• M C

Grillkryddan - den äckligaste kryddan evver!

Seriöst, grillkrydda är den mest överskattade och vidriga kryddan som finns. Den har en seriöst snuskig färg, är fullproppad med glutamat (Sverige är enda landet i världen som tillåter denna canerframkallande smakförstärkare) och den mördar matens egen goda smak till förmån för salt, paprika och mer salt.

KräksKräksKräks Kräks Kräks Kräks

Anledningen till att jag säger det så här är för att kräksalternativet milda har en reklam där tantilura har som enda krydda i en kycklinggryta ungefär 2 dl gillsnusk, lite kyckling och 2 dl milda. Seriöst? Jag skulle hellre svälta än äta så skit! Tillsatser blanade med tillsatser - URS.

Jag åt massor av grillkrydda under 80talet jag med - men för FAN, har vi inte kommit längre? Jag drog min gräns som 20åring när mina sk vänner drog på grillkrydda på en jävla potatisgratäng! Kräks      
    Den händelsen var nog dödsstöen för den vänskapen kan jag se såhär i efterhand - men jag är väl ingen barbar heller!

Så - använder du grillkrydda?  

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-06 17:28
    Edit: glutamat mecklar med nervsystemet och dina signalsubstaner, den är inte cancerframkallande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 11:08
    Glutamat finns naturligt i maten och halva världen har det som tillsats. Det jag trodde var en sk faktoid jag burit med mig i minst tio år!
    Men det är fortfarande en äcklig krydda och tillsatsen är fortfarande inte bra för signalsystemet och nervsystemet.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Grillkryddan - den äckligaste kryddan evver!
  • M C
    Litet My skrev 2012-05-06 17:06:37 följande:
    Sällan...däremot skulle jag helt OT gärna vilja ha lite tips på alternativ.

Granulerad vitlök. Vi köper eldorados billigt som fan, sen använder vi den i mariader, på potatis på grillen, på allt vi grillar faktiskt, i vinägretter. Tillsammans med andra kryddor naturligtvis, men den ger en fantastisk smak.
    splink skrev 2012-05-06 17:09:52 följande:
    Håller med! Ruskigt äckligt! Har fått det nån gång på rostbiff. Vad har man ens aromat till? Har ingen av de kryddorna hemma.
    Kräks Fy gröne va äckligt!
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Kimona skrev 2012-05-06 17:09:21 följande:
    Jag använder grillkrydda på pommes och liknande, varma mackor, frysta hamburgare... och Pytt i Panna! Ett måste för mig!

Urs. Smakmarodör!
  • M C
    Pickeli skrev 2012-05-06 17:13:40 följande:
    Jag höll på att DÖ igår när jag såg reklamen på tv. Seriöst!! Jag satt och gapade i flera minuter! VIDRIGT och PINSAMT!!!

Ja, visst ÄR den! Jag hade skämskudde framme.Skäms
  • M C
    "Jaaa, mitt tips är att ha grillkrydda *pinsam klippning i repliken, bild på två jävla TON grillkrydda på några skrämda fileer*...

Död
  • M C
    Savinglife skrev 2012-05-06 17:15:54 följande:
    Vart hittade du att det är cancerframkallande?

Men gud, nu när du frågar så blev jag tvungen att kolla.
    Det är inte cancerframallande som jag gått och trott i flera år, men den meklar med signalsubstansen i hjärnan och mer våra nervimpulser.
    http://arbetarbladet.se/merlasning/konsument/1.10593-glutamat-ar-mirakelmedlet-som-kan-gora-dig-sjuk

TACK! Nu har jag lärt mig nåt nytt idag igen! 

• M C
    Duckan skrev 2012-05-06 17:17:13 följande:
    Ja, jag en riktig gagn up på Piffi allkrydda. Förlåt. Men jag tycker om den.

Inte mycket bättre den är jag rädd.
    Men den kan jag tänka ig att hä på pomfritsen de enstaka gånger jag äter sånt. 
  • M C

När jag använde grillkrydda hade jag det i marianden på tex fläskkarre. Idag har jag granulerad vitlök coh dragon tex. Mycket godare.

Cornellia skrev 2012-05-06 17:19:32 följande:
    Nej. Jag använder inte kryddor öht.

Boooring. Inte ens salt?

• M C
    Jespis skrev 2012-05-06 17:22:56 följande:
    Urs?

Ja.
  • M C
    prop19 skrev 2012-05-06 17:25:58 följande:
    Sen när är msg förbjudet i resten av världen?

Och sen hur svårt är det göra en grillkrydda utan msg hemma Solig
    Grillkrydda med msg eller inte, är ingen större skillnad på.

Tja, alpnaering säljs bara med glutamat här i Sverige.
Svar på tråden Grillkryddan - den äckligaste kryddan evver!