• MiaFia 2012

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Hej på er! Får jag hoppa in i tråden? Har nu skummat igenom hela och både glatt mig och gråtit. Livet kan vara så grymt ibland, tänker jag speciellt när jag läser om mariposas missfall. Jag hoppas du finner kraften att gå vidare efter en återhämtningsperiod...

Själv har jag nog haft det västa året i mitt liv, 4 misslyckade ivf-er och stundtals relationskris har varit tungt. Nu rekommenderas vi att gå över till äd. Jag är 33 och vi har försökt sen 30, oförklarligt barnlösa men min kille har "superbra spermier" enligt läkarna och mina ägg beter sig konstigt, delar sig inte ordentligt. Har bestämt mig för att sluta analysera och fokuserar min energi på äd från och med nu, Eftersom jag och min sambo är spansktalande känns det som ett bra val med Spanien. Ska få remiss till svenska kön inom några veckor men har absolut ingen lust att vänta i flera år.

Har mejlat med 3 kliniker hittills (Procreatec Madrid, Instituto Bernaneu och Vistahemosa) och ska kolla upp några fler. Men rent spontant har jag fått bäst intryck av Instituto Bernaneu. Ser också att några i tråden har varit där. Skulle ni rekommendera? Det är så extremt mycket att tänka på när man väljer klinik, många frågor att ställa om priser och garantier etc. Blir lite snurrig av allt.

Har någon av er valt att köpa ett paket med flera behandlingar och "refund"-system vid misslyckande? Jag kollar även på sånt men är så osäker på om det är värt det. Överhuvudtaget är allt så dyrt, både enstaka försök och paketen. Så svårt att veta vad som är bäst...

kramar

• MiaFia 2012

Myran - tack för alla tipsen, försöker tänka på det där med flyg och gyn i Sverige etc. Vill inte att en massa tester ska försena processen så vi ska försöka ta alla prover här hemma, men vissa verkar ju vara lite speciella för Spanien så de får vi nog ta där, trots kostnaden...

Maja: Får jag fråga hur mycket av ert "paket" som ni har utnyttjat? Minns inte riktigt om jag läst det i tråden. Jag tänker mig att det vore skönt rent psykisk att liksom ha i bakhuvudet att ett misslyckande första eller andra gången inte innebär slutet, om man nu betalat för ett paket. Jag tycker inte heller att pengar är huvudsaken för om man lyckas är ju allting värt det, men om man lägger ca 90 000 kr på en behandling som misslyckas är det ju svårt både psykiskt och rent ekonomiskt att ta sig vidare. 

Jag undrar också över det där med att mannen kan lämna spermier som fryses ner vid första besöket. Påverkar det inte befruktningen negativt att spermierna har varit frysta? För äggen sägs det ju att det påverkar ganska mycket, många överlever inte uppting etc.

Tummen: Lycka till på kontrollen idag! Jag imponeras över alla som vågat sätta in två... Undrar hur jag själv ska göra när om och när vi kommit så långt.         

• MiaFia 2012

Hej och tack för alla svar jag fått på mina undringar, låter ju onekligen som att frysta spermier inte borde utgöra några problem. Jag kollar vidare på de olika klinkerna ni varit på, och några till, ska försöka bestämma oss snart för jag vill gärna boka in ett första besök så snart som möjligt. Men det lär ju ändå inte bli förrän efter alla julledigheter.

Myran: spännande med två befruktade ägg, håller tummarna för att allt går vägen. Vet du nåt om hur stor chansen/risken för tvillingar är när man stoppar in två ägg med bra kvalitet?

• MiaFia 2012

Hej! Har inte varit inne här på jättelänge men nu när det börjar dra ihop sig för oss kände jag behovet av att återvända :) Vi ska också göra äd i Spanien (vårt första) och är lite nervösa inför allt. IVF kan man ju vid det här laget men nu känner jag mig som en nybörjare igen... Jag tar p-piller nu och ska ta nedregleringssprutan hos en sjuksköterska nästa vecka. Sen gäller det att vänta in mensen och boka in en undersökning hos gyn här hemma till dag 13 av nästa cykel. Vår klinik vill absolut inte ge någon uppskattning av när det blir insättning men jag behöver verkligen veta vilken vecka det antagligen blir på grund av jobbet. Vill nämligen inte berätta om behandlingen för mina chefer så jag tänkte försöka lägga in semester. Ni som har gjort det här tidigare, ungefär på vilken dag i cykeln skedde insättningen? Så klart beror det jättemycket på donatorns cykel men det borde ju finnas någon typ av standard som dom siktar in sig på. Jag vore jättetacksam för lite inblick i hur det var för er. 

• MiaFia 2012

Tack myran för snabbt svar, kul att vi ligger ungefär samtidigt. Usch vad jobbigt med missfall för dig förra gången,  hoppas verkligen det går bättre denna gång. Ja, om du har möjlighet att kolla dina antecknar från din förra omgång vore det toppen.

• MiaFia 2012

Å tack för svar mariposa, vad spännande att det "bara" var 22 dagar efter sprutan, då blir det antagligen inte så långt in i april som jag trodde att det skulle bli. Vi är på Vistahermosa i Alicante, valde till slut mellan den och I.B. men eftersom vår klinik verkar ha bra labb etc. föll valet på dom (säger att dom bara sätter in blastocyster t.ex). Tiden får utvisa om det var rätt beslut.

Pippi: På kliniken vi är på säger dom att chansen till grav är ca 65% (dock lite lägre för fullgången grav) men att det bara är ca 5-10% chans/risk (beroende hur man ser det) för tvillingar vid insättning av två.

• MiaFia 2012

Hej igen, en liten korrigering från mig. Min klinik säger "under 15%" för tvillingar vid insättning av två. Så jag kör på två, det har vi bestämt.

• MiaFia 2012

Hej på er! Hoppas ni mår bra, själv har jag känt mig deppig, nog en kombo av p-piller och oro. Nu kommer jag med en fråga igen, hoppas nån kan hjälpa mig. Jag har 2 piller kvar på kartan och började blöda lite idag, känns som om mensen kommer dra igång på riktigt på lör eller sön. Hur ska man då göra med medicinen för slemhinnan? Ska man vänta tills p-pillerkartan är slut eller börja på dag ett av mensen även om den faller på en p-pillerdag? Jag har bara fått instuktionen att börja på dag ett av mensen...

Kram

• MiaFia 2012

Tack söta ni för svar, jag tänkte att kliniken kanske inte svarar på helgen men jag ska skriva till dom ändå. Nu blöder jag inte, hoppas mensenhåller sig borta till måndag i alla fall så att jag hinner ta alla piller först. Min klinik vill att jag gör ultraljud dag 13, inga koller innan dess. Men det är säkert olika beroende på ens historia. Dom kollade själva för nån månad sen när vi var där och allt såg bra ut inför behandlingsstart. Trevlig helg!

• MiaFia 2012

Pippi: Jag lever som vanligt, 1-2 koppar kaffe om dan och ett glas vin några gånger i veckan, ganska mycket träning. Men jag tror att jag ska börja leva utan koffein och alkohol snart samt köra lättare träning, som förberedelse inför insättning. Under mina ivf-år och även innan dess var jag superstrikt med alla "gifter", proppade mig full med vitaminer etc. Jag orkar inte heller längre. Det är som att behandla sig själv som om man vore gravid år in och år ut, men aldrig få ett barn. Så trist!

Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?