Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Ewert Ljusberg skrev 2014-12-12 02:53:14 följande:

Det faktum att fler och fler av Rysslands grannländer ansluter sig till Nato borde tas i åtanke när man pratar om sånt här. Självklart rustar Ryssland upp, de känner sig hotade för att deras ärkefiende har en försvarsallians där Rysslands grannar går med. Hade Ryssland skapar en allians med Polen, Finland och Norge hade vi klart rustat upp utan tvekan... Ni måste ju kolla från fler perspektiv än från USA/västvärldens perspektiv.. Missförstå mig inte, jag är helt klart för en upprustning då Försvarsmakten idag producerar många duktiga soldater men i alldeles för liten skala. Men jag vill att ni kollar på detta från Rysslands sida med.

En onödigt paranoid inställning från ryskt håll, om det stämmer.

Jag tvekar till om de verkligen tycker så, eller om de bara använder detta som ursäkt gentemot omvärlden.

Förövrigt finns idag inte många försvarsallianser att välja på...
  • Tom Araya
    Ewert Ljusberg skrev 2014-12-12 12:11:44 följande:
    Onödig? USA har visat en aggressivare utrikespolitik än Ryssland de senaste 40 åren, hade jag varit ryss hade jag också blivit stressad.

Nej och det borde inte finnas någon heller för att inge borde anfalla någon. Sen vet ju alla hur det gick när det paktades och skapades allianser under första världskriget.
    Det beror på vad man anser som aggressiv. Jag ser en väsentlig skillnad i att slå talibaner i Afghanistan jämfört med skälen att gå in i Tjetjenien, Georgien eller Ukraina. Det senare är också lättare att överföra till andra europeiska länder och därmed se som ett hot än grunden till Afghanistankampanjen.

Kom istället med något konkret i sammanhanget, som går att se som aggressivt just mot Ryssland.
  • Tom Araya
    Ewert Ljusberg skrev 2014-12-12 21:55:41 följande:
    Ja ursäkta, Ryssland är helvetet och Putin är Djävulen. Vi borde lägga ner 70% av vår BNP på försvaret nu när Ryssland skickar krigsskepp i östersjön. Återinför värnplikten för både mån och kvinnor och tvinga alla på alla som muckar ett tre-årigt kontrakt. Vi borde provocera Ryssland till att anfalla så Gud (Barack Obama) kommer och förgör Ryssland så vi slipper Ryssen i framtiden. Låter det bättre?
    Med din retorik kring Ryssland och hur de skulle känna sig hotade så skulle resterande Europa varit nära att jämna Moskva med marken vid detta lag.

Du vekar ha en agenda med dina vinklingar...
  • Tom Araya

annika nordgren christensen
    En blogg om försvars- och säkerhetspolitik. För det mesta.

Julklapp blev julsmäll

Idag är det julafton för rikets försvarsintresserade, men det är bistra klappar ÖB delar ut i det öppna underlag (huvuddokument samt bilaga) Försvarsmakten lämnar till försvarsministern ? som naturligtvis medels spaning hade en aning om vad som väntade. I sak och huvudbudskap är inget nytt, bara värre: Klyftan mellan politisk beställning och tilldelade resurser ökar ytterligare.

annikanc.com/2014/12/16/julsmall/

• Tom Araya
    Expert: ?Det behövs fler fartyg ? inte färre?
    Flera av flottans fartyg måste renoveras eller skrotas, enligt uppgifter till SVT. Det kommer att leda till minskad förmåga att söka efter ubåtar. Men enligt SvD:s försvarskolumnist Niklas Wiklund är fartygen i gott skick och skulle kunna användas i många år till.
    - En orsak till att de tas ur bruk är att det inte finns tillräckligt med personal.

www.svd.se/nyheter/inrikes/expert-det-behovs-fler-fartyg-inte-farre_4208719.svd
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!