• jonnysbrud

Skickar ni också med frukt varje dag till förskolan?

Våran äldsta dotter ska börja i förskoleklass nu till hösten. Idag träffade jag förskoleläraren för första gången när jag skulle hämta barnen från dagis. Vi gick lite snabb igenom hur det kommer bli nu till hösten. Och då nämnde hon att barnen ska ha fruktstund varje dag. Vi som föräldrar skall alltså varje dag skicka med frukt eller riskakor till "mellanmålet" de ska ha på förmiddagen.

Är det så på andra förskolor också? Packar ni andra föräldrar också ner frukt eller riskakor varje dag? Vad händer den dagen ni glömmer? Får eran son eller dotter titta på när de andra barnen äter eller finns det "reservfrukt"? Vad händer med de föräldrar som inte har råd att skicka med färskt frukt eller riskakor?

• Svar på tråden Skickar ni också med frukt varje dag till förskolan?
  • MrsKnapa

Japp så är det nog överallt. Glömmer man så får barnet vara utan medans dem andra äter, om de inte finns någon snäll kompis som delar!!
    Tycker oxå det är konstigt, men så ser verkligheten ut..

• deede

Vi skickar med frukt till dagis varje dag.

Miranda 080302 Minnéa 110706
  • studentbruttan29

Ja, jag skickar med en frukt varje dag..eller en riskaka/sesamkaka beroende på vad sonen vill ha. Skolan har också gjort så barnen kan ta med sig 2-5 kr och köpa frukt/morotspåse i skolmatsalen. På sonens skolan brukar barnen vara snälla och dela med sig om någon är utan.

• anchel

Har aldrig skickat med nånting till dotterns förskola. Frukt ingår i den avgift vi betalar. 

• 010306

Har inte behövt skicka med till förskoleklassen. Max nångång ibland om dem haft utedag som matsäck då

• cloudberry79
    anchel skrev 2012-04-23 20:03:54 följande:
    Har aldrig skickat med nånting till dotterns förskola. Frukt ingår i den avgift vi betalar. 
    Fast det här rörde väl förskoleklass? Den är ju avgiftsfri.

TS: Egentligen får de inte ha obligatorisk fruktstund med egen frukt. Jag har jobbat i en 1-2a som stödlärare, där fanns ingen frukt att köpa (en byskola med flera mil till närmaste affär dessutom) och alla föräldrar kom inte alltid ihåg att skicka med frukt till fruktstunden. Då fick de barnen vara utan helt enkelt, men det var rätt vanligt att det var någon som var utan frukt och det var inte alltid samma barn, så det stack inte ut på något sätt.
    Sur, grinig och på smällen.
  • Emeraldy

Jag tycker TS är lite förvirrande... Till förskolan har jag aldrig hört talas om att man måste skicka med frukt, det ingår väl i avgiften man betalar, precis som frukost, lunch, mellis osv.

Däremot är det ju inte ovanligt att skolbarn, dvs de som går i förskoleklass, har med sig frukt. Å andra sidan har det ju i alla fall i min hemkommun varit väldiga diskussioner kring det här med att skolan ska vara helt avgiftsfri, och då borde ju skolan stå för frukten kan man tycka.  

• jonnysbrud

Känns bara så hemskt att tänka tanken att man skulle glömma av att skicka med det någon dag och att dottern skulle få titta på medan de andra äter...

• anchel
    cloudberry79 skrev 2012-04-23 20:06:44 följande:
    Fast det här rörde väl förskoleklass? Den är ju avgiftsfri.

TS: Egentligen får de inte ha obligatorisk fruktstund med egen frukt. Jag har jobbat i en 1-2a som stödlärare, där fanns ingen frukt att köpa (en byskola med flera mil till närmaste affär dessutom) och alla föräldrar kom inte alltid ihåg att skicka med frukt till fruktstunden. Då fick de barnen vara utan helt enkelt, men det var rätt vanligt att det var någon som var utan frukt och det var inte alltid samma barn, så det stack inte ut på något sätt.
    Sorry, jag missade den delen! 
Svar på tråden Skickar ni också med frukt varje dag till förskolan?