Vi började inte bara skaffa barn med sikte på att ha många. Vi började med ett barn som alla andra. Sedan ville vi skaffa syskon tätt, mest av praktiska och ekonomiska skäl, för att det skulle förenkla för mig med jobbet och så. Nu blev det inte så tätt, utan det blev 2½ år mellan dem.
I den del av landet där vi bor, anses det vara vanligt och normalt med 3 eller 4 barn, och vi ville absolut ha ett 3:e barn. Efter 3:e barnet, så kändes det 4:e självklart.
Så var vi alltså där, med 4 barn på 6, 4, 2 och 0 år. Fullt upp hela dagarna, och vi var nöjda. Vi kände att vi inte hade tid och ork för någon fler. Men åren gick, och barnen blev större. 2 skolbarn och 1 som skulle börja lekis. Då tog vi det stora steget och bestämde oss för ett sista barn, mest för att det kändes som om det saknades någon i familjen. 5:e barnet föddes, och vi hade då barn på 10, 8, 6, 4 och 0 år. Det gick som en dans och det var inga problem alls med att hinna med. 5 år senare, efter diskussioner hit och dit, så föddes vårt 6:e barn. Enda förklaringen var att det kändes helt rätt. Graviditeten var lite jobbig, och både jag och maken var överens om att det fick räcka. Inga fler barn!
Men jag började med minipiller på rekommendation av min barnmorska. 3 år efter vårt 6:e barns födsel, så var jag gravid trots minipillren. Jag visste inte ens att jag var gravid, innan det slutade med ett dramatiskt missfall. Hormonerna härjade i hela kroppen, och mitt fasta beslut om att inte ha fler barn, var inte så fast längre. Jag hade varit gravid utan att det blev en baby av det, och nu kändes det tomt - mycket tomt. Jag trodde det skulle gå över, men ett år senare kändes det likadant, och vi fattade ett beslut om att försöka med ett 7:e barn. När hon föddes var syskonen 20, 18, 16, 14, 10 och 5 år.
Alla stora familjer får inte barnen tätt. Alla lever inte som i Familjen Annorlunda. Vi har haft både tid och ork för barnen, och plats har vi, med våra 7 r o k. När den yngsta föddes, så hade dessutom den äldsta hunnit flytta till studentlägenhet och börjat på högskolan, så vi har aldrig haft alla 7 barnen boendes hemma mer än tillfälligtvis över jul eller så.