• Ankissen

Gruppvåldtäktsman nekas permission för förlossning, rätt eller fel?

Stötte på en artikel dag om att en av de sju som gruppvåldtog en kvinna brutalt i Mariannelund för några månader sen ska bli far. Han är en av huvudmännen, den som åklagaren begärde högst straff åt. Denna man har nu begärt permission för att närvara vid sitt kommande barns förlossning, som beräknas ske i juni. Den ansökan har nu avslagits.

Vad tycker du om detta? Rätt eller fel? Vilka rättigheter har våldtäktsmannen, den gravida kvinnan och det blivande barnet? 

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-19 14:09
    Länk till artikeln:

www.ostran.se/nyheter/Kalmar/Gruppvaaldtaektsman-faar-inte-naervara-vid-foerlossning/(comment)/view
  • Svar på tråden Gruppvåldtäktsman nekas permission för förlossning, rätt eller fel?
  • adaeze
    feelings skrev 2012-05-20 11:35:50 följande:
    Fast ens medborgarskap borde väl kunna hävdas .. han har ju begått ett bott
    om du har medborgarskap så räknas du som svensk så det är lika omöjligt att häva hans medborgarskap som att häva ditt eller mitt medborgarskap
  • DR DREI

Jag tror inte han har medborgarskap.

• Persimon

Tror du att vi kan häva Tony Olssons eller Niklas Lindgrens(Hagamannen) medborgarskap också? Dem som har ett medborgarskap har det.
  • DR DREI
    Severus skrev 2012-05-20 13:44:51 följande:
    Är Tony Olsson och Hagamannen från ett annat land?
    Hehe det tänkte han inte på, är det inte SD som vill införa medborgarskap på prov i 10 år? isåfall hade denna person blivit utvisad eftersom han inte hade skött sig. 
  • Persimon
    Severus skrev 2012-05-20 13:44:51 följande:
    Är Tony Olsson och Hagamannen från ett annat land?

Om ví ska häva människors medborgarskap så förvisar jag gärna Tony och Niklas. Dem har bara gjort en massa elände i Sverige.
  • Slagathor

Man lär ju försöka se det ur fler än ett perspektiv. Jag värderar hans liv och rättigheter till noll. För mig är han ett avskum, smuts och bör behandlas därefter. Men det är min åsikt. Trots att han är en vidrig idiot så kanske mamman kan finna någon slags stöttning i att ha honom närvarande. Det vet ju inte vi. Och vad har hon gjort för att förtjäna att föda fram deras gemensamma barn, utan fadern närvarande? Så för hennes skull tycker jag han borde få närvara under bevakning och snarast barnet är fött, återvända till fängelset. 

• Frankk

Rätt att neka. Då pga den korta tid det gått sedan gärningen.

I övrigt ska samma regler gälla för han som för andra. Något annat känns som pöbeltänk.

• Lady Dahmer
    ska det gälla för infödda svenskar också då? är man medborgare så är man. Vi kan inte bara kasta ut alla som begår brott. Hur ska det gå till liksom. lol
    Postpatriarkal Feministfitta. Läs min blogg!
  • villhaenliten

Nej, man ska inte kunna kasta ut svenska medborgare, lika måste gälla för alla. Däremot är det kanske för lätt att få medborgarskap idag.

Man jag har hört att killen i detta fallet INTE är medborgare så han borde utvisas, ja.

Förlossningen kan han glömma. Om mamman inte ens vill ha honom där, lär väl hon få ensam vårdnad? I så fall finns det trots allt hopp för ungen, att han har EN vettig förälder i alla fall... Jag hoppas för barnets skull att mamman inte visste vilken idiot hon gav sig i lag med. Inte att hon visste men sket i det, det bådar inte gott för barnets framtid. 

• Kojbe

Om de är utländska kanske hon inte hade så mycket val?
    Mne för att ge min åsikt så NEJ han ska inte få permis för det ännu en av de sakerna han kunde tänkt på innan han begick brott. Svensk el icke svensk...

• yodi
    Mästaren skrev 2012-05-20 11:44:04 följande:
    Och för att svara på ts, jag tycker att det är rätt -säkerheten måste gå före en sådan sak. 

precis
  • viseversa

Han har inga rättigheter alls om du frågar mig. Jävla vidrig människa. Hoppas han sitter inlåst resten av livet. 

• hannis

Helt rätt! Det är ett jäkla daltande med brottslingar i det här landet. Är man dömd för våldtäkt skall man fasen inte ut en dag tidigare!

• My opinion

Ni som skriver om undermåligt dna och liknande. Om ni nu anser att barnet får dåliga anlag och att det spelar stor roll, istället för miljö, uppfostran och egen vilja, då antar jag att ni anser samma sak om våldtäktsmannen? Själv tror jag ju på den fria viljan så jag vill vaken belasta barnet eller ursäkta våldtäktsmannen genom att skylla på dåligt dna. När det gäller mannens begäran så har an förbrukat rätten att vara ute och göra normala saker, det är ingen svår begäran att säga nej till. Hade det varit en vädjan från mamman så hade det blivit en knivigare fråga. Då hade man kunnat säga att den som fick lida inte var den som begått brottet även om det inte är en lätt fråga att avgöra. Men i det beskrivna läget, där det är HAN som vill vara med så ska han givetvis få ett nej.

• Stjärnfall76
    DR DREI skrev 2012-05-20 13:52:11 följande:
    Hehe det tänkte han inte på, är det inte SD som vill införa medborgarskap på prov i 10 år? isåfall hade denna person blivit utvisad eftersom han inte hade skött sig. 

Och på vilket sätt hade inte det varit jättebra?
  • Stjärnfall76
    Politikus Inkorektus skrev 2013-02-10 08:34:48 följande:
    Rätt, sådana som han ska aldrig få komma ut

Jo, ut och iväg!!
Svar på tråden Gruppvåldtäktsman nekas permission för förlossning, rätt eller fel?