• Fink

Nån annan m foglossning efter graviditet?

Min son är snart 2 månader och jag har fortfarande sjukt ont av foglossning :( Har jag gått en halvtimme en dag så kan jag knappt röra mig dagen efter för att det gör så ont. Är det någon annan som varit med om liknande? Vad kan man göra för att bli av med detta? Hur lång tid tog det innan det försvann? Söker på nätet men det står mest om foglossning under graviditeten, inte efter! Det är ju lättare att ligga å vila när man är gravid tillskillnad mot när man har en liten bebis som ska ammas och vaggas etc. Sjukt trist att bara sitta hemma å inte få röra på sig alls! Jag blir deppig av bara tanken!

• Svar på tråden Nån annan m foglossning efter graviditet?
  • Fink

Har faktiskt tyckt att jag blivit lite bättre när jag har gjort stretchövningar för ryggen även om det gör ont just då. Står i kö hos sjukgymnast som specialicerat sig på foglossning, så vi får se hur det går....

• goabarn77

Jag blev bra när jag i desperation (dottern var 1,5) åt makens antiinflammatoriska tabletter.

• Leni82

Hur går det för er? Mitt blir bara värre då det blivit mkt promenader det senaste. Stretchar mkt och gör stabilitetsövningar. Har en gördel som jag spänner hårt om höfterna när jag går. Stabiliserar en del

• Fink

Funderar på att ha bälte på mig så jag håller ihop lite när jag går så kanske det blir bättre? Annars är det samma gamla smärtor tyvärr...

• Leni82

Ja, skaffa en bred gördel som du kan dra åt ordentligt. Min är ngn slags ryggskena som jag har köpt hos naprapat.

Förutom bäckensmärtorna har jag också ont i fötterna.

Har du varit hos läkare för dina besvär. Jag var det efter första barnet, men funderar på det igen

• Litet My

Har fortfarande foglossning efter 8,5 månad, speciellt runt mens.

Fick ingen foglossning efter första barnet, dock med andra. Vet inte om det beror på att jag tvingades göra många tunga lyft på jobbet under graviditeten. (eftersom min chef tyckte det onödigt att avlasta under graviditeten och satte mig på att lyfta tungt EXTRA mycket istället)  

• Dr Mupp

Sonen är 2,5 år. Jag har fortfarande så stora problem att jag tidvis använder kryckor.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • K L A R A

Jag brukar använda mitt bälte när jag ska gå ut och gå, städa eller när jag vet att jag ska stå i köket länge. Lindrar en hel del, men trist att behöva göra. Hur har ni det när ni ska sitta ner långa stunder, tex åka bil? Jag får så ont på kvällen sen när jag suttit mycket, är alldeles öm på svanskotan.

• Fink

Det knasiga är att jag får ont av att sitta för mycket men ont även om jag går å står för mkt! Vad faan ska man göra då liksom? Ligga ner? Så jäkla irriterande. Har inte varit hos läkare men funderar på det. Slipper dock kryckor iaf....

• Machapuchare
    Fink skrev 2012-05-14 10:12:38 följande:
    Det knasiga är att jag får ont av att sitta för mycket men ont även om jag går å står för mkt! Vad faan ska man göra då liksom? Ligga ner? Så jäkla irriterande. Har inte varit hos läkare men funderar på det. Slipper dock kryckor iaf....
    Ta kontakt med MVC, de kan rekommendera dig en sjukgymnast att gå till. Starka muskler i nedre delen av buken ger stöd åt ostabila fogar! En övning som kan hjälpa är plankan.
Svar på tråden Nån annan m foglossning efter graviditet?