• Tom Araya

Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!

Jag är så jäkla less på alliansens försvarspolitik.

Nu har Sven Tolgfors ersatts med fd kustartilleriofficern Karin Enström på posten som försvarsminister.
    Frågan är om det spelar någon roll, kommer hon inte bara driva M's försvarspolitik vidare?

Tyvärr verkar det inte bättre hos de andra partierna heller. S, C och KD verkar inte vilja satsa mer. MP och V vill skära ner ännu mer. Endast FP och SD verkar vilja ha en försvarsmakt värd namnet.
    SD får inte min röst på enbart denna fråga. FP har en del annat jag kan stödja men frågan är om de får så många röster att de kan påverka i just frågan om Sveriges försvarspolitik?

M verkar bara vilja spara på allt, för att kunna sänka skatterna.
    S verkar vilja använda pengarna till annat (ta på sig "Slösa"-rollen igen!?).

Jag vill inte ekonomiskt ställa ett militärt försvar mot skola, barnomsorg, vård av sjuka och gamla mm, jag är beredd att betala de extra kronorna det kostar.

Ett vanligt argument mot en militär försvarsmakt är att det är slöseri med pengar när inget klart hot finns.
    Ja, en försäkring brukar vara slöseri med pengar om inget händer, ändå anser vi i de flesta andra fall att försäkringar är väl investerade pengar, eftersom vi inte kan förutsäga framtiden.
    Av någon anledning anser regeringen att de kan förutsäga framtiden vad det gäller just behov av en försvarsmakt. Det stämmer naturligtvis inte utan är barra ett sätt att få folkets godkännande (nåja, de har väl inte direkt blivit tillfrågade men vilda protester har i alla fall undvikits) att lyfta pengarna till annat håll.

-Sveriges bäst skyddade och mest strategiskt belägna marinbas (Muskö/Berga) lades ner för att man bestämde sig för att ha bara en marinbas (av ekonomiska skäl) och hade redan sålt sin möjlighet att välja mellan Karskrona och Muskö/Berga genom affärsuppgörelser med den civila varvsindustrin.

-Flygvapnets Gripen-plan och flottans nya korvetter saknar mycket av den utrustning och beväpning de är projekterade för...av besparingsskäl.

-Förr fanns skyddsrum, anläggningar insprängda i berg för sjukvård, förråd, militär ledning, ledning av civila myndigheter och funktioner, skydd för civila mm. Mycket av detta är avvecklat och det finns inte på världskartan att få fram pengar och resurser till att åter ta dessa i bruk.

-Försvarsmakten har blivit starkt centraliserat och därmed sårbart.

-Luftvärn var förr till för att skydda stora städer, viktiga civila och militära anläggningar. Dessa resurser finns inte idag. Försvaret har knappt resurser för att försvara sig själva, trots det lilla mantalet idag.

-Vi har gått ifrån värnpliktsförsvar till ett yrkesförsvar, av ekonomiska skäl. Vi får då ca 10 000 (idag ca 7000) soldater, visserligen väldigt duktiga sådana men lyckas bara spara 10% av tidigare budget.
    Är det en bra och effektiv försvarspolitik?

-Är svenska folket och svenska politiker medvetna om hur det ser ut i Ryssland och ett flertal andra OSS-länder med politiken, samhället, militärt försvar mm?
    Jag säger inte att Ryssland är en fiende som kommer att anfalla oss imorgon men utvecklingen pekar i alla fall inte på en ökad stabilitet och trygghet.

mikaeloscarsson.blogspot.se/2011/01/den-ryska-upprustningen-och-den.html

swedish.ruvr.ru/2012/01/26/64646639.html

www.svd.se/nyheter/utrikes/ryssland-upprustar_199075.svd

www.newzglobe.com/sv/artikel/20110224/rysk-militar-upprustar-650-miljarder-dollar

hokmark.eu/den-ryska-militara-uppbyggnaden/

www.foi.se/FOI/templates/Page____1039.aspx

www.expressen.se/nyheter/experten-om-ryska-demokratin-en-tragisk-komedi/

frost.bloggo.nu/Ryssland-demokrati-eller-diktatur-/

www.svd.se/nyheter/utrikes/stor-rysk-landstigning-vid-ostersjon_3578733.svd

www.skanskan.se/article/20111226/OPINION/712269995/-/ryssland-i-gungning

Man kanske skulle starta ett nytt parti....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-03 12:24
    Läs även
    hbl.fi/i-dag/2012-07-15/tala-om-forsvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-05 22:11
    wisemanswisdoms.blogspot.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-05 07:10
    Artiklar i SvD

27/8-2012:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/beskrivning-av-jas-kop-gransar-till-ren-logn_7453220.svd

1/9-2012:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/hur-ska-det-svenska-forsvaret-se-ut_7463370.svd

30/12-2012
    www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvar-med-tidsgrans_7789308.svd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-05 08:17
    Aftonbladet
    3/1-2013:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article16013259.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-13 21:40
    SvD om försvarsministerns modifiering av "sanningen" kring andra länders förändringar i försvarsbudget:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvarsministern-landerna-runt-sverige-rustar-ner_7206312.svd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-14 01:20
    Fler artiklar som beskriver bristerna i försvaret och svensk försvarspolitik:

www.newsmill.se/artikel/2012/12/11/f-rsvarsministern-f-rtiger-bristerna-i-f-rsvaret

www.newsmill.se/artikel/2012/11/05/h-g-tid-f-r-ett-trov-rdigt-f-rsvar-av-gotland

www.newsmill.se/artikel/2012/09/22/ven-personalf-rs-rjning-kr-ver-resurser

www.newsmill.se/artikel/2012/09/18/f-rsvarsbeslutet-m-ste-ka-v-r-kapacitet-till-milit-ra-insatser

www.newsmill.se/artikel/2012/09/19/ministern-m-ste-ta-tag-i-f-rsvarets-personalproblem

www.newsmill.se/artikel/2012/08/29/d-rf-r-sjunker-alliansens-trov-rdighet-i-f-rsvarspolitiken

www.newsmill.se/artikel/2012/08/09/statsministern-ta-ansvar-f-r-gotlands-f-rsvar-nu

www.newsmill.se/artikel/2012/08/08/m-rkliga-turer-kring-luftf-rsvarsutredningen

www.newsmill.se/artikel/2012/07/19/vi-m-ste-debattera-om-sverige-klarar-ett-v-pnat-angrepp

www.newsmill.se/artikel/2012/07/11/sverige-f-rblir-f-rsvarsl-st-minst-tio-r-fram-t-i-tiden

www.newsmill.se/artikel/2012/07/18/kadett-f-rsvaret-r-p-v-g-mot-systemkollaps

www.newsmill.se/artikel/2012/06/27/tisdag-eller-onsdag-utan-bost-der-inga-soldater

www.newsmill.se/artikel/2012/06/15/l-r-sveriges-oberoende-hotas-av-moderaternas-kortsiktighet

www.newsmill.se/artikel/2012/06/06/varf-r-v-gar-inte-b-s-ga-nej

www.newsmill.se/artikel/2012/04/18/inga-nya-f-rsvarspengar-med-enstr-m-som-minister

www.newsmill.se/artikel/2012/02/23/f-rsvarets-behov-ska-styra-vilken-materiel-som-anskaffas

www.newsmill.se/artikel/2011/11/30/kortsiktigheten-i-luftf-rsvarspolitiken-har-varit-mycket-kostsam

www.newsmill.se/artikel/2011/11/16/vi-kan-inte-bortse-fr-n-rysslands-v-xande-milit-ra-styrka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-20 01:00
    En tråd där du kan skriva huruvida du tycker ska ha ett militärt försvar eller ej:
    www.familjeliv.se/Forum-26-65/m58985682.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-16 18:51
    ryssbloggen.net/2013/03/01/rysk-satir-om-obs-uttalande-om-svensk-forsvarsformaga/

nyheter24.se/blogg/6mannen/2013/01/13/en-sjuk-ob-och-en-sjuk-forsvarsmakt/

www.dn.se/nyheter/sverige/ob-har-blivit-sjukskriven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-29 22:40

kkrva.se/ett-forsvar-inriktat-mot-ar-2020/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-30 23:14

Jag får nog ändra rubriken till
    "Nya" Moderaternas försvarspolitik

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-05 21:39
    Några länkar till intressanta grupper på Facebook:

www.facebook.com/forsvar.sakerhet

www.facebook.com/groups/337574542997079/

www.facebook.com/groups/493861750631335/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-03 01:51
    kontur.nu/reflektion/forsvarspolitiken-ar-rysk-roulette-med-sveriges-frihet/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-17 14:42
    "Gud och soldaten hedrar vi, när ofreden råder och de står oss bi.

Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi Gud och föraktar soldaten."

• Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!
  • Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-04-18 14:57:07 följande:
    Vad finns att säga om ryssarna eg, dom gör precis som förväntat, å jag har skrivit att jag mycket väl kan se mig en utveckling liknande den i Ukraina i Baltländerna.
    ....och det är precis det du kritiserar USA för...
    Rätt hade varit att fortsätta att hjälpa baltländerna att skapa sig sina egna ekonomier med EU:s hjälp, å undvikit att dra in NATO i det.
    Är NATO ett hinder för det arbetet?
    Ser du enbart till vad ryssarna vill, så kan det sammanfattas i att slippa ha NATO flåsande i nacken.
    Så NATO ska hålla sig borta från länder som ryssarna ser som sina grannar å även ibland som länder som tillhör dom.
    Ska jag tolka dig som att du anser det behövs neutrala länder mellan NATO och Ryssland?

Så NATO ska hålla sig borta från länder som ryssarna ser som sina grannar å även ibland som länder som tillhör dom.

Det kan tyckas fel, sett från vårt håll, med vårt sätt att se på demokrati å hur vi vill att länder ska skötas.
    Men det är just där svaret finns, att ryssar inte tänker som vi i Väst, så vi kan inte pracka på dom eller deras grannar vår idelogi.
    Men det är okej enligt dig att Ryssland gör precis tvärt om?

Dom måste lösa sina problem på egen hand, annars så slutar det med att ryssarna tar över, eller att det blir en regim som är västvänlig, men som inte har tillräckligt med stöd av folket för att kunna överleva för att ena landet, ungefär som i Ukraina.
    Vi är redan i det läget att ryssarna vill ta över och är beredda att ta till våld för det.
    Du vet att det där med utbildning av Ukrainsk militär bara är trams, dom är där för att bedriva informationsinhämtning å strategisk planering tillsammans med Ukrainas regering å militär., lite utbildning för sakens skull lär förstås åxå bedrivas.
    Men att det kallas utbildning är ungefär lika trovärdigt som ambassadpersonals div påhittade befattningar, det går ju inte att kalla dom för spioner, trots att det är vad alla vet att dom eg är.
    Skitsamma, de är inte där för att strida mot Ryssland i alla fall, det är de alldeles för få för.
    Underrättelseinhämtning pågår hela tiden och något som även ryssarna sysslar med, så what's the deal?

• ölburk2

Jo jag glömde ju Kuba.., det är ju inte så att USA plötsligt blivit kummunistkramare, utan även där så ser vi hur USA:s rysskräck gör sig påmint.
    Å rädslan för att ryssarna än en gång ska få inflytande över eller i Kuba har fått USA att skyndsamt agera.
    Dom reagerar alltså på Putins agerande som i sin tur beror på USA:s agerande.., å vi i Europa fogar oss.

Men att USA närmar sig Kuba ,det har jag absolut inget emot, grannar ska hjälpa varandra, inte göda fienden.

Tänk om vi istället skulle göra precis så, å hålla USA borta från länder i vår närhet, precis som USA vill hålla ryssarna bort från sina grannländer.
    Jag är helt säker på att det skulle underlätta mycket, men tyvärr så lyder vi alltid USA å får betala dyrt för det på flera olika områden.., i värsta fall kan det komma att kosta oss ett Europa i ruiner igen.., men om det blir en nästa gång, då tror jag inte USA slipper undan kriget på sin egen mark, å det är det nog bara dom själva som tror..

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Tom Araya skrev 2015-04-18 15:22:13 följande:
    ....och det är precis det du kritiserar USA för...
    Rätt hade varit att fortsätta att hjälpa baltländerna att skapa sig sina egna ekonomier med EU:s hjälp, å undvikit att dra in NATO i det.
    Är NATO ett hinder för det arbetet?Ska jag tolka dig som att du anser det behövs neutrala länder mellan NATO och Ryssland?

Det kan tyckas fel, sett från vårt håll, med vårt sätt att se på demokrati å hur vi vill att länder ska skötas.
    Men det är just där svaret finns, att ryssar inte tänker som vi i Väst, så vi kan inte pracka på dom eller deras grannar vår idelogi.
    Men det är okej enligt dig att Ryssland gör precis tvärt om?

Vi är redan i det läget att ryssarna vill ta över och är beredda att ta till våld för det.
    Du vet att det där med utbildning av Ukrainsk militär bara är trams, dom är där för att bedriva informationsinhämtning å strategisk planering tillsammans med Ukrainas regering å militär., lite utbildning för sakens skull lär förstås åxå bedrivas.
    Men att det kallas utbildning är ungefär lika trovärdigt som ambassadpersonals div påhittade befattningar, det går ju inte att kalla dom för spioner, trots att det är vad alla vet att dom eg är.
    Skitsamma, de är inte där för att strida mot Ryssland i alla fall, det är de alldeles för få för.
    Underrättelseinhämtning pågår hela tiden och något som även ryssarna sysslar med, så what's the deal?

Ja NATO är ett hinder, ett stort sådant då det är USA som sätter agendan.., jag förstår inte att du sväljer NATO:s/USA:s propaganda så lätt.
    Jag tycker du borde kunna föreställe dig ett omvänt scenario, det att om Kanada å Mexico plöstligt skulle få för sig att ställa sig på ryssarnas sida, inte fan skulle USA tiga still då.
    Eller Kuba, som jag glömde att nämna.

Ja det behövs en buffertzon mellan ryssarna å USA, en form av demilitariseradzon, så dom kan käfta utan risk för krig, åtminstone behövs det för Europas säkerhet.

Det är aldrig okej att pracka på nån sin idelogi, det går förr eller senare åt helvete då.
    Så visst ska vi främja en utveckling som länderna själv vill ha, å det går inte när USA får inflytande över utvecklingen i länder som gränsar till Ryssland.., lika lite som det skulle fungera om ryssarna fick inflytande i länder, som gränsar mot USA.
    Så när det gäller dessa i vår å ryssarnas närhet måste vi Europeer sköta det själva, då kan vi få ryssen att slapna av när hotet från USA inte längre finns. 

Nä ryssarna är inte där för att ta över Ukraina med våld.
    Det är de ryssar som finns i Ukraina sen länge, som heller vill se ett Ukraina med Rysland som främsta bundsföervant, vilket är nåt helt annat.
    Å som jag skrivt, samma utveckling kan komma i baltländerna, å det kan inget NATO förhindra, men vi/Europa kan komma i kläm, om NATO väljer att agera med vapen., nåt jag är säker på att ingen ledare i Europa vill, men vi kan tvingas följa USA.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Tom Araya
    ölburk2 skrev 2015-04-18 15:40:00 följande:

Jo jag glömde ju Kuba.., det är ju inte så att USA plötsligt blivit kummunistkramare, utan även där så ser vi hur USA:s rysskräck gör sig påmint.
    Å rädslan för att ryssarna än en gång ska få inflytande över eller i Kuba har fått USA att skyndsamt agera.

Hur USA än gör så kan de inte göra rätt i dina ögon, det står rätt klart nu.

Dom reagerar alltså på Putins agerande som i sin tur beror på USA:s agerande.., å vi i Europa fogar oss.

Bara USA's fel alltid, aldrig Rysslands fel alltså? Då vet jag var du står.

Tänk om vi istället skulle göra precis så, å hålla USA borta från länder i vår närhet, precis som USA vill hålla ryssarna bort från sina grannländer.
    Jag är helt säker på att det skulle underlätta mycket, men tyvärr så lyder vi alltid USA å får betala dyrt för det på flera olika områden.., i värsta fall kan det komma att kosta oss ett Europa i ruiner igen.., men om det blir en nästa gång, då tror jag inte USA slipper undan kriget på sin egen mark, å det är det nog bara dom själva som tror..

...eller så låter man varje land välja själv, istället för att USA eller Ryssland dikterar villkoren.
    ölburk2 skrev 2015-04-18 16:02:44 följande:
    Ja NATO är ett hinder, ett stort sådant då det är USA som sätter agendan..
    Du får närmare förklara hur en militär allians påverkar ett medlemslands ekonomiska utveckling.

Ja det behövs en buffertzon mellan ryssarna å USA, en form av demilitariseradzon, så dom kan käfta utan risk för krig, åtminstone behövs det för Europas säkerhet.
    Men din agenda som går ut på att bara NATO ska backa för att skapa denna buffertzon kan inte leda någon vart. Ryssarna måste göra lika och det visar de att de inte vill.

Det är aldrig okej att pracka på nån sin idelogi, det går förr eller senare åt helvete då.
    Fast du vänder dig ensidigt mot USA's agerande i det, inte mot någon annan.
    Så visst ska vi främja en utveckling som länderna själv vill ha, å det går inte när USA får inflytande över utvecklingen i länder som gränsar till Ryssland.., lika lite som det skulle fungera om ryssarna fick inflytande i länder, som gränsar mot USA.
    Så när det gäller dessa i vår å ryssarnas närhet måste vi Europeer sköta det själva, då kan vi få ryssen att slapna av när hotet från USA inte längre finns. 
    På vilket sätt har USA utgjort ett hot mot Ryssland i de tre krig Ryssland utkämpat i Europa under 2000-talet?

Ett Europa där Ryssland står ensam med sin styrka törs jag inte tänka på hur det skulle påverkas.
    Nä ryssarna är inte där för att ta över Ukraina med våld.
    Det är de ryssar som finns i Ukraina sen länge, som heller vill se ett Ukraina med Rysland som främsta bundsföervant, vilket är nåt helt annat.
    Å som jag skrivt, samma utveckling kan komma i baltländerna, å det kan inget NATO förhindra, men vi/Europa kan komma i kläm, om NATO väljer att agera med vapen., nåt jag är säker på att ingen ledare i Europa vill, men vi kan tvingas följa USA.
    Här har vi någon som gått på Rysslands propaganda....

Varför ska ryssar bestämma vilken politisk riktning Georgien, Ukraina, Estland, Lettland eller Litauen ska gå? Det finns redan ett Ryssland för dem att bo i om de vill.

Slutligen, ska du fortsätta skriva i den här tråden så får du börja svara på de frågor du får.

• Flash Gordon

Dom måste lösa sina problem på egen hand, annars så slutar det med att ryssarna tar över, eller att det blir en regim som är västvänlig, men som inte har tillräckligt med stöd av folket för att kunna överleva för att ena landet, ungefär som i Ukraina.

Dina åsikter är fruktansvärt obehagliga. Vidriga bortom ord.

I dina ögon har Estland och esterna ingen som helst rätt att själv bestämma huruvida de vill vara en del av EU och Nato, eller inte.

Den rätten ger du istället till Ryssland.

Äckligt!

• Tom Araya

Försvarsbloggaren Skipper om överenskommelsen för försvaret 18/4:

Så kom då beskedet till slut...
    I går kom beskedet. Det blev inga 18 miljarder i anslagsökning under den kommande femårsperioden 2016-2020 som Försvarsmakten hade angett som en absolut miniminivå. Istället blev det 10,2 miljarder där 1,7 skall dras bort pga ökade kostnader. Kvar i friska pengar blir således 8,5 miljarder. Anslagsökningen blir alltså mindre än hälften av det som krävs för att täcka de mest kritiska behoven efter det underfinansierade beslutet från 2009.
    .............

navyskipper.blogspot.se/2015/04/sa-kom-da-beskedet-till-slut.html
  • Tom Araya

Expressen idag:

Det saknas logik i försvarspolitiken

Med Georgienkriget i färskt minne var det helt logiskt att försvarsbeslutet 2009 gav Försvarsmakten uppgiften att åter planera för ett nationellt försvar. Att i samma stund som man säger att omvärldsutvecklingen kräver ett nationellt försvar, också säga att det endast kan ske i samma takt som ekonomin medger, rymmer dock föga logik.

www.expressen.se/kronikorer/carl-bergqvist/det-saknas-logik-i-forsvarspolitiken/
Svar på tråden Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!