• RocketAnnie

Ta med mat......

Vår dotter går i förskoleklass och ska nu ha en utedag. Då serveras ingen skollunch utan det får de ta med själva + en frukt. Vad tycker ni om det?
    Vet att det har  varit massa diskussioner om detta.
    Egentligen ska väl skolan stå för maten. Och dottern är inte helt förtjust i att äta kall mat.

Sedan tycker jag det är lite konstigt att när de går i skolan så ska de ha med frukt medans de veckor de går på fritids så finns det frukt till barnen???

• Svar på tråden Ta med mat......
  • Lilla fjunet
    Lumikki skrev 2012-04-16 20:17:48 följande:
    Men herregud. Hur kan man som förälder bråka om att skolan ber en skicka med matsäck några ggr/termin. Det kostar knappast många kronor och barnen tycker ofta det är väldigt mysigt.
  • Coyote
    Lumikki skrev 2012-04-16 20:17:48 följande:
    Men herregud. Hur kan man som förälder bråka om att skolan ber en skicka med matsäck några ggr/termin. Det kostar knappast många kronor och barnen tycker ofta det är väldigt mysigt.
    Men eftersom skolan ska vara avgiftsfri så blir det väldigt fel att be föräldrarna skicka med mat. Även om de allra flesta klarar av att skicka med matsäck till sina barn så finns det föräldrar som faktiskt inte har råd med det, men så länge ingen protesterar mot det så kommer skolan fortsätta be om matsäck en gång i veckan eller så.
  • h8him
    Coyote skrev 2012-04-16 21:22:59 följande:
    Men eftersom skolan ska vara avgiftsfri så blir det väldigt fel att be föräldrarna skicka med mat. Även om de allra flesta klarar av att skicka med matsäck till sina barn så finns det föräldrar som faktiskt inte har råd med det, men så länge ingen protesterar mot det så kommer skolan fortsätta be om matsäck en gång i veckan eller så.
    Precis, och någon förälder på skolan måste våga vara den jobbiga föräldern som tar kontakt med rektorn och påpekar att skolan gör fel och att lunch ska ingå. De som har det fattigast kanske inte vill/vågar vara besvärliga så då är det väl bra om ts lyfter diskussionen med rektorn?
  • Höghus

Coyote: skolan får be om att barnen har med sig matsäck. Det kostar som sagt inte mer än några kronor och hamnar därmed inom spannet för de "obetydliga kostnader" som skolan enl lag får ta ut då och då vid utflykter, aktiviteter etc

• Coyote
    Lumikki skrev 2012-04-16 21:34:30 följande:
    Coyote: skolan får be om att barnen har med sig matsäck. Det kostar som sagt inte mer än några kronor och hamnar därmed inom spannet för de "obetydliga kostnader" som skolan enl lag får ta ut då och då vid utflykter, aktiviteter etc
    Då och då... När det börjar handla om varje vecka då? Är det fortfarande "då och då"? Var drar man gränsen? När ungarna ska ha med sig rejäl lunchmatsäck eller rent av pengar till lunch på McDonalds? De där "några kronorna" kan bli jäkligt kännbara i en familj med ansträngd ekonomi och flera barn i skolan. Lägg till insamlingar till julblomma till läraren, klassutflykten, sommarpresenter och allt annat så är man långt förbi "några kronor".
  • Coyote
    h8him skrev 2012-04-16 21:32:56 följande:
    Precis, och någon förälder på skolan måste våga vara den jobbiga föräldern som tar kontakt med rektorn och påpekar att skolan gör fel och att lunch ska ingå. De som har det fattigast kanske inte vill/vågar vara besvärliga så då är det väl bra om ts lyfter diskussionen med rektorn?
    Om jag hade varit den som inte hade råd och i stället sjukanmälde mitt barn när det var dags för utflykt för att kunna ge ungen yoghurt och macka hemma, så hade jag blivit väldigt glad om någon annan lyft frågan.
  • Duckan

Coyoute, på min tid i skolan var det många som hade just detta sin matsäck, varför skulle inte yoggi och macka duga idag?

• h8him
    Coyote skrev 2012-04-16 21:40:26 följande:
    Om jag hade varit den som inte hade råd och i stället sjukanmälde mitt barn när det var dags för utflykt för att kunna ge ungen yoghurt och macka hemma, så hade jag blivit väldigt glad om någon annan lyft frågan.
    Precis. Det behövs modiga föräldrar.
    Lumikki skrev 2012-04-16 21:34:30 följande:
    Nej. Återkommande lunch räknas inte som "obetydliga kostnader". Däremot kan de be barnen ta med fika om de vill ha det.

Lunch ingår i förskolleklass.
  • Coyote
    Duckan skrev 2012-04-16 21:42:25 följande:
    Coyoute, på min tid i skolan var det många som hade just detta sin matsäck, varför skulle inte yoggi och macka duga idag?
    Beror på vad skolan vill att man har för typ av matsäck, ofta är det ganska väl beskrivet vad som är bra att ha med och inte. En liten yoggi är dyrare än en liter naturell yoghurt, mackan ska gärna vara "matig", kanske med köttbullar eller liknande på, också festis till det.
  • Duckan

Vår fsk har inga sådana krav utan vi skickar det vi vill. När jag gick i skolan var det också valfritt innehåll, inget godis dock.

Svar på tråden Ta med mat......