• Vi 5

Tips om dhea

Nu ska jag snart få besök av några av kollegorna som var med när ambulansen kom, de ville komma med blommor och fika, så jag vet inte om jag hinner svara på det som jag vill nu. Jag kanske får återkomma en annan dag annars. 

Kan ju börja med kattflickan och Anne, jag har också hört att det kan vara lättare att bli gravid direkt efter tidigt mf, som att kroppen är mer mottaglig, har även hört att man kan ha en tendens att ha bra ägg i fler näraliggande cykler. Någon studie har jag dock inte sett, hade varit intressant att se den du läst Katt, men jag ska nog leta lite själv i veckan.

Och nu kommer de. Vi ses igen!

• Vi 5

Åh Germany, bästa nyheterna jag fått på länge! Hjärta  Helt underbart att allt ser fint ut! Försök, försök ta till dig detta och även tänka att när man sett att allt ser bra ut så här långt så minskar risken oerhört för att något ska gå snett senare. De viktigaste bitarna är på plats och fungerar hos er lilla. Helt underbart!  

Och beröm till er som åkte in när oron blev för övermäktig (även jag ju tycker att oron varit för övermäktig för dig ett bra tag nu). Och nu får du verkligen lyssna på den fantastiska läkaren som sa åt er att åka in igen om ni blir för oroliga!!! Hurra!

MsBoring, när är din koll? Håller tummarna!

mba, hoppas koloskopin gått bra och att du fått äta igen Lycka till med resan och medicinen i handbagaget och allt.   

Älva, glömde visst skriva om ambulansfärden, jag klappade ihop på jobbet, fick andnöd och bröstsmärtor så jag bara låg på golvet och kved, mina kollegor ringde ambulans för jag kunde inte ens praa pga smärtan, men det var tack och lov bara lungsäcksinflammationen som gjorde så ont, sitter påvä sida så det blev ju extra otäckt då smärtan strålade ut i vä arm. Älva, min gyn säger att stimuleringen bygger upp slemhinnan, så man ska inte behöva oroa sig för den.  

Pippi, ja ibland är "ta en dag i taget" det enda man kan göra   

Anne, jag sa faktiskt till min man förra veckan när jag ringde 1177 (och hos oss ringer man dem även dagtid på vardagar för man får inte rådgöra med sjukvärden längre, iaf inte med VC) att det måte vara detsvåraste jobb man kan ha, att bedöma allvarlighetsgrad per telefon. Men även att kunna förmedla värme och lindra oro när det behövs. Jag kan inte tänka mig någon bätttre lämpad än du! Varm, inkännande och klok!    

Cff, tack för svar om att kunna börja med stimulering ändå. Märkte du någon skillnad i den behandlingen där du började trots tidigt mf några dagar efter bim? Fick du lika många folliklar osv? Jag funderar på själva follikelrekryteringen, kan det gå snabbare, långsammare att stimulera om folliklarna så att säga har fått ligga och "vänta"?     

Jag är nu 6 dagar över tiden och har inga tecken på att det ska bli någon blödning, Tänkte ta ännu ett test i morgon för att se om alla hormoner är borta. Känner av brösten lite, så kanske är det lite hormoner kvar än. Hoppas nu kroppen vill släppa ifrån sig detta bara. Jag lutar väl åt att det är bäst att vänta en cykel innan jag börjar stimulering, om jag nu skulle få bestämma, och jag misstänker att kliniken ändå kommer att råda till det. Men då behöver kroppen komma igång NU, för annars kommer ev. ÄP krocka med makens jobbresa i början av mars. Och i april är han borta med. Och jag vill inte vänta så länge, tiden bara går.

• Vi 5

MsBoring, ja penicillin. Ja visst är det lite väl många dagar över. Börjar hoppas på att jag plötsligt ska fåstarkt plus ändå, men det är ju bara drömmar. När det gäller 17 mm så har min gyn alltid haft det som riktlinje för när det är dags för äl-spruta. När den första är 17 mm så vill de att man ska dra igång för ÄP. Det låter i så fall som att torsdag kan vara perfekt. De mognar ju på sig av äl-sprutan med. Kul att fler växt till sig också. Visst önskar man att de kunde "märka" blåsorna så man fick veta hur det gick för dem var och en?  

• Vi 5

pippi, så trist att din inte får din mens, nu när du vill ha den. Jag hade vanlig mens, lite sparsammare, men under några fler dagar än vanligt den gången jag nedreglerades.

Älva, heja, heja för att detta är den sista mensen du får på länge! Jag tänker att det kanske är skönt att berätta om att ni ska göra IVF och att du kommer behöva vara sjukskriven under en period, men annars kan du ju som MsBoring skriver vara hemma en vecka utan intyg (7 dagar är det väl?) Och, ja det var otäckt med bröstsmärtan och kändes väldigt pinsamt att åka ambulans, jag brukar dra mig för att åka till VC för att inte vara till besvär, så jag tycker verkligendet var jobbigt trots att alla försökrade mig om att bröstsmärtor är allvarliga och att det även an bli mkt allvarligt om lungan kollapsar osv. Kändes iaf lite bättre...

Kvinna, fy så himla tåkigt med ditt ÄP, läs gärna tillbaka lite  i tråden där Hemulen skriver om hur hon gjorde för att få fler mogna folliklar. det var visserligen utifrån att hon har PCOs, men det var intressant. Skönt att köra på i cykeln direkt efter. 

Germany, hoppas du kan andas ut lite och tack för alla hejarop till oss i tråden!  

cff, tack för din tumhållning, och för svar om hur dina näraliggane plock blev. Intressant!

Här blev det nu en rejäl blödning, och inga mer test behövs, det är solklart slut på detta kortvariga plus. Jag har nu varit så inställd på det att jag mest är lättad att det kommer igång nu och inte dröjer. Jag ringde Fertilitetscentrum som tyckte jag skulle vänta med IVF till nästa cykel, både då jag gått en vecka över tiden och även äter penicillin mm. Om nu det inte blir knas med denna cykel så att den förlängs bör vi hinna ett IVF innan makens resa.
    Jag började med mina Prasteron igen idag, jag lyckades ju få en väns pappa att skriva ut till mig, men jag inser att det nog bara räcker till ca 25mg om dagen i under denna månad. Jag vågar inte fråga dem igen, så frågan är om jag ska köpa mer från DHEA.com, men jag behöver ju eg. inte så mkt klarar ju inte mer än 50mg om dagen, så kanske ska jag nöja mig med 25mg om dagen.   

• Vi 5

Anemon, så himla jobbigt och tråkigt att det blev för få blåsor. Det är ju också svårt att känna efter vad man vill när man är så mitt inne i besvikelsen. Du/ni kanske behöver några dagar för att landa lite innan ni beslutar om det var sista försöket eller inte.Om det inte var sista egna försöket så ska du kanske ändå prova att fortsätta med DHEA (om du inte hardåliga värden). Det ska ju dels inte påverk antal folliklar, och dels verkar det ta lite längre tid innan man ser effekt. Tänk på de som plussat i tråden, Germany, Hemulen och jag även om mitt slutde med mf) så har vi alla ätit över 6 månader.

MsBoring, men attans så det krånglar för er denna gång. Bra att du röt ifrån och ännu bättre att provet såg bra ut! Nu 17 ska ÄP i morgon vara bästa möjligt! Kommer att hålla mina tummar hårt för dig!   

Älva, fantastiskt så bra md chefen. Sköntatt slippa "mörka" och dölja och kunna få förståelse. Beröm chefen mkt för det så denne fotsätter med sitt positiva beteende    

cff, jag har också funderat på att börja med dosett, men inte kommit mig för. Är det nästa ckel du kommer att köra igång igen?    

• Vi 5

Germany, tack, tack, så gullig du är!

Lillstoran, Grattis till er flicka!

MsBoring, ja tankarna går för fullt här. Mest har det varit kring om det är bästa att vänta en cykel eller om äggen just nu skulle kunna tänkas vara tillfälligt i god form, men jag hade precis bestämt att vänta, vilket Fertilitetscentrum ju rekommenderade med tanke på migg tidiga mf. Men nu fick jag precis ett mejl från hemortsyn som hade pratat med en läkare på Fertilitetscentrum och de tyckte båda att jag skulle vänta till näst-nästa cykel och alltså ha en normal mens mellan, ffa med tanke på den allvarliga infektionen. Då blir det ju inte ev. ÄP förrän v 12. Jag som allra helst hade velat köra före jul om inte julstängningen hade krånglat till det. Och nu kommer beslutsångesten som ett brev på posten, Tänk om äggen just nu är i särskilt bra form? Och att det är särskilt gynnsamt nu. Skulle det inte räcka att vänta denna cykel, jag blir ju inte yngre direkt. Varje månad kan ju vara avgörande. Dessutom tog jag blodprov idag som visade att sänkan gått ner, så penicillinet verkar ha bitit iaf. Å andra sidan är det ändå vårt sista försök, och vi kan ju göra hemmaförsök så länge,även om just det inte är särskilt lockande tyvärr. Obestämd På vilka sätt tänker de att infektionen spelar roll? Tusen frågor och massor av beslutsvånda kom över mig. Tar som vanligt gärna emot tankar från er som står lite utanför och kanske ser med klarare ögon.

• Vi 5

susmar, hur går det? Du har sprutat i några dagar nu väl? Vi skulle ju legt i fas om jag inte fått detta nedrans tidiga mf. Håller tummarna för dig!

MsBoring, tänker extra på dig nu och i morgon kl 8!   

• Vi 5

Hitcher, inte jag heller. Är det i samband med äl el mens? en del verkar ju få lite " förstärkta" symptom.

MsBoring, härligt med 5 st. Du får gärna hålla oss underrättade. Håller tummarna för att de nu blir fint befruktade.

Anemon, låter som en bra plan och fint att ni har några i frysen,

Älva, ska kolla mina ÄP dagar med, med första korta tror jag jag sprutade bara 8 dagar, plock dag 11, andra gången tror jag jag sprutade 12 dagar o ÄP dag 15.

Susmar, hur gick det?

Germany, tack, jag hoppas att du har rätt

• Vi 5

Hicher, skumt, har du undersökt dina hormonvärden? Har du ändrat dos på DHEA? Jag får erkänna att även jag ibland känner viss oro för att äta DHEA pga mina biverkningar. Jag tänker främst på hjärtklappningen, och nu när jag har ont i bröstet tänker jag mer på det och funderar på om det hänger ihop på något vis. Det gör det väl troligen inte, men är ju lite läskigt att det inte är så utvärderat än.

• Vi 5

susmar, härligt! Nu får de fortsätta växa på sig i fin takt.

MsB, tänker på dig! Nu är kl mellan 10 och 12 och jag gissar att du sitter på helspänn.

mba, grattis på din födelsedag!     

Älva, fint planerat! Hoppas att du iaf kan få en del sjukdagar.

cff, tack för artikeln, intressant läsning. Jag blev lite fundersam kring det där med bentäthet, men jag antar att det mer var i förhållande till sjukdomarna än till DHEA.

Själv har jag barit en besvärlig patient och mejlat läkaren och bett om mer förklaring till rekomendationen att vänta två cykler. Hade verkligen velat börja i nästa, kommer ju närmare och närmare 42 års dagen. Om det handlar om allmäntillstånd så mår jag ju redan rätt bra, men om de tänker att äggkvaliteten kan påverkas av infektionen borde man kanske eg. vänta ännu lite längre...     

Svar på tråden Tips om dhea