• M C

Grillkryddan - den äckligaste kryddan evver!

Seriöst, grillkrydda är den mest överskattade och vidriga kryddan som finns. Den har en seriöst snuskig färg, är fullproppad med glutamat (Sverige är enda landet i världen som tillåter denna canerframkallande smakförstärkare) och den mördar matens egen goda smak till förmån för salt, paprika och mer salt.

KräksKräksKräks Kräks Kräks Kräks

Anledningen till att jag säger det så här är för att kräksalternativet milda har en reklam där tantilura har som enda krydda i en kycklinggryta ungefär 2 dl gillsnusk, lite kyckling och 2 dl milda. Seriöst? Jag skulle hellre svälta än äta så skit! Tillsatser blanade med tillsatser - URS.

Jag åt massor av grillkrydda under 80talet jag med - men för FAN, har vi inte kommit längre? Jag drog min gräns som 20åring när mina sk vänner drog på grillkrydda på en jävla potatisgratäng! Kräks      
    Den händelsen var nog dödsstöen för den vänskapen kan jag se såhär i efterhand - men jag är väl ingen barbar heller!

Så - använder du grillkrydda?  

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-06 17:28
    Edit: glutamat mecklar med nervsystemet och dina signalsubstaner, den är inte cancerframkallande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 11:08
    Glutamat finns naturligt i maten och halva världen har det som tillsats. Det jag trodde var en sk faktoid jag burit med mig i minst tio år!
    Men det är fortfarande en äcklig krydda och tillsatsen är fortfarande inte bra för signalsystemet och nervsystemet.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Grillkryddan - den äckligaste kryddan evver!
  • Rumpelstiltskin

Har inte ens grillkrydda hemma. Vet inte riktigt vad man ska använda det till längre, flera år sedan jag köpte det sist.

Mamma till Vincent - 08, Ellen - 10
  • Alecto

Tycker nog Aromat är snäppet värre vad det gäller glutamatsnusk och använder inget av det Kräks

• Litet My

Sällan...däremot skulle jag helt OT gärna vilja ha lite tips på alternativ.

• Rumpelstiltskin
    Alecto skrev 2012-05-06 17:05:30 följande:
    Tycker nog Aromat är snäppet värre vad det gäller glutamatsnusk och använder inget av det Kräks
    Aromat på makaroner Hjärta
    Mamma till Vincent - 08, Ellen - 10
  • Kimona

Jag använder grillkrydda på pommes och liknande, varma mackor, frysta hamburgare... och Pytt i Panna! Ett måste för mig!

• Kimona
    Rumpelstiltskin skrev 2012-05-06 17:09:19 följande:
    Aromat på makaroner Hjärta
    Aromat på popcorn Hjärta
  • Severus

Aromat, Grillkrydda, allroundkrydda osv använder aldrig jag
    Känns lite falukorv och makaroner över dessa kryddor...

• splink

Håller med! Ruskigt äckligt! Har fått det nån gång på rostbiff. Vad har man ens aromat till? Har ingen av de kryddorna hemma.

• Ellaria

Jag har det hemma men har inte använt på åratal. Använde det BARA på bakad potatis av ren vana och potatis äter jag inte längre.

You know nothing, Jon Snow
  • M C
    Litet My skrev 2012-05-06 17:06:37 följande:
    Sällan...däremot skulle jag helt OT gärna vilja ha lite tips på alternativ.

Granulerad vitlök. Vi köper eldorados billigt som fan, sen använder vi den i mariader, på potatis på grillen, på allt vi grillar faktiskt, i vinägretter. Tillsammans med andra kryddor naturligtvis, men den ger en fantastisk smak.
    splink skrev 2012-05-06 17:09:52 följande:
    Håller med! Ruskigt äckligt! Har fått det nån gång på rostbiff. Vad har man ens aromat till? Har ingen av de kryddorna hemma.
    Kräks Fy gröne va äckligt!
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
Svar på tråden Grillkryddan - den äckligaste kryddan evver!