• jonnysbrud

Skickar ni också med frukt varje dag till förskolan?

Våran äldsta dotter ska börja i förskoleklass nu till hösten. Idag träffade jag förskoleläraren för första gången när jag skulle hämta barnen från dagis. Vi gick lite snabb igenom hur det kommer bli nu till hösten. Och då nämnde hon att barnen ska ha fruktstund varje dag. Vi som föräldrar skall alltså varje dag skicka med frukt eller riskakor till "mellanmålet" de ska ha på förmiddagen.

Är det så på andra förskolor också? Packar ni andra föräldrar också ner frukt eller riskakor varje dag? Vad händer den dagen ni glömmer? Får eran son eller dotter titta på när de andra barnen äter eller finns det "reservfrukt"? Vad händer med de föräldrar som inte har råd att skicka med färskt frukt eller riskakor?

• Svar på tråden Skickar ni också med frukt varje dag till förskolan?
  • studentbruttan29
    Emeraldy skrev 2012-04-23 20:06:57 följande:
    Jag tycker TS är lite förvirrande... Till förskolan har jag aldrig hört talas om att man måste skicka med frukt, det ingår väl i avgiften man betalar, precis som frukost, lunch, mellis osv.

Däremot är det ju inte ovanligt att skolbarn, dvs de som går i förskoleklass, har med sig frukt. Å andra sidan har det ju i alla fall i min hemkommun varit väldiga diskussioner kring det här med att skolan ska vara helt avgiftsfri, och då borde ju skolan stå för frukten kan man tycka.  
    Det står ju i TS att hon menar förskoleklass men att förskoleläraren berättat för TS att det ska skickas med frukt när barnet börjar förskoleklassen.
  • Pickeli

Kan du inte skicka med en lite större påse med frukt som håller länge, typ äpplen? Så kanske det finns någon kyl att sätta dem i, utifall du glömmer?

På vår fsk ingår frukt, men det är alltså på "dagis" då inte förskoleklass "lekis"

• jonnysbrud

Förlåt om jag är lite otydlig i trådstarten, det är alltså förskoleklass jag syftar på. Det vill säga " nollan " året innan man börjar ettan i den "riktiga skolan". :)

• strongenough

Så är det i vår stad också. Blir också nervös att jag ska glömma när sonen börjar till hösten.

• Lattjo

Jag skickar med varje dag. Om ni är rädda för att glömma så lägg ner en påse så det räcker hela veckan när ni lämnar på måndagen :)

• Mercurialis

Till barnens förskola skickar vi inte med frukt till förmiddagens fruktstund.

De förskoleklasser jag har erfarenhet av har däremot haft det så att barnen har med sig frukt hemifrån till förmiddagens fruktstund. Det har även barnen i ettan och tvåan haft.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • La Lola

Näe inte till förskolan.
    Men till förskoleklassen.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Wile

Jag jobbar i förskoleklass o dom barnen får ta med sig frukt till fruktstunden på fm o skolan står för den på em. Självklart händer det att dom glömmer att ta med men då ordnar vi alltid något dom kan äta! En frukt eller knäckmacka.. Låter helt sjukt att dom inte skulle få nåt om dom glömmer..

• brage

Ja vi skickar med både till förskola, förskoleklass OCH till em om de är kvar på frita!!!

• deede
    Emeraldy skrev 2012-04-23 20:06:57 följande:
    Jag tycker TS är lite förvirrande... Till förskolan har jag aldrig hört talas om att man måste skicka med frukt, det ingår väl i avgiften man betalar, precis som frukost, lunch, mellis osv.

Däremot är det ju inte ovanligt att skolbarn, dvs de som går i förskoleklass, har med sig frukt. Å andra sidan har det ju i alla fall i min hemkommun varit väldiga diskussioner kring det här med att skolan ska vara helt avgiftsfri, och då borde ju skolan stå för frukten kan man tycka.  

Vi måste ha med frukt till förskolan/dagis varje dag
    Miranda 080302 Minnéa 110706
Svar på tråden Skickar ni också med frukt varje dag till förskolan?