Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!
Synen på Svensk försvar- och säkerhetspolitik är inte smickrandenavyskipper.blogspot.se/2015/02/synen-pa-svensk-forsvar-och.html
Herrgud, jag trodde rysskräcken var historia, men fan vad jag hade fel.., men det är klart, vill vi verkligen få problem med ryssen så är ett samgående med NATO en perfekt lösning, då behöver vi verkligen behöva börja oro oss på riktigt, för då har vi direkt pekat ut ryssen som vår fiende.
Å inte bara det, vi får på köpet alla USA:s fiender att vända sig även emot oss..
Ryssarna ligger inte på latsidan...
Orsaken till att Ryssland överfallit och ockuperat delar av Ukraina är alltså inte till ringa del att de vill ta kontroll över gas- och oljeledningar genom Ukraina:
http://www.expressen.se/nyheter/uppgift-rysslands-hemliga-ukraina-plan/
.
Behöver jag påminna om att Ryssland just har byggt en gasledning genom svenskt vatten, just utanför Gotland?
Redan när den byggdes varnade säkerhetsanalytiker för att gasledningen skulle kunna fungera som ursäkt för Ryssland att skicka militär till svenskt territorium. Helt analogt med det vi idag ser i Ukraina.
.
Då har vi alltså TVÅ rimliga skäl till varför Ryssland skulle vilja anfalla Sverige och bägge involverar (minst) Gotland:
- Ockupera Gotland för att "säkra" sin gasledning.
- Ockupera (minst) Gotland för att säkra "ryggen" på ett kommande anfall på de baltiska staterna.
Jag håller med ölburk 2,
Det är en väldigt speciell inställning Sverige har. I andra länder kan man ha en diskussion, men inte här. Då är man putinist. Allt Ryssland gör och säger är dåligt. Alla som är emot Ryssland är per definition bra.... Korkat. Bara för att Ryssland gör fel så gör inte NATO rätt.
Det är naivt att tro att informationen från Kiev/USA/västmedia är sanningen.
Varför tror svenskar att krig i Irak, Afghansistan, Libyen är "fina" krig av "fina" anledningar? Det är verkligen propaganda. Allt handlar om makt och pengar. Ryssarna har liksom inte monopol på det.