• RocketAnnie

Ta med mat......

Vår dotter går i förskoleklass och ska nu ha en utedag. Då serveras ingen skollunch utan det får de ta med själva + en frukt. Vad tycker ni om det?
    Vet att det har  varit massa diskussioner om detta.
    Egentligen ska väl skolan stå för maten. Och dottern är inte helt förtjust i att äta kall mat.

Sedan tycker jag det är lite konstigt att när de går i skolan så ska de ha med frukt medans de veckor de går på fritids så finns det frukt till barnen???

• Svar på tråden Ta med mat......
  • Callan

Hos oss brukar det stå på lappen att om man inte kan/vill ha egen matsäck ska man säga till och då får barnet matsäck från skolan som är smörgås, festis och frukt eller liknande.

Ang varm mat så skaffa en mattermos!
    Det hade jag alltid som barn när jag var i stallet långa dagar och har till just såna utflykter för dottern nu  

• Lilla fjunet

Frukten kan man väl tycka att skolan kunde stå för. Men om ditt barn ska få uppleva lite annat än skolans lokaler så kanske man kan bjuda på lunch från hemmet en dag. Inte helt lätt att servera varm mat till så många på utflykt. Hur tycker du att de ska värma maten??

• DetLillaÄcklet

Jag tycker det där är så fel. Även om jag har råd själv att skicka med mat så har inte alla det. Och alla barn kanske inte tycker det är så kul att bli utpekad som den fattiga för att hen är den enda som fick mat ifrån skolan. De andra barnen lär ju undra varför hen inte har med sig egen mat, hur kul är det för ett barn att svara på?

• Lilla fjunet
    DetLillaÄcklet skrev 2012-04-16 14:32:11 följande:
    Jag tycker det där är så fel. Även om jag har råd själv att skicka med mat så har inte alla det. Och alla barn kanske inte tycker det är så kul att bli utpekad som den fattiga för att hen är den enda som fick mat ifrån skolan. De andra barnen lär ju undra varför hen inte har med sig egen mat, hur kul är det för ett barn att svara på?
    Men hur länge är man barn då?? När man börjar på gymnasiet så måste man betala sin mat varje dag. Vad gör då dom som inte har råd med det??
  • RocketAnnie

Kan väl tycka att det är okej att de tar med egen matsäck. Lite mysigt.
    Men det här med frukten tycker jag skolan ska stå för.
    "Jaha, så får vi inte glöma frukten idag" Måste alltid se till att man har hemma.

• Lilla fjunet
    DetLillaÄcklet skrev 2012-04-16 14:40:22 följande:
    Lilla fjunet: va? Sen när då?
    Ehhh sen väldigt länge. 
  • engladprick

när jag är ute med jobbet (fsk) har vi med en enorm värmetermos med varm mat åt alla :)
    de gånger fsk ska stå för maten.

rent allmän så är en mattermos ett bra tips så kan ditt barn få varm mat i sig :) 

Svar på tråden Ta med mat......