• NY I GBG

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej! Vi funderar på äggdonation i Spanien och jag har tagit kontakt med ett par kliniker och surfat runt lite. Av äggdonations barnmorska i Umeå fick vi IVI kliniken i Barcelona rekommenderad, samt AVA kliniken i Finland. Vi är inne på Spanien och det verkar finnas många olika kliniker. IVI verkar dyrast men de kanske är bälte också? Oss skulle det passa bäst i södra Spanien då vi kan ordna boende där. Kram till alla och mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?
  • NY I GBG

Hej Ester och Älskarjordgubbar! Tack för era svar. Och vad härligt att ni båda blivit gravida på detta sätt. Det ger mig hopp! Bra att veta också att statistiken är 95% om man gör fyra gånger. Låter hoppfullt, även om det ju är extremt dyrt att göra detta fyra gånger.... Om ni vill skriva lite om hur ni tänker kring detta med genetiken, vore det jötteintressant för mig att höra hur andra funderar. Själv tänker jag väldigt mycket på att ett eventuellt barn och jag inte skulle vara genetiskt sammankopplade. Anledningen till att jag tänker på detta är att även min syster erbjudit sig att donera ägg, även om de nu verkar tveka inför om de verkligen vill donera... Om vi har dessa två alternativ - donation av min syster eller av okänd - är det svårt att besluta vad som är bäst. Donation av min syster har redan lett till problem i relationen och de verkar ställa en massa krav innan de kan tänka sig att donera. Så det kanske är svårt..... Jag är ju halvspansk så det känns bra att göra detta i Spanien. Då har man den kopplingen till barnet och jag skulle verkligen anstränga mig för att barnet skulle prata spanska, åka ofta till Spanien osv... Hur tänker ni ang att berätta för barnen? Det jag tänker nu är att man skulle försöka göra det så tidigt och så naturligt och lättsamt som möjligt.... Många frågor Undrar om det finns någon förening för föräldrar som fått barn genom äggdonation... Hoppas allt är bra med er och att ni har en härlig helg. S

• NY I GBG

Hej Ester, Älskarjordgubbar, sol, Maja mfl. Tack för era svar och den intressanta läsningen. Det var nytt för mig att psykologer rekommenderar att inte berätta om donatorn är anonym. Jag tror aldrig jag skulle kunna hålla en sådan sak hemlig för mitt/mina barn hela livet... Särskilt inte som min syster m familj och mamma och pappa vet. Så det skulle nog inte vara ett alternativ för oss. Samtidigt känns det jobbigt om psykologerna tror atta barnet kan gå igenom en kris om de inte kan leta upp donatorn... Hmm, svåra frågor. Vi har haft det jättejobbigt med ganska uppslitande diskussioner med min syster men vi har ändå bokat in resor til, Umeå, för att påbörja processen med min syster som donator. Men om jag är ärlig så känner jag min inte redo för detta... Det känns inte kul att påbörja detta då min syst och jag haft jobbiga diskussioner.. Sedan känns det nu ( så kändes det inte tidigare) som om det kanske fortf finns en chans utan ÄD.. Men ändå känner jag mig inte redo att gå igenom en til, IVF (läkarna har avråder oss från IVF få chansen är mkt dåliga). Maja: hur går det för dig? Älskarjordgubbar: vilka söta tvillingar du har Kram

• NY I GBG

Hej och tack för era reflektioner. Hjälper alltid till om man kan få resonera och få feedback på det man tänker. Vinterprinsessan, jag skulle aldrig heller uttrycka mig som att någon annan skulle vara genetisk "mamma". Jag var och pratade med en psykolog på sjukhuset häromdagen. Det var bra och hon sade att vi ska komma ihåg att det är ett 40/51 beslut vi kommer att fatta, dvs inte ett alternativ som känns helt rätt utan båda känns ok och det kanske bara är en procents skillnad på känslan för ett alternativ, och då bör vi välja det.... Svårt när det är ett livsavgörande beslut. Efter mitt samtal med psykologen var jag mindre inne på min syster som donator. Det avråder ju från det pga potentiella problem som att recipienten, dvs den som tar emot ägget, kanske alltid kommer att känna en tacksamhetsskuld och aldrig känna sig avkopplad med systern, mm Esther och Maja, hur fortskrider era graviditeter? Ha det gott!

• NY I GBG

Jag tycker det verkar konstigt att läkare skulle kalla en donator för en genetisk mamma.... Psykologerna som är inkopplade gör ju väldigt klart för donatorerna att de lämnar ett ägg för att hjälpa ett par men efter att de lämnat ägget så upphör alla tänkbara band..... Genetisk mamma om donatorn känns som en olyckligt vald terminologi, men alla gör ju förstås som de tycker känns bäst och inget ont i det förstås Hoppas ni alla har det bra! Vi är i slutskedet av att bestämma om vi ska försöka med min syster som donator eller okänd donator. Vi har bokat tid i Umeå och har köpt biljetter men vi kanske inte åker, utan bokar direkt i Spanien istället Och så hade vi vårt avslutningssamtal med läkare på sjukhuset. Så skönt att inte behöva gå tillbaka dit. Jag tycker verkligen inte vi blivit väl bemötta så det ska bli skönt att slippa gå dit mer. Avslutningssamtalet hade vi kunnat skippa. Det gjorde oss inte klokare utan skapade istället mer osäkerhet men jag försöker ignorera detta då jag vill vara positiv inför ÄD Kram

• NY I GBG

Hej Vinterprinsessa. Delar gärna med mig, men det riskerar att bli ett långt inlägg. Så många tankar....... Skulle gäääärna vilja bolla och få lite feedback från dig också, som gått igenom ÄD och är nöjd. Skriver mer senare. På jobbet nu. Kram

• NY I GBG

Maja: en fråga: det låter intressant med paketpriset på IM. Vi måste bestämma om vi ska köra IVI Barcelona eller IM Barcelona. Hur mycket kostade paketpriset på tre ÄD omgångar? Tacksam för svar så man kan bestämma sig i djungeln av kliniker!

• NY I GBG

Hej alla! Lite info ang priser och så som jag nu tagit reda på. Paketpriset med tre omgångar kostar 30000 euro, och då får man tillbaka 2/3 om man inte blir gravid (se Majas förklaring). En omgång kostar ca 9800 på IM. Ungefär samma pris på IVI. Så vi tycker inte det var intressant med paketpriset IOM att det är dyrare än 3 separata omgångar. Så nu har vi bestämt oss för IVI. Och träffar dem i juni. Myran: har ni hört något mer från IVI? har de hittat en donator än eller hur lång tid tror de det ska ta? Vi måsta boka hotel snart också, tre nätter. Om någon har förslag på billigt boende i Barcelona eller Girona får ni gärna höra av er Hoppas ni alla mår bra och njuter av det härliga vädret!!!!! Stor kram till alla

• NY I GBG

Hej alla! Det var ett tag sedan jag skrev här och sedan dess har min sambo och jag varit på IVI Barcelona på första mötet. Mötet gick bra och framförallt var hela Barcelona vistelsen mycket trevlig. Så vi förknippar detta med något positivt än så länge. Vilken skillnad från den ångesltladdade kvinnokliniken på Sahgrenska..... Dock är det väldigt mycket som tillkommer de dryga 9800 euron som det kostar. En massa olika tester... De vanliga blodproverna fixar vi genom att vi är blodgivare, men sedan vill de att sambon ska göra ett genetiskt test för cystisk fibros, alternativt betala 205 euros för att testa donatorn. Och så vill de att jag ska göra en mammografi innan. Frågan är hur detta ska lösas.... Jag får väl säga att jag känt en knöl... Men det känns väldigt olustigt. Har någon av er erfarenheter av att göra mammografi i samband med ÄD och hur gick ni tillväga?. Och så är det detta med en gynekolog. Min gynekolog säger att hon kan göra detta privat, vilket då kostar oss över 700 kr per gång. Undrar om landstingsfinansierade gyn kan ta på sig detta. Har ni några tips på hur man ställer frågan och hur man kan få detta gratis? Och så är det donatorns medicin... Vad gäller donatorn har vi fått fylla i en blankett men för oss är det viktigare att donatorns generella drag är liknande mina (dvs liknande balans mellan storlek på näsa, ögon etc etc) än att hon ska ha gröna ögon eller lockigt hår. Ett eventuellt barn kommer ju ändå inte likna mig och vi kommer ju atta tala om för ett eventuellt barn så blodgrupp osv är därför inte relevant för oss.. Vi hoppas de lyssnar på dessa önskemål från oss, det vet man ju aldrig om de gör. vi ska skicka kort på mig och vi hoppas verkligen de studerar dessa och utgår från dem snarar från en blankett... Känns inte helt tillförlitligt att de kommer att lyssna på detta... De kommer nog hitta en donator ganska snabbt pga mitt relativt spanska utseende. Spännande och skrämmande.... Hoppas allt är bra med er alla! Myran, har ni fått några indikationer på när de kan tänkas hitta donator?? Vi kanske kommer genomgå detta samtidigt Och hur går det för er som är gravida??? Kramar

• NY I GBG

Hej myran och tack för din info!!! Går det verkligen att bara anmäla sig för en mammorgafi? När jag pratade med Carlanderska idag (Göteborg) sade de att man måste ha remiss... Men jag ska leta vidare. Antar att du inte gjort mammografin i Göteborg, eller? Det låter fantaskiskt med hjälpen från din husläkare. Med husläkare, menar du allmänläkare på din vårdcentral? Jag har ingen sådan allmänläkare än då jag inte bott här så länge oh inte gått till läkaren så ofta... Men kanske skulle jag boka in en tid med läkaren på min vårdcentral och berätta allt som det är och se vad han kan hjälpa till med? Tacksam för fler tips Ps: är någon intresserad av tips på hotel kring Barcelona/Girona delar jag gärna med mig av denna info Kram

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?