• Törnrosa

Blanda biologiska och adopterade barn - berikande eller dömt att misslyckas?

Jag har under många år känt en längtan efter att ha både adopterade och biologiska barn. Idag har jag tre biobarn. Nu är vi dessutom i en sits där jag inte skulle klara fler graviditeter av medicinska skäl, något som bara påverkar mig under graviditet dock. Så nu har vi bestämt oss för att adoptera nästa gång. Min man vill också adoptera, och det är inte heller endast pga mina besvär, utan han hade också funderingar på det innan.

Men så igår läste jag en skrift om familjer med både biologiska och adopterade barn och det lät verkligen som att det var dömt att misslyckas. Alla barn kände sig utanför och oanpassade. Funderingar om att man inte tillhörde familjen lika mycket som de biologiska barnen, såg inte likadana ut och de biologiska barnen kände sig inte lika mycket värda eftersom de inte blivit valda. Nu känner jag mig jätterädd, om ingen lyckats, är det inte dömt att misslyckas då? Kan anknytningen verkligen bli lika stark vid adoption som med biologiska barn? Eller beror detta endast på det faktum att de är adopterade, och inte att de lever ihop med biologiska syskon också? Det var ju någon som nämnde att skillnaden var mindre mot syskonen än vad den var mot andra barn i omgivningen.

Nu är det väl lite konstigt att jämföra separerade familjer med adoptivfamiljer kanske, men jag kände aldrig att min bonuspappa särskiljde mig från mina syskon, som var hans egna, på något sätt. Jag hade bättre anknytning till honom än vad jag hade till min pappa. Visst har jag tidigare funderat på att man måste vara noggrann och tänka på hur man formulerar sig med både biologiska och adopterade barn ( ex om någon säger något i stil med Åh, du har ju precis mammas ögon etc) men efter jag läste detta känns det som om det vore omöjligt. Vad har ni för erfarenheter, kan det vara så att dessa människor levde i en mindre upplyst värld eller är det verkligen så illa? Det är nog inte bara jag som har läst den här skriften.

• Svar på tråden Blanda biologiska och adopterade barn - berikande eller dömt att misslyckas?
  • MaNiMi

Lufsan : Är man bara  ute efter att hjälpa/rädda ett barn så är det inte rätt väg att göra det via adoption.
    Adoption är att hjälpa personer att bli föräldrar! Barnet ska aldrig behöva gå och känna sig tacksamt för att det blev "räddat"

JellyBean: Du har gett din syn på saken, det betyder inte att det är lika illa för alla
    jag kommer nu ge min syn på saken, en mkt positivare upplevelse, är dock fullt medveten om att det inte heller betyder att det är lika för alla.

Jag är iaf biobarnet i en familj och jag har ett adopterat yngre syskon, vi är nu båda i 30 och 40-års åldern
    och vi är precis som vilka syskon som helst...lika på många sätt och olika på många sätt, framförallt utseendemässigt, men vi är syskon!
    Mitt syskon har haft lite mer flyt i livet än vad jag har haft, mår inte dåligt över sin adoption, något som
    det fanns viss risk för då våra föräldrar är minst sagt knepiga.. De hade aldrig klarat sig igenom en utredning i dagsläget, men både jag och mitt syskon är glada att de gjorde det då!
    Å hur knepiga de än är så har de aldrig gjort någon skillnad på mig och mitt syskon, annat då än att jag som äldst har banat väg för mitt syskon på lite olika sätt...Precis så som det ofta iaf då var i biofamiljer.

Nackdelar då..vissa personer har ju uttryckt att vi inte är "riktiga syskon"
    Jag fick även svara på knepiga frågor om varför mina föräldrar adopterat när  de hade mig..något de borde vänt sig till föräldrarna för ist..Sen en viss nyfikenhet hos vissa där frågor om syskonets bakgrund ställts till mig... detta har dock mitt syskon klarat sig ifrån.
    Nu som vuxen är det ju lättare!

Det värsta av allt är dock att mitt syskon ju kan svära sig fri från föräldrarnas knepigheter och slipper vara lik dem utseendemässigt dessutom, och därmed utnyttjar det till att retas med mig som då har vissa likheter med dem på den punkten! Tungan ute

• sälen

när jag gick i mellanstadiet hade jag en fröken som hade två biologiska barn och två adopterade. Ett av de biologiska var dessutom jämngammalt med ett av de adopterade. De kallade sig tvåäggstvillingar  
    Det verkade hursomhelst fungera toppenbra och det var en fin familj (alla barnen kom och var med på våra klassfester och sånt ibland), så visst kan det funka! Det mesta beror troligen, som vanligt, på föäldrarnas engagemang!

• Litet My
    Bella Moon skrev 2012-05-01 17:56:42 följande:

Allt man läser om adopterade handlar i stora drag om de problem som kan uppstå just för att man ska vara förberedd på att det kan bli problem.
    Att adoptera är inte som att få biologiska barn, eftersom de biologiska (förhoppningsvis) har en grundtrygghet från början som det adopterade barnet saknar. Men det kan man bygga upp igen med kärlek, engagemang och lyhördhet .
    Om man vill adoptera för att "rädda" ett barn från barnhem, så ska man välja ett barn som är äldre än 7 år, eller ett barn med lite svårare handikapp. De barnen är tyvärr svårt att få familj till och blir ofta kvar på barnhemmet under hela sin uppväxt.

Sen är det självklart så här, att de barn som kommer hit är barn som INTE kan bo kvar i sitt land, det finns utredningar för alla länder som ser till att alla möjligheter att barnet ska kunna stanna i landet är utredda. De barn som kommer hit skulle annars bli kvar på barnhem eller i fosterfamiljer hela livet. Och ALLA barn behöver en familj!

Jag håller inte med, tycker inte man skall adoptera alls om man vill rädda ett barn, bättre att skänka pengar i så fall för att barnen på barnhemmet skall få det bättre. Inget barn skall behöva känna att det kommit till sin familj pga att föräldrarna ville göra en god gärning.

Adoptera är att "uppta som sin egen", ingen välgörenhet. 
  • Bella Moon
    Litet My skrev 2012-05-08 20:50:40 följande:
    Jag håller inte med, tycker inte man skall adoptera alls om man vill rädda ett barn, bättre att skänka pengar i så fall för att barnen på barnhemmet skall få det bättre. Inget barn skall behöva känna att det kommit till sin familj pga att föräldrarna ville göra en god gärning.

Adoptera är att "uppta som sin egen", ingen välgörenhet. 
    Och jag anser att alla barn har rätt till en familj. Jag kan bara tro att det är bättre att de får en familj som älskar och bryr sig om dem, vill deras bästa än att de får bo på torftiga barnhem hela sin uppväxt och sen slängs rakt ut i ett liv de inte vet något om.
    De sjuka, handikappade och äldre barnen blir tyvärr ofta kvar på barnhemmen oavsett om vi skänker pengar till dem eller ej
    Vi vet ju att i USA har man en helt annan syn på detta, och de "räddar" faktiskt många barn, och jag tror att de barnen är mycket älskade i sina familjer även fast de inte BARA har tänkt egoistiskt att "Jag vill ha barn!" utan också att de vill hjälpa ett barn ut ur en hemsk situation.
    Få personer klarar  väl att genomgå utredningar och väntan utan att man har en drivkraft att älska det barn man sen får! 
    "Uppta som sin egen" kan man göra även om man samtidigt gjort något gott som att adoptera ett barn som troligen aldrig annars fått familj.  
  • Soetkorv

Hej! Jag är adopterad från korea och har en adopterad storebror från samma land och en lillasyster som e biologisk. Det har inte varit några större problem mellan syskonen mer än vad det e med andra biologiska syskon. Däremot har tankar funnits, notera funnits att man inte är lika önskad när dte kom ett biologiskt barn efter oss adopterade. I ert fall så skulle ju ert adopterade barn väldigt tydligt veta att den är önskad när ni aktivty valt att adoptera trots att ni har lyckats få biologiska barn. Alla barn revolterar lite i tonåren och det gör adopterade med och man kan säga elaka saker, men inget som är konstigare än något annat.

• Uffesson
    JellyBean skrev 2012-05-01 12:09:46 följande:
    Jag känner mig då fan inte RÄDDAD. Det är det mest absruda myt men adoption. Det finns fler av oss om ICKE känner sig räddade. Om du vill veta är det en ytterst få skara som kan känna sig tacksamma över att få komma hit MEN större delen känner INTE SÅ.

Att prata och gå på kurser hjälper GRANTERAT INTE för då hade det inte funnits så många misslyckade adoptioner här i Sverige. Det är väl skit samma om processen är lågn för ER. Det handlar INTE om ER. Sluta vara så jävla egoisktisk. Det handlar om OSS. Vår adoption börjar när er slutar.  Man tror att man hinner förbereda men ni har INGEN aning vad ni har gett er in på förren några år in på vägen då ni REDAN har barnet. OCH även OM HELA JÄVLA VÄRLDEN vill adoptera så betyder det INTE att det är RÄTT eller att det kommer att GÅ BRA. Vakna upp för tusan. VI är inte djur eller tröjor som bara går att beställa. Vi är är levadne varelser med behov och känslor.   
    Nu får du väl lugna ned dig?
    Jag vill ha både adopterade och biologiska barn, och jag vill det därför att jag vill hjälpa ett barn!

Jag vill inte adoptera ett barn för att visa upp det, eller för att leka med det som en docka, utan jag vill ge ett barn, som annars skulle fått ett svårt liv, en fin uppväxt och en familj att tillhöra!

Om jag är barnets enda hopp till det, så ser jag det som någonting fantastiskt att göra!

Jag tycker att adoption låter som en bra upplevelse för båda, så länge man tar sitt ansvar som förälder till ett litet barn! Och jag har absolut inte planerat att barnet skulle leva utan en egen vilja och egna styrkor! Jag vill uppmuntra till det, och uppmuntra barnet till att nå sina drömmar!

Jag vill vara med ifrån början och ge det här barnet, som är övergivet och inte kan få ett annat liv än ett miserabelt, möjlighet att nå sina drömmar, och att känna kärlek och tillhörighet!
  • Bella Moon
    Uffesson skrev 2012-05-15 19:18:43 följande:
    Jag vill ha både adopterade och biologiska barn, och jag vill det därför att jag vill hjälpa ett barn!

Jag vill inte adoptera ett barn för att visa upp det, eller för att leka med det som en docka, utan jag vill ge ett barn, som annars skulle fått ett svårt liv, en fin uppväxt och en familj att tillhöra!

Om jag är barnets enda hopp till det, så ser jag det som någonting fantastiskt att göra!

Jag tycker att adoption låter som en bra upplevelse för båda, så länge man tar sitt ansvar som förälder till ett litet barn! Och jag har absolut inte planerat att barnet skulle leva utan en egen vilja och egna styrkor! Jag vill uppmuntra till det, och uppmuntra barnet till att nå sina drömmar!

Jag vill vara med ifrån början och ge det här barnet, som är övergivet och inte kan få ett annat liv än ett miserabelt, möjlighet att nå sina drömmar, och att känna kärlek och tillhörighet!

Vill bara poängtera så att det inte uppstår några missförstånd, att de allra flesta barn som är tillgängliga för adoption i de länder som sverige samarbetar med har köer med föräldrar som vill ta hand om dem! Det finns alltså många fler väntade föräldrar än det finns barn som ska få adoptivfamilj. De barn som inte är kö till är barn med lite svårare sn (=specialneed) eller barn som är äldre (minst över 5 år).
  • Kattflickan

Jag måste säga nåt radikalt. Om man har tre barn, kan man inte vara nöjd då och låta par som inte har barn få adoptera istället. Den bistra sanningen är ju att kön än jättelång och om den även upptas av de som har många egna barn så tar det ännu längre tid. Jag tror faktiskt man gör barnet en tjänst då.

Detta sa jag till en kompis med egna barn som vill adoptera.

Själv står jag inte i adoptionskö.

• Törnrosa
    Kattflickan skrev 2012-05-24 00:26:48 följande:
    Jag måste säga nåt radikalt. Om man har tre barn, kan man inte vara nöjd då och låta par som inte har barn få adoptera istället. Den bistra sanningen är ju att kön än jättelång och om den även upptas av de som har många egna barn så tar det ännu längre tid. Jag tror faktiskt man gör barnet en tjänst då.

Detta sa jag till en kompis med egna barn som vill adoptera.

Själv står jag inte i adoptionskö.
    Vi har alla olika åsikter och jag kan förstå att en del kan tycka att det blir lite orättvist och en jobbig väntan (även om alla barn faktiskt inte har kö) om de som kan få biologiska barn också står i kö. Men vi får ju också adoptera, och jag har även funderat en del på att det kanske är bra att vi som kan få biologiska barn också får adoptera eftersom det då inte uppstår några teorier om att adoption skulle vara ett andrahandsval, som en del kan tro.

Men att det skulle vara till de adopterade barnens fördel att inte få syskon förstår inte jag. Jag har lärt mig under alla år jag varit förälder att huruvida barnen får ett gott hem eller inte har att göra med föräldrarnas insikt, förståelse och engagemang att göra. Inte om de får syskon eller inte. Jag har sett både bra och "mindre bra" exempel hos familjer som har ett barn, två barn och sju barn också.
  • Ethi

Jag förstår dig ts, jag har också "alltid" velat få barn på båda sätten. Det har bara varit så.  Jag trodde att jag skulle få ett par magvägen först och sen skulle vi adoptera en eller två, men det visade sig bli precis tvärt om Vi har nu två barn som vi fått genom adoption och en som vi fått magvägen och hoppas verkligen inte att det är dömt att misslyckas Våra barn är ännu så små men de älskar varandra precis som vilka syskon som helst och jag känner... Varför skulle det bli problem? Om man tror att det skulle bli det: gör man inte just DÅ, i just den rädslan, skillnad på sina barn? Är det inte just DET som man absolut aldrig någonsin får göra?

Det är ingen kritik mot dig alltså, jag förstår att du tänker så. Så tänkte vi också. Det är ju livsviktiga val som ens barn faktiskt kan bli lidande av, om man väljer fel. Vi landade i känslan att barn är barn. Alla barn som blir våra barn är lika mycket värda och för oss spelar det ingen roll hur de kommer till oss - varför skulle det då göra det för barnen? Egentligen? Bara de förstår, alltid, alltid, att det faktiskt inte spelar någon roll för oss. På riktigt. Det är vår uppgift att förmedla. De är alla våra egna, underbara och fantastiska barn som vi älskar mest i hela världen. Att alla inte legat i min mage eller att vi inte åkt flygplan till alla, spelar verkligen ingen roll.

• Barnärbäst

Nej, varför skulle det vara något problem? Har också tre biologiska barn och ska adoptera. Barnet är är väldigt önskat och kommer att bli lika älskad som biobarnen! Har också bara positiva erfarenheter av familjer med både biologiska barn och adopterade barn.  Ett barn är ett barn, det spelar ingen roll vilken mage det legat i, inte för mig i alla fall. Jag tror verkligen inte att blod är tjockare än vatten. Men man ska inte adoptera bara för att man vill hjälpa ett barn (så att barnet sedan kommer att känna tacksamhetsskuld). Man ska adoptera för att man önskar och vill ha ett barn! 

• LyckaOchTålamod
    Uffesson skrev 2012-05-15 19:18:43 följande:

Det här med att "hjälpa"...

På 70- och 80-talet adopterade en massa föräldrar barn med syfte att "hjälpa" ett "stackars" övergivet barn. Detta blev inte alltid lyckat.

Idag får man lära sig på adoptionskurserna att syftet skall vara att man vill bilda familj. Inte att ställa sig över någon annan levande varelse för att "hjälpa". Det blir en obalans och barnet kan hamna i någon typ av tacksamhetsskuld till de självgoda  föräldrar som tänker sig själva som några slags "räddare" och frälsare till ett "stackars" barn de tycker synd om. Vem vill bli tyckt synd om?

Socialtjänstens adoptionsutredare är också noga med nu för tiden att man inte längre får adoptera på grunderna att bara "hjälpa". Om man vill hjälpa så kan man i så fall kan hellre lämna bistånd i form av pengar till organisationer såsom UNICEF mm

I västvärlden råder ett STORT överskott på adoptivföräldrar, det är därför adoptionsköerna idag är uppåt 7 år till vissa länder, tex Kina.

Få barn går till adoption nu för tiden. Siffrorna minskar för varje år.

Detta beror på länders regelverk och byråkrati. De gör helt enkelt inte sitt lands övergivna barn tillgängliga för internationell adoption.

Det är därför det finns miljoner och åter miljoner fattiga, övergivna och utnyttjade barn som aldrig går till adoption.

Och en MASSA utredda och godkända adoptivföräldrar som står i långa långa köer och väntar på att få adoptera.

Att adoptera är ett av alla olika sätt att bilda familj. Inte att bedriva bistånd!

Solig
  • Bella Moon
    LyckaOchTålamod skrev 2012-06-01 18:13:35 följande:
    Det här med att "hjälpa"...

På 70- och 80-talet adopterade en massa föräldrar barn med syfte att "hjälpa" ett "stackars" övergivet barn. Detta blev inte alltid lyckat.

Idag får man lära sig på adoptionskurserna att syftet skall vara att man vill bilda familj. Inte att ställa sig över någon annan levande varelse för att "hjälpa". Det blir en obalans och barnet kan hamna i någon typ av tacksamhetsskuld till de självgoda  föräldrar som tänker sig själva som några slags "räddare" och frälsare till ett "stackars" barn de tycker synd om. Vem vill bli tyckt synd om?

Socialtjänstens adoptionsutredare är också noga med nu för tiden att man inte längre får adoptera på grunderna att bara "hjälpa". Om man vill hjälpa så kan man i så fall kan hellre lämna bistånd i form av pengar till organisationer såsom UNICEF mm

I västvärlden råder ett STORT överskott på adoptivföräldrar, det är därför adoptionsköerna idag är uppåt 7 år till vissa länder, tex Kina.

Få barn går till adoption nu för tiden. Siffrorna minskar för varje år.

Detta beror på länders regelverk och byråkrati. De gör helt enkelt inte sitt lands övergivna barn tillgängliga för internationell adoption.

Det är därför det finns miljoner och åter miljoner fattiga, övergivna och utnyttjade barn som aldrig går till adoption.

Och en MASSA utredda och godkända adoptivföräldrar som står i långa långa köer och väntar på att få adoptera.

Att adoptera är ett av alla olika sätt att bilda familj. Inte att bedriva bistånd!

Solig
    Och så får man inte glömma att det finns hundratals barn som ingen köar till!
    Jag tror att många blundar för verkligenheten att det finns mängder med barn som är i desperat behov av en familj men inte får det pga att så många vill ha små friska barn, eller barn med minsta möjliga sn. Jag säger absolut inte att det är något fel i det, men vi måste också våga se sanningen, dvs att det visst finns barn som inte ens överlever utan familj men ingen vill ha dem.
    Om jag ska adoptera igen så kommer jag välja ett barn som ingen köar till, och det gör jag inte av välgörenhet, utan för att jag längtar efter ett barn till och mitt barn längtare efter ett syskon. Och då väljer jag gärna ett barn som troligen inte skulle fått familj annars.
    Jag känner inte att jag hjälper ett barn på det sättet, utan att jag öppnar mitt hjärta för ett barn som oavsett handikapp  blir en del av våran lilla familj.  
  • Kattflickan

Bra skrivet Lycka och tålamod! 

Jag kanske var lite drastisk i mitt tidigare inlägg. Men jag har bara svårt att tänka mig att man kan längta efter och älska ett barn lika mycket om man redan har tre som om man väntat i åratal på att få ett barn och äntligen får ett via adoption.  Men jag har kanske fel, har inte barn själv. 

• Barnärbäst

Man längtar efter varje barn man får (om barnet är önskat dvs), oavsett om det är syskon eller inte (dvs om man har barn tidigare, adopterade eller biologiska). Tror oavsett det är viktigt att det adopterade barnet inte känner att det är ett sämre alternativ för föräldrarna (att föräldrarna hellre ville ha ett biologiskt barn). Att barnet känner sig älskat är viktigast! Det är vad jag tror. Sedan om det är biologiskt eller inte, syskon eller inte, det tror jag inte spelar så stor roll. Det är min erfarenhet i alla fall!

Svar på tråden Blanda biologiska och adopterade barn - berikande eller dömt att misslyckas?