• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Callimero: jag får också kramper lite då och då i livmodern. Tex när jag är ute och joggar (särskilt precis innan mens men ibland annars också). Samma vid sex... Har aldrig tagit upp det med ngn gym, då det på sistone varit så mycket annat. Kanske skulle ha gjort det. Så dela gärna med dig av vad läkarna säger till dig om detta.... Tack fö stresstipsen Germany! För mig är det mest oro och ångest men dessa tre är ju av samma skrot och korn hur mår ni andra?

• NY I GBG

Hej! Mycket svårt med proverna när man gör behandlingar utomlands som inte stöds av svenska sjukvården. Det behövs ju remiss av svensk läkare för att få behandling, prover eller medicin. Det absolut enklaste, som myran säger, är att ta proverna i Spanien (något annat land med utbredd privat sjukvård där man kan betala för de prover man vill ha), och betala för dem. En fuling är att - om man är (eller blir) blodgivare be att de skriver ut och skickar infektionsproverna som de tar i samband med detta. OBS, även här är det några läkare som inte vill så man måste vara smidig. Vi har fått dessa prover eftersom min man är blodgivare. Byt VC: bra tips. Om du har en allmänläkare (eller vilken läkare som helst) som du känner och som är lite flexibel så kan du be denne om några prover, du behöver kanske inte förklara att det är för behandling som görs utomlands, då de flesta sparkar bakut då.. Infektionsprover som HIV, hepatit osv har man alltid rätt att ta om man misstänker smitta. Även här får man tänja på sanningen... Ja, det är verkligen inte lätt men det brukar funka på något sätt tillslut. Du har ingen läkare i släkten?

• NY I GBG

Hej Pippi. Vi använde ju frysta ägg, så det är väl därför antar jag. Att jag inte behövde synkas med donatorn. Nu har jag iaf rett ut när jag ska ta sprutan: den 15/7. Dock blöder jag fortfarande mest hela tiden. Det är så eländigt men läkarna säger att det inte är något farligt för de har tagit olika cellprovstagningar och undersökt mig ordentligt. Hoppas de har rätt. Funderar på om det är endon som spökar. Så det känns lite halvbra att ge sig in i svängen igen. Fast å andra sidan fick vi reda på från försäkringskassan idag att vi får ersättning för behandlingen i Finland. Yes! Det var goda nyheter. När åker ni ner? Kör ni alltså inte vitrifierade ägg? Jag ska inte käka p piller men det gjorde jag på IVI. Här är det istället nedregleringsspruta och sedan provera. Snart ska jag käka antibiotika som min syster skriver ut. När börjar du med medicinerna? Hur var det med stödmediciner: vilka ska du ta? Jag ska ta kortison och fragmin...

• NY I GBG

Hej alla, Pippi: usch vilken pärs. Känner igen detta... Skönt att det löste sig. Knasse: håller tummarna! Vart har du gjort din behandling? Mymina: håller tummarna för dig också! När är testdag? Vilken gullig sköterska Så mycket värt med vänliga bemötande... Callimero: jag tror också jag måste göra hysto, men det blir nog efter Finland. Vet inte om jag ska åka till Grekland för detta eller försöka göra det i Sverige. Du verkar fått tid väldigt snabbt. Ska du göra det i Sverige? Var det lätt att få remiss? Gör du det privat eller offentligt? Några tips på hur man skall gå tillväga för att få en snabb tid i Sverige? Myran och Germany: skönt att allt fortskrider på bra sätt trots diverse krämpor och skrämsel Kram på er alla och hoppas ni har det skönt i sommar! Själv börjar vår semester på imorgon kväll med resa till Spanien. Skal bli härligt!

• NY I GBG

Knasse- vad härligt! Stort grattis. Vilken sommarpresent Callimero: tack för info. Tampas själv med om jag ska göra det hos peny i Aten (har just fyllt i formuläret och skickat tillbaks) eller om jag lyckas få någorlunda snabb tid i Sverige. Hoppas. I mitt fall är det pga förbaskade blödningar som pågår mest hela tiden. Kramper har jag också dock inte efter transfer. Och mitt i allt detta får vi se om Finland vill köra som planerat i v 34, trots blödningar. Det får jag reda på 30/7. Mymina: håller tummarna! Pippi: ja, jag hoppas verkligen vi kan följas åt. Som sagt, eftersom jag blöder mest hela tiden vet jag inte hur Finland ställer sig till det. I Spanien vill de jag ska göra hysto först. Jag vet mer efter 30/7 då jag ska till gyn. Hoppas du har en skön sommar och håll oss uppdaterade om nästa steg. Kram

• NY I GBG

Hej alla! Jag kikar in här i tråden och skriver ett inlägg mitt i semestern. Era inlägg och tankar om hälsa känner jag väl igen mig i. Jag har fått mycket hälsoproblem i samband med IVF och äggdonation. Efter IVF började jag få infektioner (bakteriell vaginos, urinvägsinfektion och svamp), jag började också få olaga blödningar som eskalerat till den grad att jag just nu blöder lite i stort sett varje dag. Jag har också fått endometrie hyperplasi, som jag nu är botad från. Troligtvis var dt östrogenet som gav mig detta. Så ja, riskerna är reella. Kanske inte för alla men en del av oss kanske är mer känsliga. Så jag har mycket ångest för östrogenets negativa effekter. Sedan är det ju tusentals kvinnor som gör IVF och det verkar inte finnas bevis för allvarliga hälsoproblem. Vi är nu på gång med ett nytt försök i Finland, men jag tror det får bli det sista med östrogen. Önskar er alla stort lycka till och JA, låt oss hoppas att 2013 är vårt år Stor kram

• NY I GBG

Hej alla! Jag har en fråga: igår på mitt UL veckan innan transfer var planerad hade jag flera äggblåsor. Den största var på 18 mm. Kliniken blåser nu av det hela och vi får istället frysa embryona (sambon åker dit och lämnar sitt bidrag) och jag får börja om medicineringen och köra i nästa cykel. Men vi får inga pengar tillbaka, dvs det vi betalat för ett färskförsök får vi nu betala för frysförsök. Har någon varit med om något liknande. Känns som vi bara har uppförsbackar i detta... Kram

• NY I GBG

Åh. Pippi, vilken lycka Det är ju helt fantastiskt!! Om du har lust vore det jätteintressant för oss som kämpar att höra lite om ditt upplägg, vad fick du för mediciner och doser etc. Ett lyckat recept alltså som kanske vi kan kopiera. Det känns ju som det är andra gången som gäller för väldigt många som går på IVI

• NY I GBG

Hej alla,

Det var väldigt längesedan jag skrev här. Vi har haft det kämpigt så jag har inte känt för att skriva. Men jag kan inte hålla mig borta helt utan läser lite då och då ð??? Tänk att så många - ja kanske alla till och med - som jag skrev med i början blivit gravida eller fått barn. Så härligt! Det är fantastiskt att ni lyckats. Samtidigt känns det lite extra svårt för mig. När jag tänker på att alla jag träffat IRL via FL blivit gravida - utan jag - är det svårt att inte känna lite bitterhet. Men ändå, tänk, mariposa, myran, germany: ni har fått barn ju! Det är verkligen fantastiskt. Och så många nya som också lyckas. Heja alla. Vi gjorde ett till försök i Finland men även det misslyckades. Nu har vi ställt oss i adoptionskö och anmält oss till att bli familjehem. Och kanske gör vi ett till försök på IVI.. Ja, så ser det ut för oss ð??? Tack för att ni frågar efter mig lite då och då ð???

• NY I GBG

Hej alla! Har ni några bra tips på hur man bäst åker till Valencia? Vi bor i Göteborg men kan ju även åka från Malmö, Stockholm el Köpenhamn. Flyger ni alla till Alicante och tar tåget därifrån? Ser jättesvårt ut med biljetter.

Stort tack på förhand.

Ps: mariposa, hittar inget i inkorgen från dig..

• NY I GBG

Hej alla! En fråga: jag har börjat med progesteron vaginalt, i form av crinone. Tidigare försök har jag tagit två applikatorer per dag, en på morgonen och en på kvällen. Men det verkar inte riktigt stämma med IVI doseringen. IVI säger 800 mg/dag och i applikatorerna verkar det bara finnas 90 gr. Kommer inte ihåg hur vi resonerade sist. Hur har ni gjort? Ngn som använt crinone?

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?