• Fink

Nån annan m foglossning efter graviditet?

Min son är snart 2 månader och jag har fortfarande sjukt ont av foglossning :( Har jag gått en halvtimme en dag så kan jag knappt röra mig dagen efter för att det gör så ont. Är det någon annan som varit med om liknande? Vad kan man göra för att bli av med detta? Hur lång tid tog det innan det försvann? Söker på nätet men det står mest om foglossning under graviditeten, inte efter! Det är ju lättare att ligga å vila när man är gravid tillskillnad mot när man har en liten bebis som ska ammas och vaggas etc. Sjukt trist att bara sitta hemma å inte få röra på sig alls! Jag blir deppig av bara tanken!

• Svar på tråden Nån annan m foglossning efter graviditet?
  • CeeJay

Tyvärr försvinner det inte alls för alla, mina barn är 8 resp 6,5 år och jag har fortfarande problem som kan liknas vid foglossning

Det du kan göra är samma saker som under graviditeten - få hjälp hos kiropraktor och/eller sjukgymnast. Lyssna på kroppen och överansträng dig inte. Gör knipövningar och börja träna när kroppen känns ok och sluta när det gör för ont.

Du kan lägga en kudde mellan knäna när du sover för att höfterna ska hamna i "rät linje". Stå inte och "väg" på en höft utan stå med båda fötterna i marken och stadigt.   

• blomman1990

jag har foglossning och haft den under hela graviditeten .. V.35 idag .
    även jobbigt med tidiga sammandragningar med värk som påverkat livmodertappen :/ Här får man leva näst intill sängliggandes .. :( men men inte länge kvar nu för mej :) 

• blomman1990

läste fel . läste mer foglossning under graviditeten haha oj :/

• K L A R A

Jag hade också stora problem med foglossning under graviditeten, sen försvann det nästan helt under amningstiden men kom sedan tillbaka. Dottern har nu fyllt två och jag har fortfarande ont, fast inte lika mkt som under graviditeten. Är nog bara att gilla läget tyvär.

• katrine83

Jag har också foglossning / bäckenbesvär fast min son är snart 3 månader. Går till sjukgymnast och gör övningar sen snart två veckor och tror det blivit liiiite bättre.
    Om man bara gör allt i sin väg för att det skall gå bättre (knipa, undvika promenader, lyft, trappor mm) så hoppas jag och tror att det kan gå över för alltid. För de flesta som har detta undeer graviditeten brukar det ju gå över eller hur? Så varför skulle det inte gå över för oss som har ont efter? JAg blir sjukt deppig om det inte går över snart. 

Tar tacksamt emot tips vad man kan göra, ifall någon har nån mirakelkur vi inte tagit upp här ;) 

• Loreena

Efter 11 månader så var min foglossning i stort sett borta, men jag kunde fortfarande känna av den om jag tex puttade upp en dörr med foten eller dyl.
    Jag tror på att vara väldigt försiktig med att bära och lyfta i början efter förlossningen, att inte träna för hårt eller som jag gjorde skubba runt med vagnen i skogen i över en timme varje dag.

Min foglossning försvann i sommarvärmen 11 månader efter förlossningen- om det berodde på värmen eller på att jag började äta LCHF vet jag inte. Men många med ledvärk blir ju hjälpta av LCHF eftersom att man tar bort livsmedel som orsakar inflammationer i kroppen (socker, mjöl och för mycket Omega6 i förhållande till Omega3)

Nu väntar jag andra barnet och jag har foglossning igen så jag försöker ta det lugnt. Bältet hjälper lite och om jag dessutom håller mig ifrån mjöl och socker så upplever jag en klar förbättring, även om jag fortfarande märker av foglossningen. Bäckenet är ju fortfarande rörligt, men utan att vara smärtsamt inflammerat.

• katrine83

Skönt att höra att ni blivit bättre! Inger ju lite hopp!

• Fink

Men ett år är ju så långt!! Vet inte hur jag ska stå ut, har ju svårt att sitta still redan innan, vart finns alla botemedel när man behöver dom?

• Leni82

Efter mitt första barn hade jan ont över ett år efter. Gick hos sjukgymnast och naprapat. Promenerade mycket, vilket gjorde det värre.

Nu har jag fått mitt andra barn som är nio veckor gammal och foglossningen finns kvar och blir värre av promenader. Bor på en ort där man kan gå till allt o med vårväder och två barn är det svårt att avstå, men är så trött på att ha ont

Svar på tråden Nån annan m foglossning efter graviditet?