadiet började jag tycka att vissa tjejer var speciellt fina eller hade fina former. På högstadiet och gymnasiet började jag bli attraherad av vissa tjejer, men förstod inte riktigt varför jag inte kunde sluta titta på dem. Under högskoletiden blev jag allt oftare attraherad av tjejer och började ha sexuella fantasier om dem. Nu är jag tokkär i en kvinna.
    Men jag har alltid bara varit med män och trott att jag varit kär i dem. Men när jag träffade den här kvinnan förstod jag att jag aldrig tidigare varit kär. 
    Så vad vet jag, är jag gay, bi eller nyfiken hetero?
    Som jag förstår det känner du attraktion till båda könen, och det är väl egentligen det som definierar bisexualitet
    sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Anonym (Osäker)
    Binary skrev 2012-05-28 11:18:55 följande:
    Som jag förstår det känner du attraktion till båda könen, och det är väl egentligen det som definierar bisexualitet
    Nja, jag kan tycka att män kan vara snygga och sexiga att titta på, men jag är inte längre speciellt sugen på att ha sex med dem. Blir snarare lite äcklad av penisar. De senaste 10 åren har jag varit tvungen att låtsas att mannen jag har sex med är en kvinna för att bli upphetsad. Vilket kan vara svårt med skäggstubb och nåt som sticker fram mellan benen på honom
    Känner inte alls för att tillfredsställa en man, men däremot längtar jag efter att få ge njutning till en kvinna.
  • Anonym (Strejt)

Jag har alltid vetat att jag bara gillar killar (är tjej själv). Har aldrig känt minsta lilla dragning till en tjej någonsin och killar måste vara väldigt klassiskt manliga för att jag ska attraheras av dem. Det är lite trist för även om det är väldigt bekvämt att vara hetero så hade det ju varit lite kul att åtminstone kunna bli attraherad av en tjej någon gång emellanåt. Som barn gillade jag att leka med både killar och tjejer. Med dockor och med bilar. Jag gillade att rita, läsa och att vara fysiskt aktiv. Jag var rätt lillgammal tror jag, annars var jag nog ett "standard-barn".

• Erica80

Jag var pojkflicka men kunde leka lika bra på "båda" sidorna.
    Hade blandat med killkompisar och tjejkompisar.

Jag är hetrosexuell men måste erkänna att jag alltid har haft en dragning till kvinnor oxå men aldrig testat, förutom lite kyssar i 20å rsåldern
    Antar att jag kan vara lite smygBI

• nina72

Flick-flicka var jag men lekte gärna med både flickor och pojkar
    Känslor för båda könen tidigt ca 5 år
    Experimenterade i tonår med båda könen
    Endast levt med män i vuxen ålder
    Attraheras av båda könen

• Anonym (flata)

Jag var på många sätt riktigt flick-flickig. Hade alltid kjol, alltid rosa. Vi lekte en del i stora gäng med både tjejer och killar - mest kurragömmalekar men även annat - men annars hade jag bara tjejkompisar. Lekte en del med dockor, men sen jag lärde mig läsa som fyraåring satt jag mest med näsan i en bok. Jag var aldrig kär som barn, inte som jag upplevde det då och inte som jag se  när jag tittar tillbaka. Som tonåring var det jobbigt och jag kände mig annorlunda, men jag mognade väl sent.

Jag är 110 % lesbisk.

Sexualitet kan förvisso vara flytande, och man ska aldrig säga aldrig, men jag tror aldrig att jag kommer bli kär i en man. Jag tror att det är olika för olika människor. Jag tror visst att en sexåring kan vara säker på sin läggning, men jag tror inte att alla är det. Och jag tror att det kan förändras med tiden.

Svar på tråden Hur var du som barn och hur är din sexuella läggning idag?