• Anghammarad

Tycker du att ordet neger är kränkande?

Kort och gott.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-08 11:16
    Jag kanske istället skulle ha uttryckt mig:

Anser du att det är rätt att använda uttrycket.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-12 21:28
    Svara på frågan i rubriken. Därefter kan man om man så önskar kommentera det lilla tillägget.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att ordet neger är kränkande?
  • J a d e d

Det är ett ord, inte ett uttryck. Men nej jag känner mig ytterst lite kränkt, nästan inte alls faktiskt. Det finns det dock andra som blir av det så jag personligen använder det inte och har aldrig gjort. Ser ingen anledning att börja.

Jeddan
  • Johan75
    Minifer skrev 2012-04-08 13:34:16 följande:
    det är väl skillnad på "någon" och tusentals?
    Ja, en kvantitativ skillnad, men funktionen kvarstår att det inta alltid förutsätter att någon har kränkt för att andra ska kunna känna sig kränkta. För mig är det viktigt att vi samtalar om vad som är ok och vad som inte är ok, vad är kränkande och var går gränsen. Tillsammans bygger vi de normer och regler vi sedan rättar oss efter, detta kan inte lämnas enbart på en parts tolkning. 

Men vet man om att ett ord ofta har förmågan att uppfattas som just kränkande har jag svårt att se varför man propsar på att få använda just det ordet. 
    Behold, i come as a thief.
  • oOMayaOo

Jag kan inte rösta iom att du ställer en fråga i rubriken och en annan i ts. Jag har ingen aning om vilken fråga som är den du vill ha svar på.

Men ja, jag anser att ordet neger oftast är kränkande. 

• Undrande tjej

Jag kan inte heller rösta så jag skrivet här. Om det är kränkande? Ja. Om det är rätt att använda ordet? Nej.

• J a d e d

Läser man TS förstår man nog vilken frågeställningen är.

Jeddan
  • Ingrid Bergman
    Esco skrev 2012-04-08 10:20:06 följande:
    Jag tycker inte heller det. Har flera "neger" kompisar och de berörs inte av att jag säger neger. Undrar om folk tycker att det är lika hemskt att säga "negress"?
    Jag frågade min väninna som är mörkhyad och hon sa det att "Negress" betyder samma sak som" Neger" och är lika fult och hon vill personligen inte bli kallad för det. Hon har ett namn, använd det, hälsade hon.

Annars är det okej att använda mörkhyad eller svart, sa hon.

Jag håller med henne.

• Tååtan

Jag menar inget kränkande när jag säger neger!! Däremot nigger eller svarting är kränkande tycker jag!

• Johan75
    Tååtan skrev 2012-04-09 12:13:10 följande:
    Jag menar inget kränkande när jag säger neger!! Däremot nigger eller svarting är kränkande tycker jag!
    Vad anser du är skillnaden mellan dessa ord som gör vissa kränkande och andra inte?
    Behold, i come as a thief.
  • Johnny

Varför ska ordet Neger vara kränkande?. Dom kallar varandra för nigger tex. Rasen heter det också.

Allt kan inte vara rasistiskt och kränkande.

• Paprikadans

Jag tycker inte att man ska kalla en människa för neger.
    Däremot har jag inget emot att man kallar bakverket för negerboll.
    Jag anser att neger är ett ord som passar bättre på ett bakverk, än på en människa.

Svar på tråden Tycker du att ordet neger är kränkande?