• Lady32

Hjälp, är desperat! Känner du igen detta eksem (bilder)?? Min dotter lider!

Hej, jag är mamma till en 4 årig flicka, som de senaste ca 2 åren fått täta "eksemanfall" på olika delar av kroppen. Det handlar om små, röda, kliande prickar, något upphöjda från huden, och de förekommer oftast på magen, men även på benen och ryggen. Numera verkar de ha spridit sig till att förekomma över hela kroppen, dvs. även på armar, händer..överallt. Hon är jätteledsen över kliandet, vaknar ibland och gråter på natten, och kliar sig ibland så mycket när hon sover, att det går hål och börjar blöda.

Jag har sökt hjälp på Vårdcentralen många gånger, men deras enda lösning är att skriva ut klådstillande medicin (Tavegyl), samt diverse steroidsalvor, hydrokortisonsalvor, m.m. till henne, med instruktionen att jag ska smörja in henne med dessa 2 ggr/dagligen "tills hon blir bättre". Men så fort hon verkar bli det och jag trappar ner med salvorna, återkommer prickarna och kliandet med full kraft. Men jag vill ju inte utsätta henne för starka kortisonkrämer resten av livet!? Vad ska jag göra?? På vårdcentralen säger de bara att "ibland får man bara sånt, det är sånt som händer, det bara kommer..", vilket jag tycker är idioti. Givetvis uppstår reaktionen av NÅGONTING! Men VAD??

Har även tagit henne till hudmottagningen för ca 1.5 år sedan, men där gjorde de samma bedömning: atopiskt eksem + starka salvor. Det gjordes även ett allergitest (blodprov, vill jag minnas?), dock INTE pricktest, men detta visade inget som tydde på allergi mot något. Igår tog jag henne till V.C igen, eftersom hon hade kliat hål på ett par "prickar", och nu fått en infektion där och behövde antibiotika (se sista fotot..) Så nu ska hon gå en 10 dagar lång kur för det också. Jag begärde även att vi måste gå vidare med hennes ärende, varpå vi nu inväntar remisskallelse till Barnkliniken + pricktest. Kan även nämna att jag tvättar hennes kläder med Skonas parfymfria tvättmedel, utan sköljmedel + extra sköljning.  

Nu undrar jag: Finns det någon här som kan besvara någon/några av följande frågor:
    1. Känner du igen prickarna?
    2. Vet du vad de orsakas av/kan orsakas av? Allergi mot något? Brist på något (vitamin, mineral)?
    3. Hur behandlar man dem, för att bli av med dem för gott?
    4. Går det öht. att bli frisk från detta lilla helvete min stackars dotter utsätts för? 
    5. Var kan jag söka mer kompetent hjälp till henne? Vårdcentralen och hudmottagningen verkar inte riktigt fixa detta...

Börjar bli desperat nu, min dotter lider, och jag vet inte vad som är fel! Snälla, hjälp mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-26 00:12
    Förtydligande: Den sista bilden, den som är värst, är alltså hennes höft/lår där hon kliat hål och blivit infekterad. Därav det väldigt fula såret. Fullt så illa brukar det alltså inte bli,men nu lyckades hon klia hål trots att jag tejpat över en kompress på natten, just för att undvika kliandet. (Det gråa/svarta som syns på bilden, är resterna av klistret från tejpen, ifall någon undrar.)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-26 10:42
    Stort tack till alla som svarar - fortsätt skriva tips och råd är ni snälla!

Tillägg i informationen: Vi smörjer henne med Miniderm (= fukt) och Locobase Repair (fet salva) mellan varven, men det verkar hjälpa "sådär" bra. Likaså håller jag med många andra inlägg: hennes eksem verkar ofta bli betydligt bättre, om inte helt symtomfritt, på just SOMMAREN. Blir alltid värst på höst/vinter.
  • Svar på tråden Hjälp, är desperat! Känner du igen detta eksem (bilder)?? Min dotter lider!
  • thegoddess

Prova homeopat..
    Min sambo hade eksem som barn och inget hjälpte och han tålde ju allt enligt prover. Det kliade som tusan.
    Till slut blev dom desperata och träffade homeopat som gav nåt naturmedel tror jag och det försvann och kom inte tillbaka. Enl honom hade min sambo så bra immunförsvar så det slog ut sug själv.

• plastmamma
    Meja2011 skrev 2012-04-26 13:00:11 följande:
    Nej flagorna sin INTE alls, jag vet som har det. Smörjer jag så ser det ut som barnets. Och det är inte säkert att det dyker upp på det ställen du pratar om, jag fick först på magen och rygg, senare i åldern fick jag på armbågar och knä.

Jag har det också, har artrit av det, min syster är täckt av det och ja varenda kvinna i släkten har det så jag har sett många psoriasis fläckar genom åren, smorda som osmorda. Man kan inte bara jämföra med sina egna, då skulle det vara superlätt att ställa diagnoser och utesluta. Man ser skillnaden och fjällen ser du men de är ku inte vita längre. Inga fjäll blir som om man skrapat bort översta hudlagret, och helt fjällfritt är det aldrig. Så länge du inte skrubbat bort dem. Det är ju inte så att fjällen försvinner om du stoppar lite salva på, dock blir de smått genomskinliga men de syns fortfarande.
  • plastmamma
    Meja2011 skrev 2012-04-26 13:00:11 följande:
    Nej flagorna sin INTE alls, jag vet som har det. Smörjer jag så ser det ut som barnets. Och det är inte säkert att det dyker upp på det ställen du pratar om, jag fick först på magen och rygg, senare i åldern fick jag på armbågar och knä.

Då tillhör du den där 1 på 100 ungefär. Det är vanligast på de ställen jag nämnde, inte en regel.
  • plastmamma
    Lady32 skrev 2012-04-26 11:11:29 följande:
    Hon har varit på hudkliniken, för ca 1-1.5 år sedan. Men de gav bara diagnosen "atopiskt eksem", samt rekommendationen att smörja in henne med kortisonsalvor resten av livet eller tills symtomen upphört. Men du tror i varje fall inte på psoriasis eller skabb..? Personligen lutar även jag åt att det eventuellt kan vara en överkänslighet mot vissa tyger eller liknande, som orsakar hennes problem. Ska prova att bara ge henne bomullskläder, och se vad som händer.

Du får vara hård och kräva utredning. Diagnosen ni fick är en sådan diagnos som man ger för att man inte kan säga så mycket annat nät barnet är litet. Man gör sällan utredningar då det ende brukar gå över. Hård och kräv en utredning. En ordentlig en. För din dotter mår inte bra, har hon samma som jag och många andra barn har haft så är det en pina på riktigt men övergående. Men om inte? Stå på dig och var hård.
  • Meja2011

Vad bra att du har koll då;) varenda kvinna i min familj har det med.

Jag sa aldrig ATT det var, utan kunde vara det. Det ser inte alltid ut på samma sätt på alla människor. Jag vet vart det BRUKAR börja, men det är inte ALLTID det börjar där. Så därför ska man vara försiktig och inte säga att det kan det inte bara bara för att det sitter på "fel" ställe.

Ts kräv att få henne undersökt, sådär kan hon inte gå!

• jenni82

min dotter har atopisk eksem och det ser ut sådär.
    däremot är hennes ganska så milt. vi använder två olika sorters kortisonsalvor plus mjukgörande.
    när utbrottet är illa kör vi starkaste kortisonet tills det lugnat sig och sen det mildare tills det försvunnit.

ligg på rejält så din dotter får hjälp för det ser plågsamt ut för henne =(
    KRÄV vård!

• jenni82

glömde skriva att det finns speciella sovkläder för just personer med eksem. svalkar och låter huden andas. kan kanske vara ett alternativ? minns inte vad de hette nu men googla så hittar du! =)

• Flodisen

Min dotter har också atopiskt eksem. Hon fyller snart fem år och det började när hon var 3 månader. Vi har liksom du haft oräkneliga vaknätter när hon har kliat sig blodig.

Dottern har gjort pricktest och tagigt blodprov för att se om det fanns allergi. Det fanns det för oss, men det testerna visade reaktion på har vi inte sett i så stor utsträckning. Däremot så är hon jätteöverkänslig mot tomat. Överkänslighet syns aldrig i några tester, det märker man bara själv. Hon få i sig något och sen kommer reaktionen.

På barnkliniken när vi gjorde utredning fick vi veta att det är viktigt att föra matdagbok. För reaktioner på kost kan komma upp till cirka fyra dagar efter intaget. Det är jättesvårt att komma ihåg vad man ätit flera dagar innan och sätta det i samband med eksemen.

Så mitt tips är att skriva ner allt din dotter stoppar i munen.

• Suri

Min son har också atopiskt exem. Vi använder Miniderm på hela kroppen morgon och kväll. Alltid. Tycker vi att han är fin i huden och struntar i att smörja kommer först knottror, sedan blir det rött, kliar svider och blir exem. Så vi smörjer jämt. Miniderm är bäst. Nu har han inga besvär alls. Men vi smörjer ändå. Jämt. Bad högst en gång i veckan. Aldrig tvål. Hoppas ni hittar ngt som er tjej blir bättre av!

• Lady32

Till er som skriver att jag ska "kräva" vård: Det är ju det jag gör och har gjort hela tiden.. Jag kräver och kräver, men inget händer. Enligt sjukvården jag hittills fått kontakt med, har de ju redan gett oss "hjälp", då de gett oss en diagnos och en "lösning" = salvor och krämer till höger och vänster. Att dessa salvor och krämer sedan inte faktiskt löser problemet för henne, verkar inte bekymra dem nämnvärt. Men det bekymrar MIG enormt. Det är ju därför jag nu är desperat och söker annan vård på annan ort, letar information på internetsidor, ringer runt till diverse kliniker, och till och med lägger ut foton i en tråd på internetforum, i hopp om att någon ska veta något matnyttigt... Man kan nog knappast påstå att jag inte kräver och försöker få hjälp till henne.

Jag vet inte vart jag ska vända mig för mer "vård", än till de instanser jag redan vänt mig tidigare: vårdcentralen, Hudmottagningen och nu Barnkliniken (inväntar kallelse om några veckor). Jag har ringt runt och frågat om det finns någon expert som kan ta sig an min flicka, men det ser mörkt ut. Hittade en privat klinik, som ev. är duktiga, men de har ca 4 månaders väntetid. Ska givetvis ställa oss i kö ändå, men behöver ju hjälp tidigare än så. Det hela är, minst sagt, JOBBIGT!

Svar på tråden Hjälp, är desperat! Känner du igen detta eksem (bilder)?? Min dotter lider!