Inlägg från: plastmamma |Visa alla inlägg
  • plastmamma

Hjälp, är desperat! Känner du igen detta eksem (bilder)?? Min dotter lider!

KiaL skrev 2012-04-26 00:11:37 följande:
    Ser lite ut som psoriasis...har ni kollat det?? vet inte om det är vanligt hos barn men... Tyckte bara det påminde om det. I alla fall på nedre bilden.

Det är inte psoriasis, psoriasis torkar och ser ut som det fjällar. Det gör inte dessa. Tycker det påminner om fukteksem. Kanske mot apelsin, tomat el liknande.
  • plastmamma

Kräv remiss till hud. Hon måste få bli undersökt. Du får vara hård och på! Det är garanterat inte psoriasis eller skabb då jag haft lyckan att ha haft båda hehe. Jag tror mer på fukteksem som kan uppstå vid svetsningar, värme osv. Kanske har hon så pass känslig hud att hon inte klarar vissa tyger, tvättmedel, salvor osv. Det var jag när jag var liten och mina såg exakt ut så där. Och det kliade, sved och stack. Kändes som att något ville ut från kroppen. Krav att få komma tid hud och ta reda på vad det är.

• plastmamma
    Meja2011 skrev 2012-04-26 11:45:46 följande:
    Det kan visst vara psoriasis. Smörjer jag mina så ser det ut exakt som hennes dotter. Gör jag det inte är det torrt. Därför frågade jag hur det ser ut när dem inte smörjer för att utesluta psoriasis.

Nej du ser hur eksemen är formade och alla dessa små små prickar. När hon kliar så har det blivit inflammerat och större. Psoriasis kliar in så där och sprider sug inte på samma sätt. I 99 fall av 100 så syns psoriasisen först på armbågar, knän, hårbotten, i öron etc. Denna flicka har inte på dessa ställen. Flagorna syns även om man smörjer.
  • plastmamma
    Meja2011 skrev 2012-04-26 13:00:11 följande:
    Nej flagorna sin INTE alls, jag vet som har det. Smörjer jag så ser det ut som barnets. Och det är inte säkert att det dyker upp på det ställen du pratar om, jag fick först på magen och rygg, senare i åldern fick jag på armbågar och knä.

Jag har det också, har artrit av det, min syster är täckt av det och ja varenda kvinna i släkten har det så jag har sett många psoriasis fläckar genom åren, smorda som osmorda. Man kan inte bara jämföra med sina egna, då skulle det vara superlätt att ställa diagnoser och utesluta. Man ser skillnaden och fjällen ser du men de är ku inte vita längre. Inga fjäll blir som om man skrapat bort översta hudlagret, och helt fjällfritt är det aldrig. Så länge du inte skrubbat bort dem. Det är ju inte så att fjällen försvinner om du stoppar lite salva på, dock blir de smått genomskinliga men de syns fortfarande.
  • plastmamma
    Meja2011 skrev 2012-04-26 13:00:11 följande:
    Nej flagorna sin INTE alls, jag vet som har det. Smörjer jag så ser det ut som barnets. Och det är inte säkert att det dyker upp på det ställen du pratar om, jag fick först på magen och rygg, senare i åldern fick jag på armbågar och knä.

Då tillhör du den där 1 på 100 ungefär. Det är vanligast på de ställen jag nämnde, inte en regel.
  • plastmamma
    Lady32 skrev 2012-04-26 11:11:29 följande:
    Hon har varit på hudkliniken, för ca 1-1.5 år sedan. Men de gav bara diagnosen "atopiskt eksem", samt rekommendationen att smörja in henne med kortisonsalvor resten av livet eller tills symtomen upphört. Men du tror i varje fall inte på psoriasis eller skabb..? Personligen lutar även jag åt att det eventuellt kan vara en överkänslighet mot vissa tyger eller liknande, som orsakar hennes problem. Ska prova att bara ge henne bomullskläder, och se vad som händer.

Du får vara hård och kräva utredning. Diagnosen ni fick är en sådan diagnos som man ger för att man inte kan säga så mycket annat nät barnet är litet. Man gör sällan utredningar då det ende brukar gå över. Hård och kräv en utredning. En ordentlig en. För din dotter mår inte bra, har hon samma som jag och många andra barn har haft så är det en pina på riktigt men övergående. Men om inte? Stå på dig och var hård.
  • plastmamma
    Meja2011 skrev 2012-04-26 14:15:25 följande:
    Vad bra att du har koll då;) varenda kvinna i min familj har det med. Jag sa aldrig ATT det var, utan kunde vara det. Det ser inte alltid ut på samma sätt på alla människor. Jag vet vart det BRUKAR börja, men det är inte ALLTID det börjar där. Så därför ska man vara försiktig och inte säga att det kan det inte bara bara för att det sitter på "fel" ställe. Ts kräv att få henne undersökt, sådär kan hon inte gå!

Säg då inte tvärtemot som om det endast kan vara på ett vis. Då får man ju förklara hur det vanligast är. Psoriasis må klia men så att man kliar sönder kroppen och får infektioner är mindre vanligt. Så om vi skulle säga att det var psoriasis så skulle hon vara 1 av 100 på alla symptomen vilket inte Är då troligt om symptomen liknar något annat på pricken. Jag är 100 säker så låt mig vara det :)
  • plastmamma
    Lady32 skrev 2012-04-26 15:03:25 följande:
    Till er som skriver att jag ska "kräva" vård: Det är ju det jag gör och har gjort hela tiden.. Jag kräver och kräver, men inget händer. Enligt sjukvården jag hittills fått kontakt med, har de ju redan gett oss "hjälp", då de gett oss en diagnos och en "lösning" = salvor och krämer till höger och vänster. Att dessa salvor och krämer sedan inte faktiskt löser problemet för henne, verkar inte bekymra dem nämnvärt. Men det bekymrar MIG enormt. Det är ju därför jag nu är desperat och söker annan vård på annan ort, letar information på internetsidor, ringer runt till diverse kliniker, och till och med lägger ut foton i en tråd på internetforum, i hopp om att någon ska veta något matnyttigt... Man kan nog knappast påstå att jag inte kräver och försöker få hjälp till henne. Jag vet inte vart jag ska vända mig för mer "vård", än till de instanser jag redan vänt mig tidigare: vårdcentralen, Hudmottagningen och nu Barnkliniken (inväntar kallelse om några veckor). Jag har ringt runt och frågat om det finns någon expert som kan ta sig an min flicka, men det ser mörkt ut. Hitta en privat klinik, som ev. är duktiga, men de har ca 4 månaders väntetid. Ska givetvis ställa oss i kö ändå, men behöver ju hjälp tidigare än så. Det hela är, minst sagt, JOBBIGT!

Ja då tycker jag att du får diagnosen förklarad för dig, kolla upp hjälp på nätet osv. Struntar vården i din dotter så får du bannemig gå till tidningen. Vilken kommun bor du i?
Svar på tråden Hjälp, är desperat! Känner du igen detta eksem (bilder)?? Min dotter lider!