Inlägg från: Havsjungfrun |Visa alla inlägg
  • Havsjungfrun

Juni-barnen

PetraK skrev 2012-07-30 15:37:02 följande:
    Jag har en bärsjal (minimundus) men är osäker på om jag får till det rätt, så att Elise sitter bra. Någon som sjalar och vill lägga upp en bild så jag kan se hur det ska se ut?
    Jag är rädd att benen inte blir som dom ska, sen sitter hon ju rätt tight mot mej, ska det vara så?
    Är det någon som har tips på en bra bärsele annars?
    Kolla på www.sjalbarn.se
  • Havsjungfrun
    zenoble skrev 2012-07-29 19:24:39 följande:
    Åh har sån beslutsångest när det gäller mellannamnet, har dop på lördag. Nån som har förslag till Elias? Nåt engelskt/amerikanskt.
    Har ni inga fina namn i släkten att ta till? Vi ska också ha dop på lördag till August Karl Gerle, han får våra morfäders förnamn som andranamn. 

Gisser vad August pratar nu, kan ligga länge i famnen och babbla på. Ser så otroligt klok ut. Han log första gången när han var 3 v. och 1 dag gammal. Nu är han 6,5 v. och ler massor varje dag till storasyskonens stora glädje. 
  • Havsjungfrun

Ammar alltid vid sänggående och då somnar August gott om han inte gjort det innan.

Sedan 2,5 v. tillbaka har mitt avslag blivit ljusrött igen och ökat. Igår och idag mer än innan. Någon som också haft det så? A är 7 veckor idag och med de andra två barnen hade avslaget slutat när de var en månad...   

Dop i övermorgon så här grejar vi för fullt. Bara närmaste familjen som kommet så vi blir 20 personer men det är ju att greja med ändå. 

• Havsjungfrun
    Lucian Caesar skrev 2012-08-02 18:09:06 följande:
    Havsjungfrun för mig kom avslaget tillbaka rejält med mycket klarrött blod i nån dag el 2 och då hade jag knappt haft nåt alls dem sista veckorna där men sen blev det så där lite igen för att sen försvinna helt. Mitt slutade väl helt för lån vecka sen, ungefär 5 veckor efter förlossningen. Så det är nog helt normalt så länge det avtar igen
    Men för mig ökar det istället för att avta. Kan stress påverka tror ni? Läste att om man får mer avslag igen så har man ansträngt sig för mycket men det tycker jag låter mer som om det gäller i början. 
  • Havsjungfrun
    Pluttan skrev 2012-08-02 19:47:02 följande:
    Havsjungfrun. Det ökar för mig också.Trodde det  berodde på att jag börjat gå lite raska promenader så nu har jag börjat ta det lite lugnare. Men det verkar inte ge sig ändå. Så trött på detta avslag nu.Vill ju också kunna börja mysa med min sambo lite.När fick du din bebis? Jag fick den 15 juni. Så i morgon 7 veckors avslag.
    Fick också den 15 juni! Ännu större blödningar idag. Får nog ringa bm på måndag om det inte har lugnat ner sig.

Danica: Skönt att ni hittat något som hjälper! Min kusins dotter behöver också mjölkfri ersättning och så har hon fått akupunktur mot koliken. 
  • Havsjungfrun
    HeavyD skrev 2012-08-03 11:13:13 följande:
    Hej!

Var med i grav-tråden för junibarn och har läst denna tråd men ännu inte skrivit något.

Har en fråga om hur ni skulle gjort med ammning. Jag går på en utbildning med obligatorisk närvaro som börjar när min tjej är två månader. Kurstillfällena är två-fyra dagar per månad och jag kommer vara borta tio-tolv timmar per dag. Jag grannar som det är nu och hade tänkt försöka fortsätta med det så länge som möjligt egentligen. Jag kan ju försöka pumpa ut mjölk eller se till att hon får ersättning men hur gör jag med mig själv på kursdagarna? Jag kan nog inte ta med henne heller med tanke på koncentration och övriga kursdeltagare. Det är även en del praktiska moment, provskrivningar osv.
    Eftersom det är så få dagar det gäller, kan inte din man följa med till studieorten och så ammar du när du har rast? Till en börja med.

Sweet life: Vad är den s.k. standardmodellen? Har aldrig hört talas om någon sådan. 
  • Havsjungfrun
    Uddabus skrev 2012-08-06 08:01:30 följande:
    Badar Charlie 1 gång i veckan o han gillar det supermycket... Men måste köpa större balja eftersom han vill spralla men han får ju inte plats i den :)

Någon som har koll på skorv? Jag har totalt glömt...

Är det salisylsyrevaselin som gäller fortfarande?

Smörjer man in mycket o låter verka för att sen tvätta bort?
    Rekommenderar verkligen Borago istället, bara att smörja in och så försvinner skorven. Enda nackdelen är att den har en säregen doft. August har också fått lite skorv så jag får börja att behandla honom nu.

Här är det bad ca. 1 gång/v som gäller och det älskar han. Hormonprickarna och den torra huden som kom med dem har som i ett trollslag försvunnit efter ca. en veckas insmörjning med Miniderm. Jag som var orolig att det var något han inte tålde.

Avslaget som bara ökade har nästan helt försvunnit så det var väl slutklämmen. Konstigt att det kom färskt blod igen.

Hade dop för August i lördags och det var jättetrevligt även om jag fick ett litet psykbryt strax innan vi åkte till kyrkan, dessa hormoner...

Ensortsmamma: Jag kan verkligen rekommendera hormonspiral. Funkade väldigt bra för mig, var nästan blödningsfri (behövde oftast bara minitampong eller trosskydd). Enda problemet var att jag fick torra slemhinnor så jag ska nog testa en annan sort den här gången. Blev gravid en vecka efter att jag tog ut sprialen så den påverkade inte i efterhand.     
  • Havsjungfrun

Gillar inte heller fasta tider och metoder. Alla våra tre barn har fått mat och har sovit när de har visat att de velat det och det har känts bäst för oss. Hellre mata en gång extra på kort tid än att  trycka i extra mat när han inte vill ha...

• Havsjungfrun
    Elvis Mamma skrev 2012-08-08 10:22:17 följande:
    Hur ofta har ni era små i babygym eller babysitter? Vi har fortfarande inte köpt varken babygym eller babysitter, behovet har liksom inte funnits. Enya sover ju fortfarande mest å har kanske totalt två vaken timmar per dygn å då vill hon vara i famnen
    August ligger i babygymmet ca. 2-3 ggr/dag plus att han ligger på golvet ca. 3 ggr/dag. Där tränar han hårt på att försöka att vända sig, ligger på mage ibland för att träna nacken eller bara ligger och sparkar. När han inte ligger i vår famnar eller i gymmet ligger han i babysittern, både när han är vaken och när han sover under dagen. Den går att fälla i liggläge och har bärremmar så vi bär med oss honom dit vi är.
  • Havsjungfrun

Vi har Folksam till alla tre barnen, mig själv och diverse annat.

• Havsjungfrun
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-08-13 13:46:55 följande:
    Han tappade så otroligt mycket hår, låg fullt i sängen när han sovit. Han hade ganska mycket hår när han föddes men det är bara baby hår som ramlar av och man kunde se det riktiga tjocka håret komma under. Så därför rakade vi bort det lilla som inte skavts av än. Nu har jag även lätt att få bort det lilla skorv i hårbotten som han har. Ska massera in olja i kväll som han får ha över natten så jag kan ta bort det i morgon.
    Rekommenderar Borago mot skorven, då försvinner den "av sig själv".
  • Havsjungfrun
    Pluttan skrev 2012-08-12 19:57:09 följande:
    Samsover ni med era små eller ligger de i egen säng eller eget rum?
    Vi samsover och har så gjort med alla tre barnen. De senaste två veckorna har jag lagt över August i hans vagga efter att han somnat vid mitt bröst i vår säng och så har han, oftast, sovit första passet där. Oftast vaknar han vid 3-4-tiden och sedan 2-3 ggr till på natten/morgonen. I vaggan sover han dock kortare tid...
  • Havsjungfrun

August vägde 6 140 g. och var 57,5 cm. lång på 2-månaderskontrollen i tisags. Han vände sig från rygg till mage för första gången i förrgår och är riktigt stark i nacken. Har riktigt fått till det med tummen också så han kommer alldeles säkert bli en riktig tumsugare. Nöjd med livet för det mesta, underbart :)

• Havsjungfrun

Här kostar det 75 kr/gång om man köper 10-kort. Helt överkomligt som tur är efter som vi dessutom har 5 mils resväg en väg.

Har gjort en vänförfrågan: Catrine Ekström, Hedekas. Är en närbild av mig. Lite jobbigt bara att man inte ser era "Fl-namn" på Fb, kommer ju inte veta vem som är vem. 

• Havsjungfrun
    Pluttan skrev 2012-08-27 13:36:20 följande:
    Hallå. Här är en till som inte har fb och tänker inte heller skaffa som jag känner nu. Jag bor i en relativt liten stad och vill inte vara så öppen riktigt. Men jag hänger gärna kvar här på fl och "snacka". Ibland hinner jag inte med och skriva så mycket men jag går in här och läser flitigt. Typ nästan varje dag.
    Alla fbare hoppas ni kikar in här ändå och kanske skriver en liten rad nån gång ibland.
    Fast fb-gruppen är sluten så der är bara vi som kan se vad vi skriver. Enklare att ha ett än två ställen...
  • Havsjungfrun
    Lenis21 skrev 2012-08-31 04:23:33 följande:
    Stämplar vill jag också göra. Såå mysigt. Ångrar att jag inte gjorde det med stora tjejen. Var har ni köpt grejerna för att göra dom???
    Köpte jättefina stämplar och band här: http://www.pappersmarknad.se/se/ Kolla på tradera också! Tyckte inte att de som Panduro hade nu var så fina...
    AAEV skrev 2012-08-30 20:49:13 följande:
    Vi ska inte ha nåt dop, funderar på namngivning istället, men det har vi inte haft med dom andra. Kan man ha för alla tre samtidigt??
    Absolut! Vilken familjehögtid det blir!!!
  • Havsjungfrun
    Baby1112 skrev 2012-08-31 09:50:28 följande:
    Jag stämplade servetterna själv. Har mycket scrap-grejer och det funkade på servetter också. :)
    När jag gjort fotavtryck har jag använt vanlig fingerfärg, stämplat på papper och sen klippt ut. Med dottern hade vi pappduk så då stämplade jag direkt på den. :)

Har även gjort en "namn-bok" till båda barnen där det står vad namnen betyder och hur populärt det är just nu osv. De har även fungerat som gästbok. Brukar vara uppskattat.
    Jag stämplade och embossade (över brödrosten) direkt på servetterna. Annars måste man ju använda vattenfast färg och det fanns inte i den färgen jag ville ha. Synd om gästerna får oönskad färg i ansiktet när de torkar sig. Stämlade också på duken Glad
Svar på tråden Juni-barnen