• Lady32

Hjälp, är desperat! Känner du igen detta eksem (bilder)?? Min dotter lider!

Hej, jag är mamma till en 4 årig flicka, som de senaste ca 2 åren fått täta "eksemanfall" på olika delar av kroppen. Det handlar om små, röda, kliande prickar, något upphöjda från huden, och de förekommer oftast på magen, men även på benen och ryggen. Numera verkar de ha spridit sig till att förekomma över hela kroppen, dvs. även på armar, händer..överallt. Hon är jätteledsen över kliandet, vaknar ibland och gråter på natten, och kliar sig ibland så mycket när hon sover, att det går hål och börjar blöda.

Jag har sökt hjälp på Vårdcentralen många gånger, men deras enda lösning är att skriva ut klådstillande medicin (Tavegyl), samt diverse steroidsalvor, hydrokortisonsalvor, m.m. till henne, med instruktionen att jag ska smörja in henne med dessa 2 ggr/dagligen "tills hon blir bättre". Men så fort hon verkar bli det och jag trappar ner med salvorna, återkommer prickarna och kliandet med full kraft. Men jag vill ju inte utsätta henne för starka kortisonkrämer resten av livet!? Vad ska jag göra?? På vårdcentralen säger de bara att "ibland får man bara sånt, det är sånt som händer, det bara kommer..", vilket jag tycker är idioti. Givetvis uppstår reaktionen av NÅGONTING! Men VAD??

Har även tagit henne till hudmottagningen för ca 1.5 år sedan, men där gjorde de samma bedömning: atopiskt eksem + starka salvor. Det gjordes även ett allergitest (blodprov, vill jag minnas?), dock INTE pricktest, men detta visade inget som tydde på allergi mot något. Igår tog jag henne till V.C igen, eftersom hon hade kliat hål på ett par "prickar", och nu fått en infektion där och behövde antibiotika (se sista fotot..) Så nu ska hon gå en 10 dagar lång kur för det också. Jag begärde även att vi måste gå vidare med hennes ärende, varpå vi nu inväntar remisskallelse till Barnkliniken + pricktest. Kan även nämna att jag tvättar hennes kläder med Skonas parfymfria tvättmedel, utan sköljmedel + extra sköljning.  

Nu undrar jag: Finns det någon här som kan besvara någon/några av följande frågor:
    1. Känner du igen prickarna?
    2. Vet du vad de orsakas av/kan orsakas av? Allergi mot något? Brist på något (vitamin, mineral)?
    3. Hur behandlar man dem, för att bli av med dem för gott?
    4. Går det öht. att bli frisk från detta lilla helvete min stackars dotter utsätts för? 
    5. Var kan jag söka mer kompetent hjälp till henne? Vårdcentralen och hudmottagningen verkar inte riktigt fixa detta...

Börjar bli desperat nu, min dotter lider, och jag vet inte vad som är fel! Snälla, hjälp mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-26 00:12
    Förtydligande: Den sista bilden, den som är värst, är alltså hennes höft/lår där hon kliat hål och blivit infekterad. Därav det väldigt fula såret. Fullt så illa brukar det alltså inte bli,men nu lyckades hon klia hål trots att jag tejpat över en kompress på natten, just för att undvika kliandet. (Det gråa/svarta som syns på bilden, är resterna av klistret från tejpen, ifall någon undrar.)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-26 10:42
    Stort tack till alla som svarar - fortsätt skriva tips och råd är ni snälla!

Tillägg i informationen: Vi smörjer henne med Miniderm (= fukt) och Locobase Repair (fet salva) mellan varven, men det verkar hjälpa "sådär" bra. Likaså håller jag med många andra inlägg: hennes eksem verkar ofta bli betydligt bättre, om inte helt symtomfritt, på just SOMMAREN. Blir alltid värst på höst/vinter.
  • Svar på tråden Hjälp, är desperat! Känner du igen detta eksem (bilder)?? Min dotter lider!
  • Bella77

Såg att de va nån som undrade ang mitt inlägg om vägglöss, om de försvann, o jag fick inte ett bett till efter att dom sanerat, o då hade jag haft olidlig klåda o bett över hela kroppen i mer än ett halvår o dom bet i stort sett bara mig i fam, ag smakade väl bäst ;))
    Dom kommer fram på natten o äter o sen kan de va lungt ett tag, dom äter i perioder.
    Så glad att jag tänkte " utanför boxen" o vågade tro att de kunde va de otänkbara

• plastmamma
    Meja2011 skrev 2012-04-26 14:15:25 följande:
    Vad bra att du har koll då;) varenda kvinna i min familj har det med. Jag sa aldrig ATT det var, utan kunde vara det. Det ser inte alltid ut på samma sätt på alla människor. Jag vet vart det BRUKAR börja, men det är inte ALLTID det börjar där. Så därför ska man vara försiktig och inte säga att det kan det inte bara bara för att det sitter på "fel" ställe. Ts kräv att få henne undersökt, sådär kan hon inte gå!

Säg då inte tvärtemot som om det endast kan vara på ett vis. Då får man ju förklara hur det vanligast är. Psoriasis må klia men så att man kliar sönder kroppen och får infektioner är mindre vanligt. Så om vi skulle säga att det var psoriasis så skulle hon vara 1 av 100 på alla symptomen vilket inte Är då troligt om symptomen liknar något annat på pricken. Jag är 100 säker så låt mig vara det :)
  • plastmamma
    Lady32 skrev 2012-04-26 15:03:25 följande:
    Till er som skriver att jag ska "kräva" vård: Det är ju det jag gör och har gjort hela tiden.. Jag kräver och kräver, men inget händer. Enligt sjukvården jag hittills fått kontakt med, har de ju redan gett oss "hjälp", då de gett oss en diagnos och en "lösning" = salvor och krämer till höger och vänster. Att dessa salvor och krämer sedan inte faktiskt löser problemet för henne, verkar inte bekymra dem nämnvärt. Men det bekymrar MIG enormt. Det är ju därför jag nu är desperat och söker annan vård på annan ort, letar information på internetsidor, ringer runt till diverse kliniker, och till och med lägger ut foton i en tråd på internetforum, i hopp om att någon ska veta något matnyttigt... Man kan nog knappast påstå att jag inte kräver och försöker få hjälp till henne. Jag vet inte vart jag ska vända mig för mer "vård", än till de instanser jag redan vänt mig tidigare: vårdcentralen, Hudmottagningen och nu Barnkliniken (inväntar kallelse om några veckor). Jag har ringt runt och frågat om det finns någon expert som kan ta sig an min flicka, men det ser mörkt ut. Hitta en privat klinik, som ev. är duktiga, men de har ca 4 månaders väntetid. Ska givetvis ställa oss i kö ändå, men behöver ju hjälp tidigare än så. Det hela är, minst sagt, JOBBIGT!

Ja då tycker jag att du får diagnosen förklarad för dig, kolla upp hjälp på nätet osv. Struntar vården i din dotter så får du bannemig gå till tidningen. Vilken kommun bor du i?
  • Meja2011

Jag har då aldrig sagt att det bara kan vara på ett vis. Det är du som snurrar till det och läser det du vill läsa. Man kan inte bara sitta och säga att det är det inte bara för att det i te ser ut exakt som det, ge dig. Och jag har inte heller sagt att det ÄR psoriasis. Jag skiter i om du är säker eller inte. Jag svarade på vad JAG trodde det kunde vara PUNKT

• Kamouflage

Det där liknar min dotters eksem väldigt mkt. Vi har varit hos läkare otaliga gånger, och de skriver endast ut mjukgörande och den kortisonkräm med minst mängd kortison i (den receptfria). Det hjälper inte! Vi har provat ALLT. Även naturläkemedel.
    Till slut nästan hotade vi till oss ett recept på kortisonkrämen Flutivate. Den tar bort eksemen på typ en vecka (det synliga). Stark kortison är det enda som hjälper. Tyvärr.
    Ja, jag vet att barn helst ska undvika kortison. Men allvarligt talat, vad lider de värst av? Jag har också haft eksem hela livet (nu i mkt mindre version), och jag VET vad vidrigt man lider. Kortisonet är en räddare!

• Myc

Hej, skicka mig ett privat medd om du vill att jag skickar dig en fantastisk salva att prova som hjälpt andra, bl.a. Min egen son.

• Uddabus

Min äldsta hade precis lika... Som hur var växte han ifrån det...

Olivolja när dem badar eller duschar.

• Izzibizzi

Jag hade mycket eksem (atopiska) när jag var liten.
    Det blev värre när jag åt nåt med mycket färgämnen. Så vid 6år ålder bestämde jag mig för att sluta äta bla godis, glass, dricka och ketchup och åt inget sånt på ett år.
    Eksemen blev bättre.
    När det återkom med full styrka i tonåren med stora "kakor" av röda eksem över hela kroppen så
    testade jag alla krämer och salvor som fanns men först när jag började med Eucerin i kombination med regelbunden smörjning av kortison har huden varit fin.

Än idag använder jag inget annat än Eucerin duscholja på hela kroppen och smörjer med Eucerin hudlotion. På vintern får jag komplettera någon gång med lite hydrokortinson. På hud är kanonfin. Får ofta höra att min hud är bebis-mjuk

Min mor som har psoriasis har också blivit mycket bättre sen hon började använda Eucerin.
    Så testa Eucerin!! Finns på Apoteket

• linusen177

Har tyvärr samma slags eksem, dock så har läkarna här (bor inte i Sverige längre) berättat för mej att det kallas "akut" eksem. Kliar mycket värre än de vanliga eksem jag har, är nästan helt outhärdligt! Räddningen här är att ALDRIG använda vanlig tvål, (inte ens handtvål) och smörja in kroppen konstant men en steroidsalva. Starkaste kortisonkrämen hjälper också men steroidkrämen hjälper mej mer. En halvtimme efter salvan stryker jag på ett lager vanlig vaselin. Funkar super.
    Sen får man se upp med det mesta då man oftast är överkänslig mot mycket även om man nu inte utvecklat allergi.
    Jag använda vitvinsvinäger som sköljmedel, funkar super! Kläderna luktar när de kommer ut från tvättmaskinen, men blir mjuka och luktfria i torktumlaren.
    Det går att få remiss till hudkliniken där man får sola i ett specialsolarium med UVA och UVB strålning 1-3/v beroende på hur besvärligt man har det med eksemen. har testat och det fungerar riktigt bra. Har nu flyttat till ett varmare land och slipper mina värsta eksem. Lycka till och hoppas att din lilla tjej blir bättre snart, det är ett par ohyggliga eksem hon har. Stackars lilla krake, tur att hon har en mamma dom kämpar med näbbar och klor för henne. :)

• SMH
    Lady32 skrev 2012-04-26 00:07:57 följande:
    Hej, jag är mamma till en 4 årig flicka, som de senaste ca 2 åren fått täta "eksemanfall" på olika delar av kroppen. Det handlar om små, röda, kliande prickar, något upphöjda från huden, och de förekommer oftast på magen, men även på benen och ryggen. Numera verkar de ha spridit sig till att förekomma över hela kroppen, dvs. även på armar, händer..överallt. Hon är jätteledsen över kliandet, vaknar ibland och gråter på natten, och kliar sig ibland så mycket när hon sover, att det går hål och börjar blöda.

Jag har sökt hjälp på Vårdcentralen många gånger, men deras enda lösning är att skriva ut klådstillande medicin (Tavegyl), samt diverse steroidsalvor, hydrokortisonsalvor, m.m. till henne, med instruktionen att jag ska smörja in henne med dessa 2 ggr/dagligen "tills hon blir bättre". Men så fort hon verkar bli det och jag trappar ner med salvorna, återkommer prickarna och kliandet med full kraft. Men jag vill ju inte utsätta henne för starka kortisonkrämer resten av livet!? Vad ska jag göra?? På vårdcentralen säger de bara att "ibland får man bara sånt, det är sånt som händer, det bara kommer..", vilket jag tycker är idioti. Givetvis uppstår reaktionen av NÅGONTING! Men VAD??

Har även tagit henne till hudmottagningen för ca 1.5 år sedan, men där gjorde de samma bedömning: atopiskt eksem + starka salvor. Det gjordes även ett allergitest (blodprov, vill jag minnas?), dock INTE pricktest, men detta visade inget som tydde på allergi mot något. Igår tog jag henne till V.C igen, eftersom hon hade kliat hål på ett par "prickar", och nu fått en infektion där och behövde antibiotika (se sista fotot..) Så nu ska hon gå en 10 dagar lång kur för det också. Jag begärde även att vi måste gå vidare med hennes ärende, varpå vi nu inväntar remisskallelse till Barnkliniken + pricktest. Kan även nämna att jag tvättar hennes kläder med Skonas parfymfria tvättmedel, utan sköljmedel + extra sköljning.  

Nu undrar jag: Finns det någon här som kan besvara någon/några av följande frågor:
    1. Känner du igen prickarna?
    2. Vet du vad de orsakas av/kan orsakas av? Allergi mot något? Brist på något (vitamin, mineral)?
    3. Hur behandlar man dem, för att bli av med dem för gott?
    4. Går det öht. att bli frisk från detta lilla helvete min stackars dotter utsätts för? 
    5. Var kan jag söka mer kompetent hjälp till henne? Vårdcentralen och hudmottagningen verkar inte riktigt fixa detta...

Börjar bli desperat nu, min dotter lider, och jag vet inte vad som är fel! Snälla, hjälp mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-26 00:12
    Förtydligande: Den sista bilden, den som är värst, är alltså hennes höft/lår där hon kliat hål och blivit infekterad. Därav det väldigt fula såret. Fullt så illa brukar det alltså inte bli,men nu lyckades hon klia hål trots att jag tejpat över en kompress på natten, just för att undvika kliandet. (Det gråa/svarta som syns på bilden, är resterna av klistret från tejpen, ifall någon undrar.)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-26 10:42
    Stort tack till alla som svarar - fortsätt skriva tips och råd är ni snälla!

Tillägg i informationen: Vi smörjer henne med Miniderm (= fukt) och Locobase Repair (fet salva) mellan varven, men det verkar hjälpa "sådär" bra. Likaså håller jag med många andra inlägg: hennes eksem verkar ofta bli betydligt bättre, om inte helt symtomfritt, på just SOMMAREN. Blir alltid värst på höst/vinter.
    Hej!

Jag har själv en dotter med eksem och klåda och vet hur svårt och psykiskt krävande det är. Jag håller med tidigare skribenter att det är A och O att vara ihärdig för att få rätt hjälp inom vården. Det är bra att söka till andra landsting och privat som du gjort då vården skiljer sig mycket åt.

Jag tänkte dela med mig av några erfarenheter som kanske kan vara till hjälp. Man kan testa att i minst 4 veckor utesluta vanliga födoämnen som kan förvärra ett atopiskt eksem om det förellgger en allergi.  I vårt fall har det handlat om vete, soja, mjölk och ägg. Man kan vara drastisk och ta bort alla spannmål en tid för att se om det blir en förbättring alternativt alla mjölprodukter. Detta skall dock helst göras i samarbete med en läkare och dietist men kan vara värt att börja pröva. Dermasilk gör speciella kläder som barnet kan ha såväl under vanliga kläder som på natten. Enligt dem lindrar materialet klådan och förhindrar att eksemet inflammeras men det finns tveksamheter kring effekten men kan vara en idé att testa dem i kombination med kortison och mjukgörande. Tuberna som man kan ha på armar och ben fås kostnadsfritt på recept via hudkliniken, allt annat måste man köpa själv. Det finns en annan tablett som lindrar klådan nattetid som bjar på a, tror den heter Aerius eller liknande.... Kolla med läkaren på barnavårdscentralen. De borde inte tycka att det är ok att låta henne ha sådan klåda innan ni löst gåtan men vad som orsakar problemen.Vi har äen fått rådet att ge vår dotter probiotika för barn (finns på apoteket) som stärker deras motståndskraft och immunförsvar generellt vilket kan behövas i en påfrestande situation.

Vi fick rådet på hudkliniken att använda Decubal framför Miniderm (absolut minst 2 ggr/dag i dåliga perioder)då denna är effektivare och svider mindre, finns på apoteket. Vi fick även rådet att det är viktigt att ta mycket kortison i rätt styrka och låta det sitta på och "dra" under ca 15 min efter att man gjort samma med mjukgörande som skall vara mycket rikligt.  De mjukgörande bygger upp hudbarriären som hindrar eksemen från att komma och skall användas 2 ggr/dag även i bra perioder. Många hudkliniker har eksemskola, har ni varit på någon sådan? Det är viktigt att inte använda för svag kortison. Vi använder klass 2 då det är som värst, 2 ggr per dag och trappar sedan ner när det ger med sig. Anväder sedan ingen kortioson i perioder då det är lungt. Prata med hudläkaren om detta.

Det är viktigt att inte sluta behandla med kortionset för snabbt, det skall trappas ner och man skall följa ett noggrant schema.

Precis som vissa andra skrivit finns det möjlighet att sola på hudkliniken, hjälper många mycket under vinterhalvåret och även barn. Det finns även speciella bad som barnet kan få för att lindra klådan.

Det finns en alternativ behandling till kortison som en hudläkare pratade med oss om. Denna kan påbörjas då barnet fyllt 2 år och pågår under flera år. Kolla med hudläkaren om det kanske är så att hon inte tål eller svarar på kortiosoner som man förväntar.

Kan även tipsa om en bra bok som hjälpt oss mycket och som varit ett stöd. Den heter Nya Barnallergiboken och är skriven av Annika Ortmark Lind. Där finns mycket bra info om just eksem och hur man kan hantera klådan samt vilken forskning som bedrivs på området. Finns på bibblan.

Slutligen har vi fårr lära oss att alla röda grönsaker och frukter samt citrusfrukter och skaldjur kan förvärra klådan även om det inte föreligger en allergi så det kan vara bra att ta bort dessa. ur kosten 

Hoppas att din lilla dotter mår bättre, skriv gärna och uppdatera hur det går!
Svar på tråden Hjälp, är desperat! Känner du igen detta eksem (bilder)?? Min dotter lider!