Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!
Diskussionstråd på sajten SoldF.com:
Rysslands militära förehavanden.
forum.soldf.com/topic/31728-rysslands-militaera-foerehavanden/
Diskussionstråd på sajten SoldF.com:
Det här ska jag kolla upp om det är möjligt att se via internet-tv.
Producerat av Svenska Filmbolaget 2015
Om bara en bråkdel av det som står i denna artikel är sant så finns det bra två ord: Avgå Wallström!
http://www.expressen.se/nyheter/wallstrom-gick-med-pa-vladimir-putins-krav/
Svenska UD ska alltså ha lovat Ryssland att svensk militär inte ska göra si eller inte göra så.
UD ska överhuvudtaget inte ens svara på ryska förfrågningar om vad svensk militär planerar!
Bara för sakens skull hoppas jag att JAS nu, som ren symbolik, väljer att landa på den estniska basen.
Inte förvånad, men upprörd...
Försvarsmakten har begärt fyra miljarder kronor om året i ökade anslag i det kommande försvarsbeslutet, totalt 16 miljarder. Finansdepartementets motbud är ett genomsnitt på 500 miljoner per år, totalt två miljarder, erfar SvD. Alltså en åttondel av den summa försvaret anser är att minimum.
www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvarets-miljardkrav-avvisas-av-finansministern_4340645.svd
Hur motiveras detta?
Formuleringen av rubriken att Norge skulle förvänta sig rysk invasion ska nog tas med en nypa salt, men likväl tänkvärt att Norge nu tar läget på allvar och annonserar om storövningar.
Intressant analys i polsk media om läget i öst:
Artikel i Sydsvenskan om NATO.
Solidaritet som inte känner några gränser.
www.sydsvenskan.se/opinion/gastskribenten/solidaritet-pa-svenska-ser-annorlunda-ut/