• myran6801

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Pippi, det där med immunologi är inte helt enkelt. Jag började fundera på det redan för tre år sedan men jag fick inget stöd av min man i mina tankar och då blev det aldrig av att vi åkte till Aten och kollade upp det. Vi har ju bekostat alla våra ivf:er och nu också äd själva så när jag tog upp det med immunologi suckade min man djupt
    Jag blir heller aldrig sjuk, har haft jätte problem med urinvägsinfektioner och testade positivt på hidden klamydia. Allt detta, har jag förstått, pekar på ett aggressivt immunförsvar. Jag hade en telefonkonsultation med Dr D i Grekland för ett par år sedan och han menade att mitt problem säkerligen var en kombo av dåliga ägg och aggressivt immunförsvar. Tyvärr är IVI inte inne på det där med inmunologi för jag tog upp det med dem efter vårt första misslyckade försök. Så denna gång tänkte jag att jag självmedicinerar. Vet inte om det påverkat till plusset....
    Hade jag varit yngre hade jag inte tvekat att kolla upp immunologibiten men har inte känt jag haft tid och tyvärr hade nog mina ägg passerat sista förbrukningsdatum. Men hade jag vetat vad jag vet idag för drygt 5 år sedan hade jag åkt direkt till Dr D i Aten och gjort mina ivf med hans hjälp. Kan känna lite sorg att det inte blir några helt genetiska barn för mig men också en enorm tacksamhet att äd möjligheten finns. Hoppas att Sverige snart ändrar sina regler kring äd så våra medsystrar i framtiden inte behöver åka utomlands för att få hjälp. Det är en jobbig procedur det ska man inte sticka under stol med.

• myran6801

EmmaoPer, ja man får välja vad man vill göra med embryona. Man kan spara dem i frysen, kassera eller donera dem för forskning. Kom inte ihåg om man kan donera dem till andra par.

• myran6801

TyckOmMig, grattis kära vän! Så bra att du ringde och fick så bra omhändertagande. Grattis till tvillinggraviditet också. Tag nu hand om dig. Så skönt att höra av dig, har tänkt på dig idag. Kram

• myran6801

EmmaoPer, första året kostar det inget att ha embryona i frysen men sen är det en årlig avgift. Kom dock inte ihåg hur mkt. Tror inte man kan donera dem till andra par, minns inte att det stod ngt om det i pappret vi skrev på fr kliniken. Vår kliniks mål är att få ut ca 8 ägg per donator vilket jag tycker är seriöst för man mår inte bra av att stimuleras till för många ägg. Det ökar ju risken för överstimulering vilket är ett farligt tillstånd. Känns bra att donatorerna inte utnyttjas tycker jag.

• myran6801

Pippi, fy vad tråkig läsning Blir så innerligt ledsen när mina vänner här inte lyckas. Men skönt att ni känner att ni ska prova igen. Tycker absolut ni skall be att få en yngre donator (vår är född 86) och bra att du tänker prova stödmediciner. Jag har fixat kortison själv men resten (trombyl och Fragmin) skriver min Gyn ut efter att jag sagt att kliniken vill att jag tar det. Han nöjde sig med att jag sa det o behövde inte se ngt papper. Det är ju vanligt att man får det vid både ivf och ÄD så det var inget konstigt. Även IVI vet om att jag tar Fragmin men inte de andra medicinerna. Jag körde också en antibiotikakur innan insättning för att allt skulle vara rent och fräscht :)
    Tänker på dig. Stor stor kram

• myran6801

Håller med Callimero, även om man kan tjata till sig mediciner så är det näst intill omöjligt att få någon läkare som stöttar och ger råd. Man får vara sin egen läkare och ta hjälp från alla underbara tjejer här på FL. När jag var orolig häromdagen skickade jag ett mail till min Gyn och bad om råd. De brukar normalt svara väldigt snabbt men detta har de inte svarat på än. De hjälper till men tar helt enkelt inget ansvar. Vi gamlingar ska bara vara tacksamma att de ens hjälper oss.

• myran6801

Pippi, jag svarar på dina frågor ikväll. Har lite mkt på jobbet idag. Jag har en bra kontakt ang mediciner. Du skall börja med kortison cd1 i den cykeln då embryot sätts in. Då börjar du med 10mg och så ökar du till 15 en dag innan ET och fortsätter 3 dagar efter ET sedan minskar du till 10 mg igen. Vid plus fortsätter man till v10-12.
    Återkommer i kväll om resten. Kram

• myran6801

Hann inte skriva ngt igår. Har inte ont längre och känner egentligen ingenting faktiskt. Ska kolla hcg och göra vul på måndag så det är väl bara att avvakta. Konstigt först nojjar man över att man har ont och blir livrädd och nu över att man inte känner något. Kram

• myran6801

TyckOmMig, fy vad jobbigt du har det. Det är verkligen inte roligt att vara sin egen läkare det håller jag med om. Men du ska se att allt kommer att lösa sig och du kommer att gå stärkt ur det här. Det är alltid olustigt när läkarna inte har några riktiga förklaringar varför man drabbas av det ena eller det andra. Hur märkte du av din cysta och har du haft problem med sköldkörteln tidigare, äter du levaxin tex?

Hoppas allt ordnar till sig och att du kan få känna glädje av din graviditet. Kram

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?