• Anghammarad

Tycker du att ordet neger är kränkande?

Kort och gott.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-08 11:16
    Jag kanske istället skulle ha uttryckt mig:

Anser du att det är rätt att använda uttrycket.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-12 21:28
    Svara på frågan i rubriken. Därefter kan man om man så önskar kommentera det lilla tillägget.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att ordet neger är kränkande?
  • Johan75

Väljer att inte svara varken "ja" eller "nej" på detta. 

Mitt svar är "oftast" utifrån min egen erfarenhet. När ordet används så är det väldigt sällan för att bara beskriva fysiska attribut hos en människa och mycket oftare för att beskriva en grupps beteenden eller för att klumpa ihop människor som inte har några andra gemensamma nämnare än att de är mörkare i huden än en själv. 

Självklart finns det dock människor som lyckas använda ordet utan att faktiskt, rent objektivt, kränka någon. Oftast för att de helt enkelt inte reflekterat över uttrycket och inte använder det annat än att beskriva hur någon ser ut. 

Behold, i come as a thief.
  • Rocket Mania
    Försök inte skrev 2012-04-08 10:19:03 följande:
    Ja det är rasistiskt att säga neger i USA. Jag har för mig att det är förbjudet här också.
    Jo att det är rasistiskt vet jag, jag använder mig inte av det. Det var förbudet jag var tveksam till.

Eftersom en stor del av Sveriges befolkning verkar tycka det är helt ok att säga och sälja "negerbollar" så tror jag knappast det är förbjudet. Vad man än tycker om det.
  • Försök inte
    Rocket Mania skrev 2012-04-08 10:31:04 följande:
    Jo att det är rasistiskt vet jag, jag använder mig inte av det. Det var förbudet jag var tveksam till.

Eftersom en stor del av Sveriges befolkning verkar tycka det är helt ok att säga och sälja "negerbollar" så tror jag knappast det är förbjudet. Vad man än tycker om det.
    Negerbollar är en sak, vilket det har varit diskussioner om . Däremot så tror jag faktiskt att det är förbjudet att säga: Neger till personer eller om personer.
  • daddybear
    Rocket Mania skrev 2012-04-08 10:31:04 följande:

mjo men det visar ju bara hur man är funtad när man insisterar på att använda ordet negerbollar när man vet att folk tar anstöt av det, men det så jävla viktigt att få säga vad man vill och skita i andra, jag tycker vi ska ta bort kvinnligrösträtt för det har varit tradition så länge att kvinnor inte ska ha det
  • idakohler

Nej det är inte förbjudet i sverige. Och nej, jag tycker inte att det är rasistiskt.

• Johan75
    Försök inte skrev 2012-04-08 10:32:16 följande:
    Negerbollar är en sak, vilket det har varit diskussioner om . Däremot så tror jag faktiskt att det är förbjudet att säga: Neger till personer eller om personer.
    Nej, det är knappast "förbjudet". Möjligen finns regler inom organisationer och företag som "förbjuder" detta, men inte enligt svensk lag, eller har jag fel här?
    Behold, i come as a thief.
  • Försök inte

Det verkar vara lagligt i Sverige fortfarande sen är det naturligtvis en annan femma hur man använder det.

• Försök inte
    Johan75 skrev 2012-04-08 10:34:44 följande:
    Nej, det är knappast "förbjudet". Möjligen finns regler inom organisationer och företag som "förbjuder" detta, men inte enligt svensk lag, eller har jag fel här?
    Kollade på nätet och det är lagligt men sen beror det på i vilka sammanhang. Det kan uppfattas som hets mot folkgrupp.
  • daddybear
    beror nog lite på hur man använder det, om man kallar någon för "jävla neger" så kan det nog vara hets mot folkgrupp.....
  • Johan70
    Det är inte förbjudet i sig, men eftersom det kan anses kränkande kan det bedömas som hets mot folkgrupp beroende på hur det sägs.

Jag tycker inte att jag skall rösta om huruvida ordet neger är kränkande eller inte, eftersom jag är vit själv och likaså alla i min familj. Det är därför inte jag eller någon mig närstående som har att bedöma detta.
Svar på tråden Tycker du att ordet neger är kränkande?