• Anghammarad

Tycker du att ordet neger är kränkande?

Kort och gott.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-08 11:16
    Jag kanske istället skulle ha uttryckt mig:

Anser du att det är rätt att använda uttrycket.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-12 21:28
    Svara på frågan i rubriken. Därefter kan man om man så önskar kommentera det lilla tillägget.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att ordet neger är kränkande?
  • Popetotrora

Ja, det har en negativ klang. Folk blir kränkta och därför är det ett ord jag inte använder öht. 

Bra ex med hakkors!  

• Onne

För mig personligen är det inte kränkande men man är väl medveten att för någon blir det. För mig är det helt enkelt en fråga om smak och vilka vanor man har med sig från språket. För mig har det alltid varit "svart". Jag
    är ju från ett annat land i Europa och har inget minne att jag ens hörde ordet användas, ingen i den skolan var svart och enda svarta man såg var på TV. När jag däremot kom till Sverige och började skolan här, blev det väl ganska vanligt att man hörde på skolgården, någon bli kallad för neger.

• HäckHäxan

Jag uppfattar det inte som kränkande, men jag kan förstå att det finns personer som gör det.

Trygghet är att gå vilse utan att tappa bort sig...
  • Apelsin

Det blir ju ingen bra omröstning nu eftersom ja kan betyda att "ja, det är kränkande" och samtidigt "Ja, det är rätt att använda ordet" vilket kanske inte passar ihop. 

Jag svarade "nej" på att man inte använder ordet, men då kan det samtidigt ses som att jag inte tycker att det är kränkande vilket jag tycker att det är. 

• Johan75
    ViolinaX skrev 2012-04-08 12:57:30 följande:
    Om någon känner sig kränkt av ordet  så är det kränkande!
    Nej, jag tycker man måste vara mer nyanserad än så. Om någon känner sig kränkt av ordet finns det stor anledning till att fundera över om det överhuvudtaget finns någon anledning att fortsätta använda ordet, men att någon känner sig kränkt innebär inte alltid att någon har agerat kränkande. 
    Behold, i come as a thief.
  • Minifer
    Johan75 skrev 2012-04-08 13:15:54 följande:
    Nej, jag tycker man måste vara mer nyanserad än så. Om någon känner sig kränkt av ordet finns det stor anledning till att fundera över om det överhuvudtaget finns någon anledning att fortsätta använda ordet, men att någon känner sig kränkt innebär inte alltid att någon har agerat kränkande. 
    det är väl skillnad på "någon" och tusentals?
  • adaeze

Huruvida det är kränkande beror väl lite på i vilket syfte och sammanhang det sägs. Tycker inte det är rätt att använda uttrycket

• Faile

Jag inser att någon kan känna sig kränkt av ordet ja.

Sluta jiddra, börja trolla!
Svar på tråden Tycker du att ordet neger är kränkande?