• Vi 5

Tips om dhea

Älva, vad roligt att du med tempar, jag ska kolla lite senare på din kurva! Jag har också haft trifasiska kurvor vid graviditeter, men ganska många gånger utan. Även jag funderar på progesteronet eftersom mina tempar skiljer sig mer åt mellan äl och bim nu än tidigare.

mba, åh nej så tråkigt med negativt test! Det låter iaf bra att du planerat så noga inför nästa IVF. Hoppas det kan hjälpa dig att hålla modet uppe!   

• Vi 5

Och så säger jag god morgon via mobilen, jag blev utloggad från Fl när jag nästan var klar med ett långt inlägg i går kväll med kommentarer till er alla (och just hade markerat det för att säkerhetskopiera innan jag skickade så poff försvann allt) trist! och sen kom jag inte in via datorn igen heller, plus att det blev försent att återskapa allt, så jag återkommer med kommentarer till er alla. Ha en fin dag!

• Vi 5

Då gör jag ett försök att börja om (och MsBoring, med återskapa menade jag något så simpelt som att återskapa vad jag skrivit ur minnet, tyävärr    ).

Cff, tack så hemskt mycket för att du grävde fram dina kunskaper om återföring av ett eller två embryon! Men hade glömt bort det, tack för påminnelsen! När du skriver det så inser jag att jag ju läste om just det med kumulativ frekvens inför mitt förrförra IVF. Det jag minns var att om man gjorde ett färsk och sedan ett frysförsök så var chansen högre till fött barn än om man satte tillbaka två stycken på en gång. Tyvärr har jag bara fått till frysen en gång och då klarade de inte upptiningen, så just den statistiken spelar inte så stor roll för mig ändå.
    När det gäller tempning så skulle jag avråda från örontermometer, det är alldeles för otillförlitliga mätningar för detta ändamål. Kanske om du skulle mäta många gånger och ta genomsnitt för varje morgon, men det är nog enklare att köra muntermometer. Läs gärna på Fertility Friend om du är intresserad. De har massor av spännande fakta där och gör en del forskning som man kan hitta med. Det borde kunna passa dig som verkar lik mig på så sätt att du gillar att ha koll på fakta   
    Såg också att du får köra igång med sprej nu! Härligt! Håller tummarna!

Anne, så himla tråkigt med negativt test! Det är ju lite tidigt än, men jag vet inte om du har något hopp kvar. Själv är jag på dag 13 efter äl och är 99% säker på att det blir mens i morgon eller nästa dag.

• Vi 5

Hemulen, vad glad jag blir av att se dig här då och då! Tack för paketet, det kom idag! Jag inboxar dig när jag hinner skriva lite mer. Du har säkert helt rätt i hur man diagnosticerar PCOs, jag vet ju inget alls, jag bara vidarebefordrade det som läkaren sa när vi kom att prata om det och jag tyckte det lät lite förenklat.
    Tack för din input om återföring av två ägg, det låter ju inte så roligt just det där med ökad risk att ett foster drar med sig det andra när man kommit över vecka 10 heller, men låter ju rimligt. Själv planerar jag ju att göra "en Hemulen" nu i nästa IVF   Men jag är egentligen väldigt orolig över att inte få något tillbaka alls, det gick ju inget vidare förra gången. Just nu verkar jag få mens i morgon och de vill inte att man börjar spruta på en onsdag om man får mens på tisdagen, utan då får man vänta till dag 3. Det är något jag absolut inte vill eftersom jag tänker att det kan ha bidragit till det dåliga resultatet förra gången att jag började på dag tre istället för dag två. Så jag hoppas att den ska komma innan midnatt, eller vänta en dag till, till onsdag. Sköt om dig och knoddarna

• Vi 5

Germany, du skriver så fint och klokt! Jag hoppas du har släppt tankarna på om det var rätt av dig att skriva något eller inte, jag tycker du alltid håller så fin ton Hjärta Jag förstår vad du menar med att det konstigt nog är de värsta dagarna man kan genomleva om man nu väl lyckas plussa! Men tror ju att man bara borde vara glad, men alla risker blir så påtagliga och man analyserar varje symptom  Det kan vara så oerhört tungt att vänta.Inte blir det lättare av en blödninge heller, usch, jag önskar att jag kunde trolla fram tiden till ett positivt besked för dig! Jag har tänkt så på dig idag och hoppas att du fått positivt besked på ditt Hcg och att du snart får göra vul!

MsBoring, jag har tänkt på dig med idag! Är så glad att det såg fint ut, nu får du hålla ut till fredag so blir nästa hållpunkt! Heja äggen!   

• Vi 5

Hitcher, välkommen hit! Jag känner ju dig lite sedan 40-tråden!

Bambi och Älva, så härligt att läsa om er entusiasm för IVFet. Jag kan dela den på visst sätt, eller iaf fascinationen för hur allt fungerar, men jag tycker också det är en outhärdligt lång väntan och denna gång som blir min fjärde känns det tungt. Därför blir jag glad att ni delar med er av er positiva inställning! Det känns lite smittsamt  

• Vi 5

Älvan, så roligt att även du tempar! En jämn kurva låter ju jättelovande, det är för mig det tydliaste kännettecknet som jag haft vid graviditet. Hur långt har du kommit nu? Ska leta upp din sidfot

• Vi 5

Jag funderar just nu på det där med praparaten igen. Jag har nu fått ordinerat 400ie Puregon av Fertilitetscentrum. Men CvL har vid två tillfällen, helt övertygat sagt till mig att Menopur brukar ge bäst resultat för lite äldre kvinnor. Jag tyckte också att jag verkade få något bättre resultat av det i kombination med korta metoden, har då vid ena tillfället fått en av av toppkvalitet och två ok till frysen (som dock inte klarade upptiningen) och andra gången ett toppkvalitet tillbaka. Detta kan jämföras med Fertilitetscentrum med långa metoden och Puregon då jag fick tre halvkassa, 2-celliga, En sådan till mig, men den blev jag iofs gravid på (slutade med mf). 
    Funderar på att ringa och fråga varför de vill gå på Puregon nu, fastän jag redan har hämtat ut det. Hemortsgyn visste inte varför och hon verkade tro att jag skulle ha fått Menopur, när jag frågade henne om vad hon trodde var anledningen till att de valde Puregon (hon fick bara mejl om det) så sa hon att hon trodde att Gbg brukar föredra Puregon och så blev jag ju gravid på den förra året (men hade ju eg sämre kvalitet på embryon då). Som vanligt har jag svårt att släppa sådant här. 

Funderar också lite på att jag verkar ha fått väldigt lättflytande blod nu, vid akupunkturen tex så stoppar det inte och jag får massa blåmärken. Funderar på om det är kombinationen omega-3, DHEA och Q10 som gjort skillnaden? Någon som känner igen det? Fasar lite för sprutorna då min lilla mage redan är full med blåmärken från akupunkturen. Jag har också tjuvstartat lite med 5mg prednisolon och fick naturligtvis värsta hjärtklappningen, låg vaken nästan hela natten,det verkar vara en biverkning jag lätt får. Lite typiskt när jag nu nästan har vant mig vid mina 50mg Prasteron.Hoppas det ger med sig. Och skönt att jag tjuvstartade lite så jag vet vad som är vad. Nu skaj ag inte bombardera er mer. Dags att försöka sova lite. Kramar till er alla! Hoppas jag inte glömt någon nu!  

• Vi 5

Hitcher, förlåt, jag missade din fråga. Jag har ätit det sedan i juni och i en av de studier jag sett av Gleicher er al så fortsätter den positiva effekten linjärt upp till 9 månader. Jag tror att det var så länge studien varade, så man vet nog inte om effekten skulle kunna öka ytterligare efter 9 mån eller om den planas ut. I den studien åt de 75mg. De har ju någon teori om att den allra första rekryteringen av folliklar ( minns inte nu vad den kallas) skulle ske redan 10,5 mån före äl, så man skulle kunna tänka att det vore optimalt att äta ännu längre.

Men jag vet inte om det finns andra risker med att äta hormontillskott under så pass lång tid och man borde nog kolla av hur man ligger till med testosteronet bl.a. Det där med uppehåll har jag inte sett något om i någon artikel, och jag vet inte riktigt varifrån det kommer, om inte från just det att man inte vet så mkt om långtidanvändning. Låter ju positivt för dig med längre cykel med.

Germany, tack! Jag ringde en sköterska för att fråga om det fanns dokumenterat hur läkaren gjort valet, hon var väldigt tillmötesgående och sa att om jag hellre ville ha Menopur kunde de skriva ut det ist. Men jag vet ju inte vad jag vill riktigt och vill nog höra resonemanget innan jag bestämmer mig. Hon skulle prata med läkaren och återkomma. Skönt!

• Vi 5

MsBoring, åh nej så himla tråkigt Extra tungt när du väntat så länge på detta! Trodde de att det kunde ta längre tid att få dem att "vakna" när du varit nedreglerad lite längre än vanligt? Jag hoppas så att de vaknar till nu och blir toppfina!

Anne, jobbigt när man inte vet vad som är vad men om du mår bra på 25 mg borde det ju vara ett bra tecken. Jag har ju jobbat mig upp till 50 sakta men säkert och mår nu bra på det och verkar ha bra värden. Hur är din temp? Något mer test?

OM någon av er vet vilket preparat ni skulle valt om ni vore jag så lyssnar jag gärna

Svar på tråden Tips om dhea