Inlägg från: h8him |Visa alla inlägg
  • h8him

Ta med mat......

Ciliaja skrev 2012-04-16 15:03:55 följande:
    de finns ingenstans i sverige där man betalar sin egen mat på gymnasier
    Jag vet att flera gymnasieskolor tar betalt. Gymnasiet är frivilligt och där har kommunerna rätt att ta betalt.

Ts, det är fel av skolan om ni måste skicka med lunch. De ska erbjuda näringsberäknad lunch varje skoldag.
  • h8him
    Coyote skrev 2012-04-16 21:22:59 följande:
    Men eftersom skolan ska vara avgiftsfri så blir det väldigt fel att be föräldrarna skicka med mat. Även om de allra flesta klarar av att skicka med matsäck till sina barn så finns det föräldrar som faktiskt inte har råd med det, men så länge ingen protesterar mot det så kommer skolan fortsätta be om matsäck en gång i veckan eller så.
    Precis, och någon förälder på skolan måste våga vara den jobbiga föräldern som tar kontakt med rektorn och påpekar att skolan gör fel och att lunch ska ingå. De som har det fattigast kanske inte vill/vågar vara besvärliga så då är det väl bra om ts lyfter diskussionen med rektorn?
  • h8him
    Coyote skrev 2012-04-16 21:40:26 följande:
    Om jag hade varit den som inte hade råd och i stället sjukanmälde mitt barn när det var dags för utflykt för att kunna ge ungen yoghurt och macka hemma, så hade jag blivit väldigt glad om någon annan lyft frågan.
    Precis. Det behövs modiga föräldrar.
    Lumikki skrev 2012-04-16 21:34:30 följande:
    Coyote: skolan får be om att barnen har med sig matsäck. Det kostar som sagt inte mer än några kronor och hamnar därmed inom spannet för de "obetydliga kostnader" som skolan enl lag får ta ut då och då vid utflykter, aktiviteter etc
    Nej. Återkommande lunch räknas inte som "obetydliga kostnader". Däremot kan de be barnen ta med fika om de vill ha det.

Lunch ingår i förskolleklass.
  • h8him
    Lumikki skrev 2012-04-17 08:02:00 följande:
    Sextiotalist: men nu är det så att skollagen medger mindre skäliga avgifter vid utflykter och aktiviteter. Detta har även granskats av Skolonspektionen. Så att bråka om några matsäckar per termin har man inget för.
    Skolorna har ingen rätt att bortse från skollagen och i den står att näringsriktig skollunch ska ingå (i förskoleklass och grundskola).
  • h8him
    Sweet life skrev 2012-04-17 09:50:44 följande:
    Ja, och har man som förälder inte möjligheten att skicka med matsäck så får man (i den skolan jag jobbade) från köket, macka en liten yoghurt, en frukt och en liten tetra mjölk...
    Nej, alla barn ska få näringsberäknad skollunch gratis varje skoldag.

Det står i nya skollagen.
  • h8him
    Sweet life skrev 2012-04-17 09:57:32 följande:
    Eller som det står. Skäliga kostnader av mindre summa vid aktiviteter och utflykter. Detta är ju granskat av skolinspektionen och något som går helt i linje med skollagen....
    Du får gärna länka källa för det du skriver stämmer inte.

Under studieresa får skolan låta eleverna ta kostnaden för t.ex frukost och middag, som är måltider som skulle ha ätits hemma. Däremot ska lunch ingå på skolans bekostnad.
    www.skolinspektionen.se/Documents/vagledning/infoblad-avgifter.pdf
Svar på tråden Ta med mat......