• stockholmare

Varför skaffar man så många barn???

Har en granne med 6 barn och ett på väg igen. Det är ca 1,5 år mellan barnen och varje gång jag ser henne undrar jag varför. Båda föräldrarna är arbetslösa och de bor i en 3:a som de gjort till en 4:a med hjälp av en bokhylla, och i den hörnan bor 2 av barnen. Det går väl säkert bra när de är små, men var ska barnen få lugn och ro när de blir äldre. Undrar hur man löser allt med fritidsaktiviteter, hämtningar,lämningar, läxhjälp mm. Det måste ju ta hela dagen.

Finns det någon här med många barn som vill berätta varför just ni skaffade många barn. 

• Svar på tråden Varför skaffar man så många barn???
  • Loreena
    stockholmare skrev 2012-05-23 19:11:44 följande:

Själv tycker jag inte att äldre syskon ska behöva ta ansvar för sina yngre syskon. Umgås de ska det vara för att de vill. Jag funderar  framförallt hur man löser fritidsaktiviteter. Har själv en son som spelar hockey och det tar ganska mycket tid. Men tänk om kalle ska på hockey, pelle på fotboll, lisa på dans, och sara på ridskola en tisdag. Hur fan löser man det?

Min mamma hade bara två barn,mig och syrran. Men vi fick ändå köra på samma fritidsaktiviteter på samma tider. Simning och ridning fick det bli för oss båda, och så samåkte vi med kompisar ibland för att hon inte skulle behöva åka skyttetrafik jämt. Så så kan man också göra...
  • goatess82
    La Lola skrev 2012-05-23 21:30:02 följande:
    Tror du att det enbart förekommer i familjer med många barn?
  • Litet My

Har en väninna med 6 barn tätt, skillnaden på mig & henne är att hon lägger ner hela sin själv i barnen både hon och pappan, medan jag själv aldrig skulle orka med att leva enbart för mina barn utan prioriterar annat också.

Men hon är supernöjd med sitt liv och jag skulle inte kalla hennes barn försummade på något sätt.  

• Madame Mom
    stockholmare skrev 2012-05-23 21:57:41 följande:
    Madame Mom, det låter som ni har det jättebra! Som ni har valt att skaffa barn av rätt anledning, och även tänkt till innan och sett till att det funkar. Jag ser ju bara grannfamiljen som inte verkarha någon plan alls. 7 barn och 2 vuxna på 79 m2, och en helt vanlig kombi så att de aldrig kan åka någonstans tillsammans. Eftersom de heller inte jobbar kan jag inte låta bli att tänka att de gör det för flerbarnstillägget. Elak? Jag vet!
    Ja, vad vet jag...  Det finns säkert någon som skaffar barn för att få mer i barnbidra och flerbarnstillägg, men det låter ju oerhört korkat enligt mig..  Ett barn kostar så mycket mer och ansvaret man tar på sig när man sätter ett barn till världen är enormt. Jag skulle i alla fall aldrig skaffa ett barn att ha ansvar för i minst 18 år bara för att få en tusenlapp extra i månaden. Men jag vet att det finns folk till allt och jag känner också till en familj med många barn som springer vind för våg...  bråkar och har sig.. är klädda i ärvda kläder från typ 85... och det enda mamman gör är röker och gapar på sina ungar...  Kan inte begripa varför man skaffar barn när man inte orkar med dom..
  • Kaos2012

Hej, då kan väl jag säga såhär , jag är ensambarn. Och idag har jag bara ett barn. När jag ser min väns familj, hon har 3 syskon, och nu kommer alla småbarn. Så dom är jättemånga, medans jag bara har min man och dotter, min mamma och Papoa. Ibland kan jag verkligen sakna en stor familj. Jag tog beslutet med 1 barn när jag insåg att jag tyvärr får göra det mesta själv hemma, och vill inte behöva stå och skrika på karl inför min dotter, vet andra föräldrar som gör det varje dag, stackars barn, och då har dom bara 2 barn. Men visst kan jag känna "skuld" inför min dotter att hon inte får några syskon. Men kanske kan säga, hellre ett barn som kommer få en bra uppväxt istället för flera barn som haft en skrikande och otrygg och osäker uppväxt. Om man märkte med första barnet att Karln inte hjälpte till med hushållssysslor m.m.. Skaffar man inte fler om man inte orkar allt själv.

• astro
    stockholmare skrev 2012-05-23 19:55:29 följande:
    Så vad är egentiligen positivt??

Föräldrarna hinner inte med, det blir trångt ( om man inte har jättekåk då) Det går knappt att åka på semester för 2 extrasängar brukar ju vara max, man kan inte ha vanlig bil. Ett besök på grönan kostar typ 5000!!
    Är det ingen som har något konkret positivt??   
    Några positiva sidor:

Man är aldrig ensam. Det finns alltid någon i familjen som man kan prata med, spela spel med, leka med, få hjälp av och så vidare.

Barnen lär sig samarbete på en nivå som är sanslöst överlägsen det mesta. I skolan blir de naturliga ledargestalter allihop, dessutom omöjliga att köra över (är man många lär man sig att känna igen dåliga kompromisser också). 

Inget av barnen känner att alla "släktens krav" vilar på just det barnet. Nu är vi inga krävande föräldrar, jag och maken, men vi har en del släktingar (inga namn) som jämt och ständigt ska fråga barnen vad de har för ambitioner, hur de ska nå dit, om det verkligen är en lönsam karriär, hur det går i skolan osv.

Att göra saker tillsammans när man är många är visserligen lite knepigare rent praktiskt men det är också roligare. När vi går på Furuvik t ex så går en grupp och tittar på djur, en annan går till tivolidelen - man kan alltid dela upp sig och ingen behöver kompromissa bort "sin" favoritgrej bara för att ingen annan gillar den. Samma när vi går på bio, vi går helst på stora filmpalats så att vi kan dela upp oss efter smak.

Badlekar och annat sådant är avgjort roligare när man är fler än, säg, ett barn, två vuxna.

När det gäller trädgårdsarbete och liknande så blir även stora uppgifter små när man delar dem på sex personer. Och det är väldigt roligt att bygga saker tillsammans.

Har man en uppspelning eller liknande och vill ha publik så kommer hela familjen.

Vad angår att hjälpa till hemma så blir det lättare när man delar uppgifterna på många. Så väldigt mycket jobbigare att diska efter åtta personer än efter fyra är det egentligen inte. Mina tonåringar hjälper nog till mindre, i tid räknat, än många i små familjer. Jag var ensambarn själv och jag tror att jag la ner i genomsnitt 1-2 timmar per dag i tonåren på "måsten" som familjen tyckte var mitt jobb, och då tyckte min mamma fortfarande att jag inte gjorde någon nytta. Mina tonåringar hjälper kanske till tjugo minuter om dagen, genomsnittsligen, per barn. Något mer på helgerna eftersom det är då vi gör lite större saker, storstädar, möblerar om och liknande.
  • Jättekul
    lövet2 skrev 2012-05-23 21:05:36 följande:
    Vi började inte bara skaffa barn med sikte på att ha många. Vi började med ett barn som alla andra. Sedan ville vi skaffa syskon tätt, mest av praktiska och ekonomiska skäl, för att det skulle förenkla för mig med jobbet och så. Nu blev det inte så tätt, utan det blev 2½ år mellan dem.
    I den del av landet där vi bor, anses det vara vanligt och normalt med 3 eller 4 barn, och vi ville absolut ha ett 3:e barn. Efter 3:e barnet, så kändes det 4:e självklart.

Så var vi alltså där, med 4 barn på 6, 4, 2 och 0 år. Fullt upp hela dagarna, och vi var nöjda. Vi kände att vi inte hade tid och ork för någon fler. Men åren gick, och barnen blev större. 2 skolbarn och 1 som skulle börja lekis. Då tog vi det stora steget och bestämde oss för ett sista barn, mest för att det kändes som om det saknades någon i familjen. 5:e barnet föddes, och vi hade då barn på 10, 8, 6, 4 och 0 år. Det gick som en dans och det var inga problem alls med att hinna med. 5 år senare, efter diskussioner hit och dit, så föddes vårt 6:e barn. Enda förklaringen var att det kändes helt rätt. Graviditeten var lite jobbig, och både jag och maken var överens om att det fick räcka. Inga fler barn!

Men jag började med minipiller på rekommendation av min barnmorska. 3 år efter vårt 6:e barns födsel, så var jag gravid trots minipillren. Jag visste inte ens att jag var gravid, innan det slutade med ett dramatiskt missfall. Hormonerna härjade i hela kroppen, och mitt fasta beslut om att inte ha fler barn, var inte så fast längre. Jag hade varit gravid utan att det blev en baby av det, och nu kändes det tomt - mycket tomt. Jag trodde det skulle gå över, men ett år senare kändes det likadant, och vi fattade ett beslut om att försöka med ett 7:e barn. När hon föddes var syskonen 20, 18, 16, 14, 10 och 5 år.

Alla stora familjer får inte barnen tätt. Alla lever inte som i Familjen Annorlunda. Vi har haft både tid och ork för barnen, och plats har vi, med våra 7 r o k. När den yngsta föddes, så hade dessutom den äldsta hunnit flytta till studentlägenhet och börjat på högskolan, så vi har aldrig haft alla 7 barnen boendes hemma mer än tillfälligtvis över jul eller så.
    Ni har ju iaf några år mellan barnen. Många stora familjer skaffar barn tätt tätt. Då är det mycket bättre att göra som ni har gjort. 
  • Jättekul
    La Lola skrev 2012-05-23 21:30:02 följande:
    Tror du att det enbart förekommer i familjer med många barn?
    Nej det tror jag inte men jag tror inte att de har något val i stora familjer. Det har de äldra barnen i fam Annorlunda uttryckt. Det har även varit diskussioner här på FL tiidgare där vuxna berättat hur de hade det i stora familjer där barnen kom tätt. De har tackat de som startar sådana här trådar om stora familjer. Att det inte är en dans på rosor för de äldre barnen i många fall.
  • La Lola
    Jättekul skrev 2012-05-23 23:23:11 följande:
    Nej det tror jag inte men jag tror inte att de har något val i stora familjer. Det har de äldra barnen i fam Annorlunda uttryckt. Det har även varit diskussioner här på FL tiidgare där vuxna berättat hur de hade det i stora familjer där barnen kom tätt. De har tackat de som startar sådana här trådar om stora familjer. Att det inte är en dans på rosor för de äldre barnen i många fall.
    Det kan väl vara lila lite val i andra familjer också?

För att ta två exempel; min syrra är 11 år äldre än mig. Mellan mina barn skiljer det 9 år.
    Gissa hur det gick till i min familj när jag var liten och hur det är i min egna familj nu?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • nevermind

Jag tycker det är okej att skaffa många barn OM:
    1. Man har råd.
    2. Man har tid, alltså de vuxna inte behöver ta hjälp av de äldre barnen.

• hymafr
    Jättekul skrev 2012-05-23 23:23:11 följande:

Fast gräset är ju alltid grönare på andra sidan.
    De jämför ju med sina kompisar som inte har många syskon och ser säkert fördelar hos dem, samtidigt som deras kompisar kanske är avundsjuka på de som har många syskon. 
  • Madame Mom
    Jättekul skrev 2012-05-23 23:20:50 följande:
    Ni har ju iaf några år mellan barnen. Många stora familjer skaffar barn tätt tätt. Då är det mycket bättre att göra som ni har gjort. 
    Men alltså... man kan inte säga att ett sätt är rätt för alla...   Det beror på vem man är som person och vilka ambitioner man har. Det finns massor med idioter som bara har två och ett barn...  Skillnaden är bara att de försvinner mer i mängden än vad en dålig 9-barnsfamilj gör... 
  • Anonym (Dyrt, dyrt, dyrt för samhället)

Oansvarigt att skaffa fler barn än vad man klarar av och har råd med.

Är de svenska eller MENA-folk?

• Anonym (Nyckelpigan)
    stockholmare skrev 2012-05-23 18:41:27 följande:
    Varför skaffar man så många barn???

Har en granne med 6 barn och ett på väg igen. Det är ca 1,5 år mellan barnen och varje gång jag ser henne undrar jag varför. Båda föräldrarna är arbetslösa och de bor i en 3:a som de gjort till en 4:a med hjälp av en bokhylla, och i den hörnan bor 2 av barnen. Det går väl säkert bra när de är små, men var ska barnen få lugn och ro när de blir äldre. Undrar hur man löser allt med fritidsaktiviteter, hämtningar,lämningar, läxhjälp mm. Det måste ju ta hela dagen.

Finns det någon här med många barn som vill berätta varför just ni skaffade många barn. 

Jag har varit familjehem och stödfamilj till flera barn som har just väldigt många syskon. I samtliga fall är det 5-7 syskon. I samtliga familjer finns ändå båda föräldrarna som lever tillsammans. 

Jag skulle säga att det finns en bristande förståelse för konsekvenser (att skaffa många barn) och ofta bristande föräldraförmåga. Att försörja och finnas fysiskt och psykiskt för 7 barn är otroligt tufft. Få som förmår och många av dessa barn får väldigt dåliga förutsättningar i livet. Barnen mår psykiskt dåligt av tuff rörig och högljud hemmiljö ofta på mindre yta än snittet per barn. De blir försummade pga tidsbrist och ligger ofta efter i utvecklingen. Det finns alltid undantag och flera har beskrivit det i tråden. Jag känner själv familjer (boende på landsbygden) som har fler barn än snittet för barnen frodas och föräldrarna förmår detta. 

• Anonym (Dyrt, dyrt, dyrt för samhället)
    Anonym (Nyckelpigan) skrev 2024-11-12 19:01:00 följande:

Jag har varit familjehem och stödfamilj till flera barn som har just väldigt många syskon. I samtliga fall är det 5-7 syskon. I samtliga familjer finns ändå båda föräldrarna som lever tillsammans. 

Jag skulle säga att det finns en bristande förståelse för konsekvenser (att skaffa många barn) och ofta bristande föräldraförmåga. Att försörja och finnas fysiskt och psykiskt för 7 barn är otroligt tufft. Få som förmår och många av dessa barn får väldigt dåliga förutsättningar i livet. Barnen mår psykiskt dåligt av tuff rörig och högljud hemmiljö ofta på mindre yta än snittet per barn. De blir försummade pga tidsbrist och ligger ofta efter i utvecklingen. Det finns alltid undantag och flera har beskrivit det i tråden. Jag känner själv familjer (boende på landsbygden) som har fler barn än snittet för barnen frodas och föräldrarna förmår detta. 

De som har sex barn eller fler barn skulle i de flesta fall behöva ha en heltidsanställd som hjälper dem i vardagen.

Känner till de som har fem barn och där allt fungerar och de är väldigt effektiva och högpresterade människor.
Svar på tråden Varför skaffar man så många barn???