stockholmare skrev 2012-05-23 19:55:29 följande:
Så vad är egentiligen positivt??
Föräldrarna hinner inte med, det blir trångt ( om man inte har jättekåk då) Det går knappt att åka på semester för 2 extrasängar brukar ju vara max, man kan inte ha vanlig bil. Ett besök på grönan kostar typ 5000!!
Är det ingen som har något konkret positivt??
Några positiva sidor:
Man är aldrig ensam. Det finns alltid någon i familjen som man kan prata med, spela spel med, leka med, få hjälp av och så vidare.
Barnen lär sig samarbete på en nivå som är sanslöst överlägsen det mesta. I skolan blir de naturliga ledargestalter allihop, dessutom omöjliga att köra över (är man många lär man sig att känna igen dåliga kompromisser också).
Inget av barnen känner att alla "släktens krav" vilar på just det barnet. Nu är vi inga krävande föräldrar, jag och maken, men vi har en del släktingar (inga namn) som jämt och ständigt ska fråga barnen vad de har för ambitioner, hur de ska nå dit, om det verkligen är en lönsam karriär, hur det går i skolan osv.
Att göra saker tillsammans när man är många är visserligen lite knepigare rent praktiskt men det är också roligare. När vi går på Furuvik t ex så går en grupp och tittar på djur, en annan går till tivolidelen - man kan alltid dela upp sig och ingen behöver kompromissa bort "sin" favoritgrej bara för att ingen annan gillar den. Samma när vi går på bio, vi går helst på stora filmpalats så att vi kan dela upp oss efter smak.
Badlekar och annat sådant är avgjort roligare när man är fler än, säg, ett barn, två vuxna.
När det gäller trädgårdsarbete och liknande så blir även stora uppgifter små när man delar dem på sex personer. Och det är väldigt roligt att bygga saker tillsammans.
Har man en uppspelning eller liknande och vill ha publik så kommer hela familjen.
Vad angår att hjälpa till hemma så blir det lättare när man delar uppgifterna på många. Så väldigt mycket jobbigare att diska efter åtta personer än efter fyra är det egentligen inte. Mina tonåringar hjälper nog till
mindre, i tid räknat, än många i små familjer. Jag var ensambarn själv och jag tror att jag la ner i genomsnitt 1-2 timmar per dag i tonåren på "måsten" som familjen tyckte var mitt jobb, och då tyckte min mamma fortfarande att jag inte gjorde någon nytta. Mina tonåringar hjälper kanske till tjugo minuter om dagen, genomsnittsligen, per barn. Något mer på helgerna eftersom det är då vi gör lite större saker, storstädar, möblerar om och liknande.