Inlägg från: Coyote |Visa alla inlägg
  • Coyote

Ta med mat......

DetLillaÄcklet skrev 2012-04-16 15:02:20 följande:
    Aldrig hört talas om att man ska behöva betala mat på gymnasiet, men det tycker jag också är fel.
    Vi betalade en femtiolapp per termin för att få ut matkortet, har jag för mig. Utan matkortet kunde man inte få någon tallrik. Eller det kanske var så att man fick låna matkortet gratis, men glömde man det fick man betala en tia eller något, och tappade man bort det så fick man betala för att få ett nytt. Lite märkligt egentligen, såhär i efterhand, men inget jag reflekterade över då.
  • Coyote
    Lumikki skrev 2012-04-16 20:17:48 följande:
    Men herregud. Hur kan man som förälder bråka om att skolan ber en skicka med matsäck några ggr/termin. Det kostar knappast många kronor och barnen tycker ofta det är väldigt mysigt.
    Men eftersom skolan ska vara avgiftsfri så blir det väldigt fel att be föräldrarna skicka med mat. Även om de allra flesta klarar av att skicka med matsäck till sina barn så finns det föräldrar som faktiskt inte har råd med det, men så länge ingen protesterar mot det så kommer skolan fortsätta be om matsäck en gång i veckan eller så.
  • Coyote
    Lumikki skrev 2012-04-16 21:34:30 följande:
    Coyote: skolan får be om att barnen har med sig matsäck. Det kostar som sagt inte mer än några kronor och hamnar därmed inom spannet för de "obetydliga kostnader" som skolan enl lag får ta ut då och då vid utflykter, aktiviteter etc
    Då och då... När det börjar handla om varje vecka då? Är det fortfarande "då och då"? Var drar man gränsen? När ungarna ska ha med sig rejäl lunchmatsäck eller rent av pengar till lunch på McDonalds? De där "några kronorna" kan bli jäkligt kännbara i en familj med ansträngd ekonomi och flera barn i skolan. Lägg till insamlingar till julblomma till läraren, klassutflykten, sommarpresenter och allt annat så är man långt förbi "några kronor".
  • Coyote
    h8him skrev 2012-04-16 21:32:56 följande:
    Precis, och någon förälder på skolan måste våga vara den jobbiga föräldern som tar kontakt med rektorn och påpekar att skolan gör fel och att lunch ska ingå. De som har det fattigast kanske inte vill/vågar vara besvärliga så då är det väl bra om ts lyfter diskussionen med rektorn?
    Om jag hade varit den som inte hade råd och i stället sjukanmälde mitt barn när det var dags för utflykt för att kunna ge ungen yoghurt och macka hemma, så hade jag blivit väldigt glad om någon annan lyft frågan.
  • Coyote
    Duckan skrev 2012-04-16 21:42:25 följande:
    Coyoute, på min tid i skolan var det många som hade just detta sin matsäck, varför skulle inte yoggi och macka duga idag?
    Beror på vad skolan vill att man har för typ av matsäck, ofta är det ganska väl beskrivet vad som är bra att ha med och inte. En liten yoggi är dyrare än en liter naturell yoghurt, mackan ska gärna vara "matig", kanske med köttbullar eller liknande på, också festis till det.
  • Coyote
    Lumikki skrev 2012-04-16 21:53:15 följande:
    I mitt barns skola är det just typ en ostmacka, yogurt och frukt man skickar med. Inte särskilt avancerat alltså. Och det bör man som förälder ha råd med. Hur gör man annars när barnet är hemma vid sjukdom och lov? Svälter ungen?
    Jag vet föräldrar som ger sina barn havregrynsgröt till lunch och middag när barnen är hemma. Eller barn som helt enkelt inte får mat hemma utan bara äter skollunchen under en hel dag, och således får gå till skolan trots sjukdom.
  • Coyote
    Lumikki skrev 2012-04-16 22:04:42 följande:
    Coyote: det låter märkligt. Även familjer som lever på ekonomiskt bistånd får pengar för att barnen skall kunna äta mer än havregrynsgröt. Klarar man inte av att hushålla ens så ens barn kan få en macka och lite yogurt är frågan om inte barnet borde fosterhemsplaceras.
    Förlåt, men hur trångsynt är du egentligen? Ta och se dig om i världen och inse att alla inte har det lika bra som du och jag har det! När man arbetar inom skolans eller förskolans värld så ser man rätt snabbt att det sociala skyddsnätet faktiskt inte alltid fungerar som det ska.
  • Coyote
    Lumikki skrev 2012-04-16 22:17:20 följande:
    Coyote: du har ingen aning om hur jag har det. Men som förälder har man ett ansvar och förmår man inte ens med statens hjälp sätta den enklaste mat på bordet åt sina barn klarar man inte att ta det ansvaret. Att människor inte har råd med glasögon, cyklar, nya kläder osv är fördjävligt men ett faktum och något som individen inte alltid själv bär skulden för. Men ostmacka och yoggi? Nej, då bör man inte ha barn alls.
    Jag brukar inte säga såhär, men jag hoppas att du en dag står där och inser att du faktiskt inte kan fixa den matsäcken till dina barn. Sen kanske du blir en aning mer ödmjuk.
Svar på tråden Ta med mat......