• Lady32

Hjälp, är desperat! Känner du igen detta eksem (bilder)?? Min dotter lider!

Hej, jag är mamma till en 4 årig flicka, som de senaste ca 2 åren fått täta "eksemanfall" på olika delar av kroppen. Det handlar om små, röda, kliande prickar, något upphöjda från huden, och de förekommer oftast på magen, men även på benen och ryggen. Numera verkar de ha spridit sig till att förekomma över hela kroppen, dvs. även på armar, händer..överallt. Hon är jätteledsen över kliandet, vaknar ibland och gråter på natten, och kliar sig ibland så mycket när hon sover, att det går hål och börjar blöda.

Jag har sökt hjälp på Vårdcentralen många gånger, men deras enda lösning är att skriva ut klådstillande medicin (Tavegyl), samt diverse steroidsalvor, hydrokortisonsalvor, m.m. till henne, med instruktionen att jag ska smörja in henne med dessa 2 ggr/dagligen "tills hon blir bättre". Men så fort hon verkar bli det och jag trappar ner med salvorna, återkommer prickarna och kliandet med full kraft. Men jag vill ju inte utsätta henne för starka kortisonkrämer resten av livet!? Vad ska jag göra?? På vårdcentralen säger de bara att "ibland får man bara sånt, det är sånt som händer, det bara kommer..", vilket jag tycker är idioti. Givetvis uppstår reaktionen av NÅGONTING! Men VAD??

Har även tagit henne till hudmottagningen för ca 1.5 år sedan, men där gjorde de samma bedömning: atopiskt eksem + starka salvor. Det gjordes även ett allergitest (blodprov, vill jag minnas?), dock INTE pricktest, men detta visade inget som tydde på allergi mot något. Igår tog jag henne till V.C igen, eftersom hon hade kliat hål på ett par "prickar", och nu fått en infektion där och behövde antibiotika (se sista fotot..) Så nu ska hon gå en 10 dagar lång kur för det också. Jag begärde även att vi måste gå vidare med hennes ärende, varpå vi nu inväntar remisskallelse till Barnkliniken + pricktest. Kan även nämna att jag tvättar hennes kläder med Skonas parfymfria tvättmedel, utan sköljmedel + extra sköljning.  

Nu undrar jag: Finns det någon här som kan besvara någon/några av följande frågor:
    1. Känner du igen prickarna?
    2. Vet du vad de orsakas av/kan orsakas av? Allergi mot något? Brist på något (vitamin, mineral)?
    3. Hur behandlar man dem, för att bli av med dem för gott?
    4. Går det öht. att bli frisk från detta lilla helvete min stackars dotter utsätts för? 
    5. Var kan jag söka mer kompetent hjälp till henne? Vårdcentralen och hudmottagningen verkar inte riktigt fixa detta...

Börjar bli desperat nu, min dotter lider, och jag vet inte vad som är fel! Snälla, hjälp mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-26 00:12
    Förtydligande: Den sista bilden, den som är värst, är alltså hennes höft/lår där hon kliat hål och blivit infekterad. Därav det väldigt fula såret. Fullt så illa brukar det alltså inte bli,men nu lyckades hon klia hål trots att jag tejpat över en kompress på natten, just för att undvika kliandet. (Det gråa/svarta som syns på bilden, är resterna av klistret från tejpen, ifall någon undrar.)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-26 10:42
    Stort tack till alla som svarar - fortsätt skriva tips och råd är ni snälla!

Tillägg i informationen: Vi smörjer henne med Miniderm (= fukt) och Locobase Repair (fet salva) mellan varven, men det verkar hjälpa "sådär" bra. Likaså håller jag med många andra inlägg: hennes eksem verkar ofta bli betydligt bättre, om inte helt symtomfritt, på just SOMMAREN. Blir alltid värst på höst/vinter.
  • Svar på tråden Hjälp, är desperat! Känner du igen detta eksem (bilder)?? Min dotter lider!
  • plastmamma

Kräv remiss till hud. Hon måste få bli undersökt. Du får vara hård och på! Det är garanterat inte psoriasis eller skabb då jag haft lyckan att ha haft båda hehe. Jag tror mer på fukteksem som kan uppstå vid svetsningar, värme osv. Kanske har hon så pass känslig hud att hon inte klarar vissa tyger, tvättmedel, salvor osv. Det var jag när jag var liten och mina såg exakt ut så där. Och det kliade, sved och stack. Kändes som att något ville ut från kroppen. Krav att få komma tid hud och ta reda på vad det är.

• Emma And

Jag har haft eksem i hela mitt liv, och jag är 22. Oftast kommer det när luften är torr. Något som de flesta läkare ofta glömmer att tala om är När "prickarna" (alltså eksemet som syns utanpå huden) försvunnit, så ska man fortsätta Smörja i MINST 6 MÅNADER till, eftersom att det fortfarande ligger under huden och"gror". för det blir ju lätt så att man slappar till lite när det försvunnit... jag fick "caress" utskrivet. Och den funkar fortfarande. Och som någon skrivit, ha svalt i sovrummet. När det är som värst är en blöt/kall handduk guld värt! värme gör det värre. ett tips är också "ACO gel" (tror den heter så..) antibaktriell och svalkar. har inte heller fått svar på varför mina eksem uppkommer, dom bara gör det. Och tillslut lär man sig att leva med det.. Men jag hoppas att ni hittar nått som funkar för din dotter!

• zest

Hej, Jag hade liknande när jag var liten i armvecken, knävecken samt på låren, de kallades på 80 talet utav min läkare för toalettsstols eksem, de fick aldrig riktigt reda på vad jag var allergisk mot men jag fick läkarförbud att bada i simbassäng med klorerat vatten eftersom det kunde var en av orsakerna. Min mamma smörjde in mig med kortisonsalva och hade på gasbinda på natten så att jag inte skulle klia sönder dem. För mig var det bäst på sommaren, då åkte vi till västkusten badade i havet samt solade vilket torkade ut dem.

Mina eksem försvann när jag blev ca 12-13 år var jag helt eksemfri, men fortfarande idag (36 år) så badar jag ej i klorerade simbassänger, kan dock bada i privata pooler med lägre klorhalt om jag dushar direkt efteråt.

Hoppas att ni hittar en lösnig på detta, jag lider med din dotter.

MvH

• Lady32
    oraklet från delphi skrev 2012-04-26 10:40:34 följande:
    har ni katt eller andra djur ts tänker om de har loppor eller skabb
    Nej, vi har inga husdjur alls. Men det där med skabb har kommit upp i ett antal inlägg nu, så det ska jag kolla upp ändå. Kanske kan det förekomma även i hushåll UTAN husdjur, jag vet inte.

Fortsätt "brainstorma" gott folk - alla tips och idéer välkomnas tacksamt! Tillsammans kanske vi "knäcker nöten" och kommer på vad hon är överkänslig mot. Det är min dröm just nu i alla fall. Tycker så himla synd om henne, önskar jag kunde ta hennes lidande över på mig själv istället.  
  • Lady32
    plastmamma skrev 2012-04-26 10:46:15 följande:
    Kräv remiss till hud. Hon måste få bli undersökt. Du får vara hård och på! Det är garanterat inte psoriasis eller skabb då jag haft lyckan att ha haft båda hehe. Jag tror mer på fukteksem som kan uppstå vid svetsningar, värme osv. Kanske har hon så pass känslig hud att hon inte klarar vissa tyger, tvättmedel, salvor osv. Det var jag när jag var liten och mina såg exakt ut så där. Och det kliade, sved och stack. Kändes som att något ville ut från kroppen. Krav att få komma tid hud och ta reda på vad det är.
    Hon har varit på hudkliniken, för ca 1-1.5 år sedan. Men de gav bara diagnosen "atopiskt eksem", samt rekommendationen att smörja in henne med kortisonsalvor resten av livet eller tills symtomen upphört.
    Men du tror i varje fall inte på psoriasis eller skabb..? Personligen lutar även jag åt att det eventuellt kan vara en överkänslighet mot vissa tyger eller liknande, som orsakar hennes problem. Ska prova att bara ge henne bomullskläder, och se vad som händer.
  • Meja2011

Det kan visst vara psoriasis. Smörjer jag mina så ser det ut exakt som hennes dotter. Gör jag det inte är det torrt. Därför frågade jag hur det ser ut när dem inte smörjer för att utesluta psoriasis.

• plastmamma
    Meja2011 skrev 2012-04-26 11:45:46 följande:
    Det kan visst vara psoriasis. Smörjer jag mina så ser det ut exakt som hennes dotter. Gör jag det inte är det torrt. Därför frågade jag hur det ser ut när dem inte smörjer för att utesluta psoriasis.

Nej du ser hur eksemen är formade och alla dessa små små prickar. När hon kliar så har det blivit inflammerat och större. Psoriasis kliar in så där och sprider sug inte på samma sätt. I 99 fall av 100 så syns psoriasisen först på armbågar, knän, hårbotten, i öron etc. Denna flicka har inte på dessa ställen. Flagorna syns även om man smörjer.
  • Tibell

Har de allergitestat henne någon gång ? Märker ni om hon blir sämre av viss sorts mat ? Ägg, mjölk, tomat, äpple.. Tex ?

• Meja2011

Nej flagorna sin INTE alls, jag vet som har det. Smörjer jag så ser det ut som barnets. Och det är inte säkert att det dyker upp på det ställen du pratar om, jag fick först på magen och rygg, senare i åldern fick jag på armbågar och knä.

Svar på tråden Hjälp, är desperat! Känner du igen detta eksem (bilder)?? Min dotter lider!