• Vi 5

Tips om dhea

Anne, härligt med din känsla, fick du alltså utslag på äl-stickan med? Och hur gick det med tempen, gick den upp? Min temp har gått upp och FF har markerat ut äl på juldagen. Det är jag glad för.

När det gäller att berätta tidigt eller inte så får man förstås göra som man vill, men jag tänker att det kan bli ensamt om ingen vet och det inte går vägen. I vår första grav så sa vi inget för vi tänkte att man inte skulle det just om något skulle gå fel.

När det sedan blev ma v14 och vi bara precis hade berättat för ett par vänner blev det jättekonstigt tyckte jag. För jag hade behov av att få lite stöd av vänner, men de visste ju inte ens att jag var gravid, så de hängde inte med. Jag hade ju börjat hoppas eftersom jag passerat de mest kritiska veckorna, och hade själv vetat i 8-10 v, det är rätt lång tid.

Hur som helst valde vi nästa gång att inviga de vänner och familj som vi skulle vilja dela en ev förlust till med.

När det gäller Kronprinsessan så säger de ju alltid ett senare datum så att det inte ska bli sån press vid förlossningen, så hon var nog minst 3 v längre gången. Och hon levde ju med en enorm press att "prestera" ett barn. Jag tänker att det kanske känns bättre att folk får veta tidigare och tom känns bättre att hela folket vet om ett ev mf än den ruskiga pressen att alla undrar varför det inte tar sig...

• Vi 5

Linköping, det är ju jättesvårt att veta hur man ska göra. Hur låg ditt testosteron då? Om det inte är högt är det kanske värt att prova några månader och ser hur just du reagerar, så kan du ju ta blodprov och kontrollera värdena regelbundet. Hur gick det med Atenproverna? Håller tummarna!

• Vi 5

Lillstoran, ja vi är ju alla olika och hanterar saker olika. Jag vill inte heller att alla på jobbet ska veta att vi gör IVF men några kollegor vet och kan täcka upp för mig när jag behöver resa tex. Jag vet också om några som gjort IVF på jobbet. Men jag tror att integritet kan betyda olika saker och vara olika viktig för människor, dessutom olika i olika situationer. Jag pratar tex ofta om min uppväxt som inte varit så lätt och har där inte särskilt mkt integritet, men jag trivs med det och tror att det inland kan öppna ögonen för andra.
    Det viktigaste tycker jag är att man förstår att alla är olika

• Vi 5

Råkade skicka iväg från tfn innan jag var klar o innan jag kollat igenom vad jag skrivit.
    ... Och respekterar och förstår varandras val, för vissa är det rätt att berätta mycket, för andra är det bättre att berätta lite eller inget alls. Själv älskar jag att alla är olika och försöker ofta förstå hur andra tänker och gör sina val. Och eftersom jag är nyfiken av mig och älskar att prata om "djupa" saker så gillar jag särskilt mycket öppna personer, det blir ju så spännande samtal då.

Tack för lyckönskningarna! Det uppskattar jag! Det blir korta metoden och start i nästa cykel som borde bli runt 9 januari. Ja, det där med val av preparat funderar jag över med. Ska nog ringa och fråga, jag gillar ju att veta så mycket som möjligt.

• Vi 5

Germany, tack för de fina orden! Jag tänker detsamma om dig

• Vi 5

Hrm, var tog resten av mitt inlägg vägen? Syns inte från mobilen iaf Får kolla från datorn sedan.

• Vi 5

MsBoring, åh heja, heja, jag tänker på dig och dina folliklar! Det måste vara skönt att äntligen vara igång efter den långa sprejningen. Så klart att du ska öppna med ett plus och bana väg för oss andra under året!

Grämer mig fortfarande över mitt långa inlägg som försvann, så det känns motigt att börja om.   

Germany, skulle säga att du gärna får inboxa mig och att om du gör det får du gärna skriva hur ditt upplägg på kortisonet såg ut med om du orkar

Anne, jag tycker att det är jättetråkigt om du väljer att lämna tråden och hoppas att du kommer att finnas kvar!

mba, hoppas du släppt de tankarna nu och kan se framåt

susmar, då får vi följas åt under den jobbiga perioden!   

Moonstar, Välkommen hit, det finns lite statistik längre bak i tråden har jag för mig, är nästan säker på att jag lagt in lite sådan information tidigare.  Det verkar sammantaget inte som att man ska vänta sig fler ägg, men bättre kvalitet på de man har, lite ökade graviditetschanser (mer för yngre med diminishing ovarian reserve än för äldre, men positiv ökning för båda grupperna) och dessutom minskad missfallsrisk. Här i tråden ser vi nog inga tydliga trender än så länge, vi är för få, men om man tänker att många av oss fått låga odds från början och flera redan fått plus skulle man kunna tänka sig att vi ser en svag positiv verkan.

Vem var det nu som skrev om höga värden?  Jag tänker iaf att jag när jag var hos hemortsfgyn senast sa att jag hade läst att i nomadstammar som inte har p-medel osv så föder kvinnorna sitt sista barn i genomsnitt vid 42års ålder och att jag tyckte det var hoppfullt. Då sa gyn att det är för att dessa kvinnor ofta har PCOs och därför har en ökad äggreserv i sina äggstockar och därför kan föda barn långt upp i åldrarna. Det borde ju vara hoppingivande för de med PCOs i så fall?"  

• Vi 5

En sak jag undrar över är att jag bad om att få två embryon tillbaka om möjligt vid nästa IVF, då sa min hemortsgyn, vilket jag nu minns att hon sagt tidigare, att man inte är så säker på att det är så bra med två tillbaka för om den ena är av dålig kvalitet så kan den "dra med sig" den andra vid mf. Hon sa att "många" avråder från det särskilt om den ena är av sämre kvalitet och den andra av bättre. Nu funderar jag mkt på det. Chansen att jag får något tillbaka alls är ju inte så stor men om det blir två lär säkert den ena vara sämre än den andra. Hur ska man tänka då?

• Vi 5

Tuva, tar du tempen på natten? Det låter som att du är lika "besatt" som jag av temperaturen *sagt med glimten i ögat* Man har väl generellt sett som lägst temp tidigt på morgonen. Jag kan också ha högre på natten, är ofta väldigt varm då. Det är väl just eftersom den varierar över dygnet som det är så viktigt att kolla den samma tid varje morgon (inom en timmes tid). Temphöjning låter bra, men jag tror att man brukar säga att det inte betyder så mkt än så länge, om den däremot höjs från tidigast dag 8 och håller sig hög i minst 3 dagar i rad så är det en trifasisk kurva, dvs i tre nivåer. Det är lite fler som blir gravida med en sådan kurva, men det luriga är att det förekommer ganska ofta även i kurvor för de som inte blir gravida. Så eg är det enda viktiga att inte tempen går ner till den nivå som man hade före äl i mer än ett par dagar, för då är det ofta mens på g. Och att den höjs är ju generellt sätt alltid bra, så var nöjd med din temp

Älvan, just det det var ju dig jag tänkte på, förlåt att jag inte mindes ditt namn och inte letade tillbaka! Hoppas på bra besked när ni pratar med läkaren. Det låter ju lovande med IVF för dig tänker jag. Min läkare sa förresten även att man enbart diagnosticesrade PCOs med att man skulle ha över 10 st folliklar på varje sida i ostimulerad cykel. Stämde det för dig?    

Jag har ju fått kortison också denna gång och ska börja vid sprutstart (borde bli ca 7-8 januari för mig) 10 mg per dag. Ni andra som fått det vad har ni haft för dos? Har ni haft samma genom hela cykeln?

• Vi 5

MsBoring, glömde ju svara dig den 3 januari, tack för din input om att sätta tillbaka två ägg, gulligt av dig att svara! Hur går det för dig? Tänker på dig och din långa sprejning, måtte det bara ge utdelning denna gång!

Anne, det låter ju jättelovande med din stigande temp När det gäller trifasisk kurva så menade jag att den när som helst efter just den 8onde dagen efter äl kan stiga (men jag kan minnas fel, det kan vara 7e eller 9e med) och om den som sagt fortsatt ligger högt i flera dagar så att det blir som en tredje platå så kalas det trifasisk. Att det är först därefter är för att det brukar vara så att implanteringen sker ca 8-10 dagar efter äl, det verkar också vara mest gynnsamt. Man kan inte jämföra med implantering vid IVF då fler faktorer ju är inblandade. Fast eg sker implanteringen mer kontinuerligt om jag fattat rätt.Varma kramar till dig och jag tänker att du behöver en extra kram med energi Hjärtaefter de bedrövligt okänsliga inlägg som skrivits. Det tog energi från mig, så jag bara föreställa mig vilken energi det tagit från dig.     

Svar på tråden Tips om dhea