• M C

Grillkryddan - den äckligaste kryddan evver!

Jespis skrev 2012-05-06 17:27:50 följande:
    Har bara inte sett stavningen "urs" tidigare. Trodde först det var någon hemsnickrad förkortning av "ursäkta", men du menar nog "Usch"?!

Jag tycker att det kan vara gott med grillkrydda på strips, men det är inget vi har hemma...  
    Ja usch. Det är en FLifierad variant.
    prop19 skrev 2012-05-06 17:31:19 följande:
    Jaha, vad har det med förbud att göra i hela världen att göra då?
    Du ljuger ju, tycker du det ger trovärdighet?

Var fick du luft ifrån?

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Kimona skrev 2012-05-06 17:28:32 följande:
    Just det ja, grillkrydda på KESO ^^ ett måste

Kräks
    erica91 skrev 2012-05-06 17:35:09 följande:
    Rosmarin är en krydda som jag ALDRIG kommer köpa! Smakar skog, mossa och kottar. Vidrigt! Bara lukten av rosmarin är USCH !!

Tvål, den smakar tvål.
    Men på lamm med vitlök är den ASGOD!!! 
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Kimona skrev 2012-05-06 17:38:38 följande:
    Vad köper du för grillkrydda som smakar tvål?

Rosmarin smakar tvål.
  • M C
    Mamma SL skrev 2012-05-06 19:15:25 följande:
    Nej den enda färdiga kryddblandningen jag använder är en curry som jag fått av pappa som han köper av en asiat som blandar den själv. Maken däremot gillar grillsnusket och hade det förr på i princip allt tills jag en dag fick spel och skrek att jag kan för fan inte äta i den jävla stanken. Där satt han och gapade och visste inte vad som hade hänt, jag hade ju aldrig antytt något tidigare, behöver jag säga att jag vid tidpunkten var gravid?
    Haahahaha! *dör*
  • M C
    Otäcking skrev 2012-05-06 21:17:15 följande:
    Jag reagerade också på den reklamen. "aah, gott - kyckling med glutamat och vidrigt jävla margarin som grädde på moset, härligt värre"... ;)

Exakt så gick mina tankar. *klöks*

Några av er behöver släppa på slirren lite, det här är FL. Grillkrydda är äckligt, jag betämmer alternativen och jag har tagit tillbaka en viss del av ts. Jag visste inte att det användes i asien, för här i europa gör de inte det. US verkar inte heller göra det. Är väl lite ensidig i mitt informationsflöde kanske.

Men det hindrar inte att grillkrydda är fördjävla äckligt. Speciellt när man vräker den på allt.    
  • M C
    Turd skrev 2012-05-07 07:46:20 följande:
    Vad betyder URS?

FLisisering av usch. Det kommer naturligt när man varit här i några år - precis som mysrester. 
  • M C
    h8him skrev 2012-05-06 23:42:58 följande:
    Jag har sett det på marknader i Sverige också.

Det är lite roligt att ts tror sig ha rätt men att ts verkligen har helt fel.

Ja, jag hade fel och det har jag erkänt, men somliga är inte läskunniga.
    prop19 skrev 2012-05-06 23:02:57 följande:
    Hur kan du göra tummen upp på en lögnare?

Sen kan man diskutera om msg är bra eller dåligt, men lögnare ska vi inte uppmuntra.
    Det du gör är att ljuga - du vet att jag hade fel och har ändrat mig men fortsätter säga att jag ljög - det är en lögn. Det jag gjorde var ett ärligt misstag, jag mindes fel. Om jag medvetet sa fel - som du nu gör - så är det en lögn. Gå tillbaka till skolbänken med dig, sluta förstöra en rolig tråd!
  • M C
    tahira skrev 2012-05-07 00:35:39 följande:
    Gud, minns nu att jag en period i stort sett levde på grillkrydda.

I skolan till lunch åt jag alltid knäckemackor med smör och grillkrydda.

Det var på högstadiet. 

Ja, precis. Man växer ut det behovet med.
    Så varför ha en 30+are på TV som vräker på skiten? 
  • M C
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-05-06 21:50:13 följande:

Det används visst i Europa, i ganska stora mängder dessutom. I soja, i ost och i engelsmännens favorit, marmite.
    Gör de? Är du riktigt säker på det? *får kräkskänslor*

Fy gröne vilka barbarer!

• M C
    prop19 skrev 2012-05-06 23:31:16 följande:
    ra kryddor för fortsatt experimenterande är, tex spiskummin, sellerifrön, selleri(torkad och pulveriserad, du får göra själv), andra grönakryddor, lagerblad(jobbiga få pulver på), nigella frön, chipotle och listan kan göras mycket lång som man kan blanda i.

Givetvis inte alla samtidigt, men man kan byta ut och testa nytt, och gör man små satser så går det åt fort så man hinner testa en del.
    Och är den inte bra alls, då är det bara hysta.
    Försök att utgå från hela kryddor, det ger ett bättre slutresultat.

Vet du, jag har hittat en buljong med ungefär den blandningen i, en torr sådan. Den kan man tom ha i vinägretter.
    Rene Voltaires buljong, jäääävligt dyr men fri från tillsatser. 
  • M C
    prop19 skrev 2012-05-07 10:07:21 följande:
    Tänkte du på de ingredienser jag räkna upp där eller på cajunkryddan jag gör?
    Det är väldigt enkelt göra goda kryssblandningar, och har man svårt att komma på själv så är det ju bara googla.

Jag är själv emot onödiga tillsatser, oavsett om de anses farliga eller inte.
    Varför?
    Jo, för varför äta nått som inte tillför nått för min smak upplevelse, och som en del ggr är rena kemikalier.
    Ser inte nått värde i äta det.
    Men visst äter jag mat ibland som har tillsatser, men inte så ofta.
    Idag blir det köpt rödbetssallad, innehåller säkert en 3-4st olika tillsatser som är helt onödiga.

Det var sellerin som hoppade ur, sen har hon en massa andra grönsaker med - inget starkt dock. 
    Odlar helst eget, men det funkar ju bara på sommaren. Sen är det torra eller frusna som gäller. 
  • M C
    prop19 skrev 2012-05-07 18:00:43 följande:
    hehe, nä.

Jag skulle lätt kunna tro att just glutamat är omgiven av många faktoider.
Svar på tråden Grillkryddan - den äckligaste kryddan evver!