• jonnysbrud

Skickar ni också med frukt varje dag till förskolan?

Våran äldsta dotter ska börja i förskoleklass nu till hösten. Idag träffade jag förskoleläraren för första gången när jag skulle hämta barnen från dagis. Vi gick lite snabb igenom hur det kommer bli nu till hösten. Och då nämnde hon att barnen ska ha fruktstund varje dag. Vi som föräldrar skall alltså varje dag skicka med frukt eller riskakor till "mellanmålet" de ska ha på förmiddagen.

Är det så på andra förskolor också? Packar ni andra föräldrar också ner frukt eller riskakor varje dag? Vad händer den dagen ni glömmer? Får eran son eller dotter titta på när de andra barnen äter eller finns det "reservfrukt"? Vad händer med de föräldrar som inte har råd att skicka med färskt frukt eller riskakor?

• Svar på tråden Skickar ni också med frukt varje dag till förskolan?
  • Havsjungfrun

Japp, det gör vi. Glömmer någon delar barnen med sig, inga problem.

• Emeraldy
    deede skrev 2012-04-23 20:33:33 följande:

Vi måste ha med frukt till förskolan/dagis varje dag

Men är det en vanlig kommunal förskola? Det låter ju helknäppt!
  • deede
    Emeraldy skrev 2012-04-23 20:54:42 följande:

Men är det en vanlig kommunal förskola? Det låter ju helknäppt!
    Ja, det är det.
    Glömmer man frukt finns dert att få på dagis.
    Miranda 080302 Minnéa 110706
  • Miloxan

Så har det väl varit i förskoleklass (lekis) sen vi var små, man skickar med en frukt. På barnens skola får den förälder som vill betala 120 kr/termin så köper och delar de ut en frukt varje dag....tycker det är super då jag har dåligt minne :) Bättre att betala så vet jag att de alltid får frukt i skolan. Det är inget måste utan ett erbjudande skolan har så det är upp till var och en att betala eller skicka med egen frukt.

• m med tre stjärnor

Mitt förskoleklassbarn (född november) packar själv ner frukt varje morgon, hon i ettan packar när hon minns och hon i fyran säger att hon tar med frukt men jag tvivlar;)
    Dagisbarnet ska inte ha med något annat än någon sockerfri matsäck någon gång ibland... Han tar dock med en macka i en burk varje dag. 

• The Doctor

Till dagis samt förskoleklassen - nej. (barnen fick mellanmål där)
    Till första klass - ja.

Vi insåg dock ganska snabbt att det inte var någon större idé att skicka med frukt då grabben inte brukade äta upp den. Han äter en stadig frukost varje morgon och de äter lunch redan runt 11-snåret på skolan. Dessutom köper vi främst ekologisk frukt och den tenderar att mögla snabbare än vanligt vilket genererade en hel del påsar med äckliga bananer.

• Aaglars
    deede skrev 2012-04-23 20:02:36 följande:
    Vi skickar med frukt till dagis varje dag.

Till förskolan antar jag att du menar (finns ju inget dagis mer). Får inte ditt barn frukt där???
  • modestyclara

Vår förskoleklass är i skolan. Ja vi skickar med frukt varje dag. De har inga reservfrukter men om någon glömt brukar något annat barn bjuda... Det blir rutin att packa frukt precis som att gympapåse ska med en dag och läxan en annan...

• deede
    Aaglars skrev 2012-04-25 10:32:17 följande:

Till förskolan antar jag att du menar (finns ju inget dagis mer). Får inte ditt barn frukt där???

Dom får frukt efter lunch, men inte till fruktstunden på förmiddagen.
    Det får dom själv ha med. 
    Miranda 080302 Minnéa 110706
  • ZuMa

Ja, vi skickar med sonen en frukt eller liknande. (Ibland vill han hellre ha morot eller riskaka) När han gick i förskoleklassen, så kunde de ibland få en frukt från fritids om man hade missat att skicka med (hände någon enstaka gång). Nu går han i tvåan och får vara utan om vi missat. Men oftast brukar barnen i hans klass vara generösa och dela med sig om någon har glömt. Att fritids stod för glömd frukt i förskoleklassen var nog mest för att barnen är så små då, och det kan vara känsligt att vara utan. Barn som går i tvåan kan ta det så att säga.

Men jag tycker att det går på rutin nu, likaväl som att man packar ner gympakläder etc.   

• banansmoothie

Alltså jag fattar inte vad grejen är? Är det så svårt att packa ner en frukt? Svenskar är så jäkla bortskämda när det gäller att allt ska vara avgiftsfritt. Skulle barnen inte få mat hemma, om de inte gick i skolan? Skolan är ju i vilket fall avgiftsfri. På ett sätt kan man ju säga att ni får bidrag genom att barnen äter lunch i den avgiftsfria skolan, helt gratis.

Föräldrar som inte kan ge sina barn en frukt varje dag borde inte få ha barn överhuvudtagen (nu syftar jag absolut inte på dig TS, inser att frågan enbart är av nyfikenhet). Jag bor i ett land där lunch och mellis ska packas varje dag. Det gör jag till mig själv också (även om det finns en cafeteria för mig så kan jag knappt äta något där samt att det är svindyrt. 10 kr för ett äpple t.ex. som jag kan få ett kilo för på frukt & grönsaksaffären!). Det är inte svårare än att komma ihåg läxboken, gummistövlarna när det regnar eller gympapåsen. Lite ansvar ska man väl ha som förälder! Glömmer man så får ens barn lida och då får man banne mig bättra sig och inte glömma nästa gång.

• anyXX

Om man är rädd att glömma kanske man kan lägga ett paket knäcke el riskakor på barnets plats? Håller ju i evigheter.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Jko

Jepp de ska ha med sig frukt varenda dag.
     så har det då varit redan när jag gick 6års -85
    när man hade en fruktstund per dag.

• tina14

Mina barn går på kommunal förskola, de är 2,5 och 5år och vi har alltid fått stå för frukt till förmiddagsmellis samt blöjor så länge de behöver/behövt det. Inget jag ifrågasatt. Vet att även 6-års/skolan vill att man skickar med frukt. Har sett en fördel med att barnen kan vara med oh välja frukt samt att jag kan variera deras fruktintag så det inte blir äpple varje dag....

• Höghus

Till dagis/förskolan nej. Till förskoleklassen, ja. Förstår inte problemet. F:an är ju i praktiken skola och som förälder har man ansvar att se till att barnet har med sig såväl frukt som eventuella gympakläder, matsäck, böcker eller vad det nu är samt att kontaktboken är ifylld. Är det verkligen så besvärligt att ta sitt föräldraansvar?

• Ididudum spriliares klarauis

Du pratar ju om skolan och inte förskolan men ja, jag skickar med frukt varje dag och anser att det är något självklart. Jag vill att min dotter ska kunna äta en frukt när hon känner att hon behöver det.

Skolan och fritids står för frukost, mellanmål och lunch. Att man som förälder måste skicka med en frukt om dagen är inget att gnälla om. 

Svar på tråden Skickar ni också med frukt varje dag till förskolan?