• Vi 5

Tips om dhea

Germany, det låter ju toppen med så många fina folliklar, jag tror hårt på att det är din tur att lyckas nu! Jag brukar försöka med samma strategi, hålla mig sysselsatt. Det är ju ett bra sätt för att stå ut, men kanske är det bra att stanna upp någon kort stund då och då för att bekräfta sig själv och de känslor man har.
    Jag har inte hört från läkaren så jag hoppas proverna analyseras för fullt.

Msboring, du är så omtänksam, jag har haft det rätt jobbigt och har inte vågat/orkat fråga min man om ytterligare försök. Han var ju inställd på att det var sista. Jag har känt mig ensam och rätt eländig, upptagen med tankar på att jag i framtiden kommer bli bitter och gräma mig över att jag inte gjorde allt jag kunde. Nu har jag pratat med honom och han förstår min känsla, han är säger han orolig att det om det blir ett barn till ska bli något fel eftersom vi dels är så gamla och dels vi manipulerar med naturen. Hur ska det bli för ett barn med funktionshinder när vi är så gamla, den typen av funderingar har han. Och så är det alla pengar för så liten chans. Han sa iaf ja :) så nu snurrar alla tankar på hur jag ska gå " all in" på bästa sätt.

• Vi 5

MsBoring, ja även jag har sådana tankar! Så ni är också inne på att det är sista försöket denna gång, då får vi hjälpas åt och stötta varandra. Har ni funderat på om det är sista försöket totalt sett, eller är det sista IVFförsöket? Om jag får fråga, du behöver inte svara. Själv funderar jag på det, det är ju knepigt, för man kan ju fortsätta med hemmaförsök, men det tär så ofantligt på relationen (för oss), och så länge vi försöker kommer jag ha hoppet kvar och det är ju också jobbigt, så kanske är det att släppa det helt som gäller...
    Men nu ska vi tänka att detta kommande försöket kommer att ge utdelning! Hur kom det sig att du valde långa metoden? Har du trappat ner DHEA?

Lillstoran, har du någon information om varför man skulle sluta med Q10 vid ET? Vi har kört hemmaförsök denna gång och jag funderar på anledningen till att sluta, eller om det med tanke på den lilla chansen är lika bra att fortsätta äta det i avvaktan på nästa IVF. Det är kanske någon annan som vet annars?

Germany, såg att mitt svar blev lite kort till dig, jag skrev på mobilen och det blir ibland mer kortfattat än jag tänkt mig! Tänker i alla fall mycket på dig och är glad för det hittills fina resultatet du fått! De som är 10mm kan absolut växa i kapp, det gjorde det iaf för mig mina två första försök. 5 st var runt 10mm och läkaren sa att de var för små och inte skulle komma i kapp, men det gjorde de Så nu utgår vi från att dina småttingar växer fint. De kan ju växa 2 mm om dagen och då hinner de ju bli lagom till på måndag.

• Vi 5

moonstar, jag håller med Germany om att jag gärna hade velat veta mina värden innan jag började äta DHEA. Särskilt eftersom jag fick mycket biverkningar. Jag fick dels de "vanliga" med mer acne och lite mer kroppsbehåring (inte i ansiktet dock). Jag blev också piggare och kände mig starkare i kroppen. Det som inte var lika roligt var att jag fick mycket hjärtklappning och lite huvudvärk med, och dsutom blir lättirriterad, särskilt när jag försökte trappa upp, jag äter nu 50mg, men går ner till 25 ibland när jag tycker att jag får mer härtklappning. Detta verkar dock vara extremt sällsynt, läkaren hade inte hört talas om det, så du behöver inte oroa dig för det. Dessutom förändrades min cykel lite och blev mer som när jag var yngre, nu verkar den effekten ha avtagit när jag ätit det lite längre, bli intressant att se hur det blir nästa månad.

Lillstoran, tack för svar, jag hade fått för mig att du sa att man skulle sluta vid ET, så det var därför jag undrade, men då behöver jag inte tänka på det.

Tack Anne, Så klart att dag 15 blir perfekt för dig! Vad bra att du skrev det med att Falun inte har ÄP på helger det hade jag missat. Det kan vara ett skäl till att jag ändå inte ska välja dem nästa gång. Jag har hittills lyckats pricka in helgerna för ÄP, men fick ju vänta över förra helgen senaste gången, vilket jag inte tror var så bra för mig. 

• Vi 5

Germany, hur har det gått idag?

June, välkommen hit! Prasteron och DHEA som man köper på DHEA.com verkar vara samma, jag har provat båda och båda är microniserade tex. Jag har heller inte märkt någon skillnad. Prasteronet är dock i form av en kapsel och DHEAt var i en mindre hård tablett, jag vet inte om det kan göra någon skillnad. I de studier som är gjorda har man sett att det är bättre ju längre man äter det, chanserna ökar något för varje månad, men verkar efter 9-10 månader plana ut (men jag vet inte om man undersökt längre behandling, det kan ju vara därför det planar ut). Men brukar säga att man ska ha ätit det i 3-4 månader, men jag har också hört ca 2 månader. Om man tänker att det från rekryteringen av folliklarna tar 60-90 dagar till äl så borde det vara bättre att ha ätit det i runt 3-4 månader för att det ska få chans att ha gått genom hela systemet.

cff, jag tjuvläste i en annan tråd och vill gratulera till det finfina resultatet!!!!

• Vi 5

Germany, men gah :€ det är ju det sista du behövde! Jag hoppas verkligen att det ordnade sig och att du ikväll tar din äl- spruta! 6 fina är ju fantastiskt!

Anne tänker på dig och nu är du nära. Sköt om dig!

Jag fick svar idag, låg på 4,1 på DHEA så jag gissar att jag verkligen behöver den. Man verkar ju dock inte veta hur snabbt den omsätts, hade uppehåll ca 36 h innan. Låg bra på testosteron, hon ringde när jag var på cykeln så jag frågade inte om alla detaljer utan ber att få dem ist.
    TSH var 1,8 -skönt. Kortisolet lågt vilket anses bra, men utifrån teorin om HPA-axeln och att binjurarna faktiskt kan bli utmattade och inte klara att producera kortisol efter långvarig stress, vilket jag är rätt övertygad om har hänt mig, så känns det lite oroväckande att det var så pass lågt. Ska läsa lite om det. Sammantaget bra besked att få och jag tänker fortsätta med DHEA.

Har fö funderat på att börja med inofolic undrar nu om ni fått biverkningar och iså fall vilka?

• Vi 5

Cff, intressant med hemmatest, ser fram emot att få höra dina erfarenheter när du jämfört sedan :)

Även jag har tänkt konstant på Germany och Anne idag!

Anne, stort grattis till de två, nu håller jag tummarna för att de ska befruktas och utvecklas perfekt!

Germany hoppas nu det gått så bra det bara kan gå!

• Vi 5

Anne, åh nej, fy så ledsen jag blir för er skull! Vilket bedrövligt tråkigt besked! Jag förstår att du känner dig helt förkrossad, och att du än mer tänker på förlusten av ert barn. Som vanligt låter allt man skriver så futtigt jämfört med det jag vill förmedla. Jag tänker mycket på dig. Mina varmaste kramar till dig!

• Vi 5

Tuva, usch det är så besvärligt med alla funderingar på vilka tillskott man kan tänkas vilja optimera med samtidigt som man är orolig att man ställer till det om man blandar för mycket. Även jag tänker mkt på det. När det gäller effekter av DHEA är det ju svårt att utvärdera på så kort tid som 4 månader eg, om man tänker på att i vissa studier har det  i gruppen med åldersrelaterad minskad "ovarianreserve" efter ca 4 månader ökat chanserrna från 4-5% till kanske 8-9% (minns inte siffrorna exakt, men kan plocka fram dem) och efter ytterligare månader med DHEA ökat den lite till, det innebär ju att vi om det tillämpas på oss ökar chansen på det stora hela, men det betyder ju tyvärr inte att vi varje gång kommer att se en effekt, det är ju fortfarande bara chans 1 ggr av 10 (på ett ungefär). Om det gick och nte kostade så mycket och slet så mycket på kroppen skull man ju vilja försöka varje månad...

Germany, jag vill bara säga att jag tänker på dig och hoppas att det gick så bra som "möjligt" med de förutsättningar du nu fick. Jag hoppas ocskå att ni orkade stå på er om ersättning/nya försök utan kostnad eller liknande kompensation för slarvet.

alynda, men vad roligt med äl från den sidan med!

MsBoring, hur går det? tänker på dig!

• Vi 5

En fråga, jag har tänkt lägga till Inofolic och inofolicplus och fick tips från Hemulen om att köpa härirån, http://www.farmaciaforyou.com/ vill bara kolla om någon mer beställt därifrån och om alt gått bra med betalning mm? En tilläggsfråga är om biverkningar, har ni fått sådana? Vilka? ffa är jag orolig för mer hjärtklappning som jag redan har så det räcker.

• Vi 5

Hej igen kära trådmedlemmar, jag är ledsen att jag inte skrivit och kommenterat på länge. Det har varit lite för mycket på jobbet under en lång tid och jag ser inte riktigt någon ljusning, men jag tror också att det på ett sätt blir en flykt från alla känslor att gå in i jobbstressen. Den är förstås lättare att tackla än känslorna över att ha blivit för gammal och att äggen verkar helt slut.  Jag är i alla fall enormt tacksam varje dag över min stora glädje i livet, min son, och det är skönt att när jag är med honom kan släppa jobbet och t.o.m. många av tankarna på fler barn.

Germany, jag är så ledsen att läsa att det inte gick vägen denna gång heller! Jag hade önskat dig så att det skulle få gå vägen. Men nu får du satsa på nästa vända och fint att du kan köra ÄD planer samtidigt så att du inte tappar tid. Vad gullig du är som undrar vart jag tagit vägen. Jag har nog behövt sticka huvudet i sanden ett tag öfr att orka komma upp igen. Även jag är intresserad av vad du gräver upp för spännande.

Tuva, mfl ang diskussionen om biverkningar av DHEA så äter jag DHEA sedan 5 månader drygt. I början fick jag massa biverkningar va det på 25mg nivå, acne och även fett hår, (och de andra skumma jag pratat om tidigare), men så har jag ju nu lyckats komma upp i 50mg sedan ett par månader och nu har jag ingen acne alls tvärtom jättefin hy möjligtvis lite mer ljusa fjun i ansiktet har även jag funderat på. Jag funderar nu på om jag borde öka till 75mg och det beror dels på att biverkningarna minskat, det mest besvärande är min irritabilitet som helt klart är ökad, men jag har tyvärr fått tillbaka mina nattsvettningar (som är värst runt mens) och jag var så nöjd med att de helt försvann de första månaderna med DHEA, kändes som ett bra teckan. Men å andra sidan är det bara 6v kvar till nästa IVF så det är kanske onödigt.

Pippi, hej och välkommen hit, så trist att det skar sig så med läkaren.

Kvinna 72 hur gick det med din försenade mens? Fick du någon ordning på den?

MsBoring, hur går det? Har du fått börja spruta nu? Håller tummarna hårt!

Cice hur har det gått?

Svar på tråden Tips om dhea