• Ankissen

Gruppvåldtäktsman nekas permission för förlossning, rätt eller fel?

Stötte på en artikel dag om att en av de sju som gruppvåldtog en kvinna brutalt i Mariannelund för några månader sen ska bli far. Han är en av huvudmännen, den som åklagaren begärde högst straff åt. Denna man har nu begärt permission för att närvara vid sitt kommande barns förlossning, som beräknas ske i juni. Den ansökan har nu avslagits.

Vad tycker du om detta? Rätt eller fel? Vilka rättigheter har våldtäktsmannen, den gravida kvinnan och det blivande barnet? 

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-19 14:09
    Länk till artikeln:

www.ostran.se/nyheter/Kalmar/Gruppvaaldtaektsman-faar-inte-naervara-vid-foerlossning/(comment)/view
  • Svar på tråden Gruppvåldtäktsman nekas permission för förlossning, rätt eller fel?
  • Persimon
    U never saw me skrev 2012-05-19 18:36:06 följande:
    Just för att folk tycker att det är så himla relevant att hänga ut anhöriga som inte har något med saken att göra. Det är synd om barnet som ska behöva leva med pappas misstag.

Pappans brott och vidriga beteende hoppas jag att du menar.
  • U never saw me
    ruccoless skrev 2012-05-19 18:41:31 följande:
    MISSTAG?????? Kallar du våldtäkt för misstag?  Fy fan.....
    Det var ett dåligt ordval. Jag menade bara att inga barn ska få lida för de saker som deras föräldrar har gjort.
  • taquine
    Severus skrev 2012-05-19 18:46:38 följande:
    Våldtäkt är inget misstag
    Misstaget är att han föddes...
    Bryt inte ensam Bryt ihop
  • Exoplanet

Jag kan inte se på vilket sätt barnet har något som helst behov av den här mannen. Att bli far är ju så mycket mer än att producera barnet och han har tydligt visat att han har ett asocialt, sjukligt och våldsamt beteende.

Det handlar ju inte 'enbart' om det aktuella vidriga brottet, som med all tydlighet visar allvaret i hans sjuka beteende, utan en rad olika brott som tyder på att mannen antingen är personlighetsstörd eller helt enkelt ett empatistört monster.

Jag ser ingen anledning till att barnet ska träffa honom öht om h*n inte efterfrågar det i vuxen ålder. Jag har aldrig förstått självändamålet med att barn måste träffa störda och skadliga föräldrar, övervakat umgänge eller ej. Man ska inte tvinga barn att träffa föräldrar som man hade varnat dem för i andra sammanhang. De som anser det kan ju anlita den här mannen som barnvakt till sina egna barn. Inte det? Varför ska då något barn behöva träffa honom, enbart för att han har bidragit med sitt (uppenbart undermåliga) DNA?

När det gäller den här mannens rättigheter så har han förverkat dem fullständigt. Han ska enbart hålla käft, veta hut och lida, vilket han tyvärr inte kommer att göra i svenskt fängelse. 

• PojkMamma85
    RÄTT

Han våldtog en kvinna, förstörde hennes liv. Vad ger honom rätten att få uppleva sit barns förlossning??? Hade jag vart blivande mamman hade han aldrig fått ngt med barnet att göra.
    Nej han ska sitta där han sitter, sen framgår de ju i artikeln att de är inte första ggn bakom lås och bom.  

Som man bäddar får man ligga! 
  • nevermind

Helt rätt. Är man frihetsberövad så är man. Och han är det ju av en anledning.

Men stackars stackars kvinnan som ska ha barn med honom.

• Merde

... Vill den blivande mamman verkligen ha honom där?
    DET om något känns helt främmande för mig.

I vilket fall som helst så tycker jag inte att det är fel att neka honom att närvara vid förlossningen. Det känns snarare som ett helt rimligt ställningstagande.

• buffybus

Nej helt rätt att han inte får va med. Varför ska han ha rättighet till något när man gjort något sånt sjukt. Han borde ha livstid fängelse i sitt eget hemland

• Camillapunktslut
    J a d e d skrev 2012-05-19 14:19:44 följande:
    Sitter man i finkan så gör man, det ingår liksom i frihetsberövning att man är just frihetsberövad.

Låt bli att våldta kvinnor så slipper man sitta i fängelse och kan få vara med vid sitt barns födelse. Så himla enkelt är det.

Blir i övrigt helt omöjligt att finna sympati för ett sådant avskum.    

Svar på tråden Gruppvåldtäktsman nekas permission för förlossning, rätt eller fel?