Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-02-20 11:37:49 följande:

Herrgud, jag trodde rysskräcken var historia, men fan vad jag hade fel.., men det är klart, vill vi verkligen få problem med ryssen så är ett samgående med NATO en perfekt lösning, då behöver vi verkligen behöva börja oro oss på riktigt, för då har vi direkt pekat ut ryssen som vår fiende.
    Å inte bara det, vi får på köpet alla USA:s fiender att vända sig även emot oss..

Ryssland är inte nöjd med någon annan militär samverkan än med Ryssland.
  • Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-02-21 12:07:03 följande:
    Å varför sker det som sker i Ukraina m.fl länder idag.., saker som var helt väntade av alla, men som sällan eller aldrig ges den rätta bakrunden i Sverige, men som ofta nämns utomlands i media, ta reda på det, så ser du att ryssen inte utgör nåt större hot mot Sverige., ett långt mindre hot än vad SD å nationalismen utgör i Sverige.

Men det här är en debatt jag inte vill ta, den blir för politiserad å inte faktabaserad, därför kommer jag inte att svara dig eller andra i den här frågan.
    Det är väl rätt uppenbart...det som är ryskt ska förbli ryskt och gärna får även delar av gamla Sovjetunionen bli ryskt.
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2015-02-21 13:51:13 följande:
    Jag ser det för övrigt som en del av vårt ansvar att de baltiska staterna även i fortsättningen kan leva som fria demokratier - utan rysk trupp på sin mark.

Därav att vi kraftigt behöver höja vår förmåga att hålla ryssen borta eftersom åtminstone Gotland kommer att vara en central del av striderna om Baltikum.
    Ja, det har vi faktiskt i avtal.
  • Tom Araya

Ryssarna ligger inte på latsidan...

Telia utsatt för ny överbelastningsattack

www.aftonbladet.se/nyheter/article20008585.ab

Ryska underrättelsetjänsten vill automatisera sin online-propaganda

cornucopia.cornubot.se/2012/08/ryska-underrattelsetjansten-vill.html

Gästinlägg: Modern IT-inom psyops

wisemanswisdoms.blogspot.se/2014/03/gastinlagg-modern-it-inom-psyops.html

Övning ingår i ryskt mönster
    www.sydsvenskan.se/sverige/ovning-ingar-i-ryskt-monster/

FOI: Räkna med fler kränkningar i framtiden
    www.svt.se/nyheter/foi-rakna-med-fler-krankningar-i-framtiden

Ökat ryskt spionage i Sverige
    www.dn.se/nyheter/sverige/okat-ryskt-spionage-i-sverige/

• Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2015-02-25 07:36:34 följande:

Orsaken till att Ryssland överfallit och ockuperat delar av Ukraina är alltså inte till ringa del att de vill ta kontroll över gas- och oljeledningar genom Ukraina:
    http://www.expressen.se/nyheter/uppgift-rysslands-hemliga-ukraina-plan/

.
    Behöver jag påminna om att Ryssland just har byggt en gasledning genom svenskt vatten, just utanför Gotland?

Redan när den byggdes varnade säkerhetsanalytiker för att gasledningen skulle kunna fungera som ursäkt för Ryssland att skicka militär till svenskt territorium. Helt analogt med det vi idag ser i Ukraina.

.
    Då har vi alltså TVÅ rimliga skäl till varför Ryssland skulle vilja anfalla Sverige och bägge involverar (minst) Gotland:

- Ockupera Gotland för att "säkra" sin gasledning.

- Ockupera (minst) Gotland för att säkra "ryggen" på ett kommande anfall på de baltiska staterna.

Javisst och för säkerhets skull byggdes även Slite hamn om för ryska pengar, att kunna ta emot större tonnage fartyg. De har därmed förbererett sin egen landstigning på ön.
  • Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-03-01 12:41:48 följande:
    Trams.., du vet lika bra som jag, att om NATO (USA) pekar med sina vapen under näsan på ryssarna, så kommer svaret alltid att bli nåt liknande som Krim å Ukraina, precis som vi i Väst skulle tvingas agera, om ryssarna gör det samma mot oss, å med all säkerhet med USA som de som vapenskrammlar mest å högljutt.

Vad Putin sägar, är effektiv propagande för det egna folket, å där har han verkligen lyckats bra, tyvärr så verkar många även gått på USA:s/NATO:s propaganda, utan ha förstått att det enbart är ett politiskt spel från maktgalna politiker, med oss gräsrötter som lurade förlorare, i vanlig ordning.
    Vilket vapenskrammel från USA är det du hävdar orsakat konflikten i Ukraina?
    Vad orsakade krigen i Tjetjenien och Gerorgien?
  • Tom Araya
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-01 19:37:42 följande:

Jag håller med ölburk 2,

Det är en väldigt speciell inställning Sverige har. I andra länder kan man ha en diskussion, men inte här. Då är man putinist. Allt Ryssland gör och säger är dåligt. Alla som är emot Ryssland är per definition bra.... Korkat. Bara för att Ryssland gör fel så gör inte NATO rätt.

Det är naivt att tro att informationen från Kiev/USA/västmedia är sanningen.

Varför tror svenskar att krig i Irak, Afghansistan, Libyen är "fina" krig av "fina" anledningar? Det är verkligen propaganda. Allt handlar om makt och pengar. Ryssarna har liksom inte monopol på det.

Vad är det du vill säga? Huruvida USA/NATO är bra eller dåligt, om deras militära ageranden kan försvaras eller ej har inte ett skit med hur vi ska se på Ryssland och deras ageranden, så lägg ner den diskussionen!
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!